همشهری آنلاین: گزارش‌ها حکایت از آن دارد که کره شمالی خود را برای انجام آزمایش پرتاب موشک‌های کوتاه برد آماده می‌کند.

به گزارش الجزیره، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد: کره شمالی روز دوشنبه 12 اکتبر 5 موشک کوتاه برد را آزمایش کرد و خود را برای انجام چندین آزمایش دیگر در روز سه شنبه 13 اکتبر آماده می‌کند.

یونهاپ به نقل از یکی از منابع دولتی کره جنوبی گزارش داد که شواهدی مبنی بر اینکه کره شمالی در حال آماده سازی مراحل پرتاب موشک  از سواحل غربی خود است، وجود دارد.

خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد موشک‌هایی که روز دوشنبه در سواحل شرقی کره شمالی شلیک شدند از نوع زمین به زمین و با برد یکصد و بیست کیلومتر بودند.
 
کره شمالی اوایل ماه ژوئیه، نیز اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیک کرد که موجب افزایش تنش بر سر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور شد.

گارد ساحلی ژاپن نیز اعلام کرده که کره شمالی به کشتی‌ها هشدار داده طی روز‌های 12 تا 16 اکتبر به آب‌های ساحلی این کشور نزدیک نشوند.

برخی تحلیلگران غربی معتقدند که کره شمالی با انجام این آزمایشات موشکی قصد دارد در آستانه مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای خود، قدرت چانه زنی‌اش را بالا ببرد و این آزمایشات را نمی‌توان تهدید مستقیم امنیتی تلقی کرد.

کوه یو هوان یک متخصص تاکتیک‌های مذاکره کره شمالی در دانشگاه دانگوک در سئول گفته است که زمان گفت و گوهای دو جانبه و احتمالا چند جانبه  به زودی فرا خواهد رسید و کره شمالی پیش از برگزاری این گفت و گوها در حال بازی کردن با تمام کارت‌‌های خود است.

به نظر نمی‌رسد این آزمایشات موشکی مانعی در راه برگزاری مذاکرات آتی با دولت پیونگ یانگ ایجاد کند. هفته گذشته مقامات کره شمالی به ون چیابائو نخست وزیر چین گفته بودند که کشورشان حاضر به برگزاری مجدد مذاکرات با محوریت موضوع خلع سلاح هسته‌ای است.[اعلام آمادگی کره شمالی برای مذاکرات هسته‌ای]

کد خبر 92746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز