گروه سلامت - سمیه شرافتی: بررسی‌های گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در سال گذشته 61.4 درصد فوت‌شدگان حوادث رانندگی قبل از رسیدن به بیمارستان فوت‌کرده‌اند.

نتایج بررسی آماری قربانیان حوادث رانندگی سال 87 که توسط 2کارشناس سازمان پزشکی قانونی انجام شده نشان می‌دهد 4/73 درصد از متوفیان حوادث رانندگی مرد و بیشترین گروه افراد متوفی با 3/43درصد سرنشین خودرو یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند و عمده افراد متوفی در جاده‌های برون‌شهری با 8/67 درصد تصادف کرده‌اند.

شنیدن این اخبار در کنار اختصاص رتبه دوم مرگ‌ومیر به تصادفات،  مجموعه اخبار و اطلاعاتی است که برای هر ایرانی نگران‌کننده است.اما واقعا چرا آمار تصادفات در ایران بالاست و چه دلایلی منجر به شکل‌گیری فرهنگ کنونی رانندگی در ایران شده است؟

طبق اعلام «سازمان بهداشت جهانی» (WHO) هرساله حدود یک میلیون و 200 هزار نفر به خاطر تصادفات رانندگی جان خود را در جهان از دست می‌دهند که در این میان ایران سهم بالایی از قربانیان تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده است.

در ضمن بر اساس آخرین آمارهای سازمان‌های بین‌المللی،  نرخ سوانح جاده‌ای در ایران 20برابر میانگین جهانی است.در این میان مشاور وزیر بهداشت در تروما با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت از بین 190 کشور دنیا فقط در 4کشور میزان تلفات ناشی از حوادث ترافیکی بیش از ایران است،  اظهار داشت: حداقل مرگ‌های ناشی از تروما در کشور طی 8سال،  253 هزار و 100 نفر برآورد شده و این در حالی است که تعداد شهدای  8سال جنگ تحمیلی 218 هزار و 867 نفر بوده است.

دکتر موسی زرگر از بروز حوادث در جاده‌ها به‌عنوان «جنگ در جاده» تعبیرکرد و افزود: به ازای هر 10 هزار واحد نقلیه در ژاپن 9/1 و در ایران 20 مرگ به وقوع می‌پیوندد.

80 هزار مصدوم طی 5  ماه

دکتر محمدتقی نوربخش،  عضو هیأت مدیره انجمن ارتوپدی ایران،  با بیان اینکه در 5ماه نخست سال‌جاری 10 هزار نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند،  اعلام کرد: در همین مدت 70 تا 80 هزار نفر نیز در تصادف رانندگی دچار معلولیت شده‌اند.

این عضو هیأت مدیره انجمن ارتوپدی ایران،  تعداد مصدومان و معلولان حوادث مختلف رانندگی در 5 ماه نخست امسال در ایران را 7 تا 8 برابر تعداد کشته‌شدگان اعلام کرد.

دکتر نوربخش میانگین کشته‌شدگان در اثر حوادث و سوانح رانندگی در ایران را روزانه 51 نفر یادآوری کرد و گفت: البته این عدد با توجه به اقدامات جدی پلیس و سایر سازمان‌های دخیل در امر ترافیک، در 4ماهه اول سال 88 به 42 نفر کاهش یافت.

به گفته این عضو شورای‌عالی نظام پزشکی ایران،  آسیب‌ها و معلولیت‌های ناشی از سوانح رانندگی،  هزینه‌های زیادی برای نظام سلامت در بر دارد.نوربخش با اشاره به اینکه آمار بالای تصادفات جاده‌ای در ایران به هیچ وجه افتخارآمیز نیست،  اعلام کرد: اغلب افرادی که دچار سانحه می‌شوند جوان هستند و ازکارافتادگی این نیروها برای کشور هزینه‌های بالا و جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات ترومای بیمارستان سینا در یک مقایسه آماری بین ایران و آمریکا گفت: موتورسیکلت‌سواران در ایران30 و در آمریکا 2 درصد تلفات حوادث ترافیکی را تشکیل می‌دهند و این در شرایطی است که میزان مرگ عابران پیاده در کشور آمریکا 10 و در ایران 6/46 درصد اعلام شده است.

وی از انجام تحقیقات ملی در زمینه تروما در ابعاد وسیع خبر داد و گفت: براساس نتایج حاصله از این تحقیقات، علل بروز جراحت در اطفال در اثر تروما به ترتیب شیوع،  سقوط 50 درصد،  حوادث ترافیکی 40‌درصد و سایر عوامل 10 درصد است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند جراحات حاصل از حوادث ترافیکی، قابل پیشگیری و پیش‌بینی است.

کد خبر 94941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز