همشهری آنلاین- رابعه تیموری: البته فضای تبلیغات پرهیاهوی این کاسبی طلایی مدرن به شبکههای اجتماعی خلاصه نمیشود وبیلبوردهای تبلیغاتی عریضوطویل شهر هم بوق و کرنایی پرصدا شدهاند که از ظهور یکباره و پراما و اگر این کاسبان در بازار معاملات مسکوکات قیمتی خبر میدهند:

تبلیغات میلیاردی
از هر جای اتوبان شهید صدر در حرکت باشید، رنگ شمشهای طلایی که روی عرشه پل عابر پیاده تلنبار شدهاند، چشمتان را خیره میکنند. بر روی زمینه آبی رنگ بیلبورد که با صرف هزینهای میلیاردی بر پیشانی پل عابر پیاده دوخته شده، آدرس سایتی به چشم میخورد که برای فروش آنلاین جواهرات راه اندازی شده و در اولین صفحه آن محصولات تصاویری از طلای آب شده و قطعات جواهر چند سوتی ریز به چشم میخورد که به دلیل کمبودن اجرت ساخت و وزن ناچیزشان خرید آنها به صرفه است. یکی از شرایط معامله با گردانندگان این سایت رضایت دادن مشتری به ذخیره آنلاین طلای خریداری شده است. بر اساس این شرط طلای فیزیکی به خریدار تعلق نمیگیرد و طلاهایی هم که بهصورت آنلاین خریداری میکنند، بعد از صدور فاکتور مجازی برای مشتری ذخیره میشود. مدت ذخیره طلا را هم صاحبان سایت تعیین میکنند و در زمان مشخص شده در سایت، خریداران باید حجم کمیا زیاد طلای ذخیره شده خود را بفروشند که با وجود نوسانات بازار طلا کوتاهمدت بودن این بازه زمانی سودی برای مشتری به همراه نمیآورد، اما یقینا برای فروشنده خالی از سود نیست که برای نشاندن مشتریانش پای معامله مجازی خود پیه پرداخت هزینههای میلیاردی تبلیغات بیلبوردی را به تن میمالند.

طلای ١٨ عیار کمیاب است
این سایت و دیگر سایتهای مشابهی که فراوانی تبلیغاتشان آنها را بهعنوان سایتهای پرمشتری و قابلاعتماد معرفی کرده، به پشتوانه این هویت تبلیغاتی، خود را از راستیآزمایی ادعاهایشان و عرضه فیزیکی طلا بینیاز میبینند، ولی تعدادی از کانالها و سایتهایی که به تبلیغات محدودتر در فضای مجازی قناعت کردهاند، برای جلب اعتماد مشتریان امکان ارسال طلای فیزیکی را هم به وجود آوردهاند، اما رسیدهایی که بهعنوان فاکتور برای مشتری صادر میشود، نشان میدهند که عیار و خلوص این طلاهای سبک چند صد هزار تومانی با طلای مرغوب ١٨ عیار تفاوتی قابلتوجه دارد. فروش این طلاهای نامرغوب هم آسان نیست و حتی سایر طلافروشان آنلاین هم از خرید محصولات فیزیکی همکاران و هم صنفان مجازی خود خودداری میکنند! این شرایط تلاش خریداران برای جلوگیری از خالی فروشی دکانداران مجازی را نقش برآب میکند و زمینهای را به وجود میآورد که آنها به ذخیره آنلاین پساندازهای طلایی خود رضایت دهند.
رونق خریدوفروش طلای آنلاین روزهایی را بهخاطر میآورند که نام شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین یا همان سکه ثامن بر سر زبانها افتاده بود و مردم به امید داشتن پساندازی پرسود و درازمدت در خرید طلا از آن با هم رقابت میکردند، اما پس از مدتی خالی فروشی و کلاهبرداری این شرکت دیجیتالی مشخص شد و شمار فراوانی از مردم بر خاکستر سرمایه دود شده خود نشستند.

معامله آنلاین به شرط و شروطها
همین تجربیات تلخ باعث شده پلیس فتا به پروندههای شکایت از این سایتها بهصورت ویژه ورود کند و لابه لای این جستجوها به سرنخ خطرات و ریسکهای خرید آنلاین طلا که باعث گشوده شدن صدها پرونده کلاهبرداری در پلیس فتا شده برسند. بر اساس گفتههای سردار داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ خرید آنلاین از سایتها و سکوهای برخطی که ضمانت اصالت کالا و فاکتور معتبر به مشتری ارائه نکنند، ناایمن و پرریسک است. بر اساس قانون به هر میزانی که طلا بهصورت آنلاین و غیرفیزیکی معامله میشود، باید پشتوانه فیزیکی آن در بانک مرکزی یا یکی از بانکهای کشور ذخیره شده باشد و چون در حال حاضر چنین پشتوانهای وجود ندارد، فعالیت این سایتها و پلتفرمها ایمن و مطمئن نیست. داشتن «نماد تجارت الکترونیکی» مهمترین شرطی است که سردار گودرزی برای قانونی بودن فعالیت سکوهای خریدوفروش آنلاین طلا ذکر میکند و هشدار میدهد: «توصیه ما برای خریداران طلا پرهیز از معامله مجازی این کالای قیمتی است و با وجود ریسکها و ابهامات متعددی که درباره فعالیت سایتهای خریدوفروش مجازی طلا و سایتهای واسط این معاملات وجود دارد، سرمایهگذاری به این شیوه را ایمن نمیدانیم.» بر اساس قانون برای جواهر فروشیهایی که با روال قانونی و بهصورت فیزیکی مشغول کارند تبلیغ در فضای مجازی آزاد و بلامانع است، اما با گستردهتر شدن فعالیت این صنف و داغ شدن بازار معاملات مجازی طلا، متولیان این صنف و پلیس فتا درصدند راهکارهایی برای قانونمند کردن این آشفته بازار وضع کنند تا راه را بر تکرار تجربیات تلخ گذشته ببندند.
بیشتر بخوانید:آموزش خرید و فروش طلای آب شده
نظر شما