‌در سومین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال کارگاهی با عنوان نیمه پنهان تلفن همراه برگزار شد که طی آن سعید بخشی‌زاده، مهندس الکترونیک درباره تهدیداتی که از ناحیه تلفن همراه متوجه زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها شده است ،سخن گفت

‌براساس این گزارش بخشی‌زاده در این نشست، گفت: برای استفاده از تمامی وسایل یا فناوری‌های نوین به‌خصوص تلفن همراه نیازمند شناخت از نحوه و چگونگی استفاده از آن هستیم؛ یعنی اینکه بفهمیم این ابزار مخابراتی دارای چه قابلیت‌هایی علاوه بر امکان برقراری مکالمه هستند.

‌وی افزود: برای مثال در تلفن همراه پارامترهایی مثل نرم‌افزارهای گوناگون، عکاسی، فیلمبرداری و ضبط صدا قرار داده شده و همچنین می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای اتصال به اینترنت و شبکه جهانی باشد.

‌وی یادآور شد: در فضای مجازی و سایبر که ما می‌توانیم آن‌را از طریق تلفن همراه خود تجربه کنیم هیچ حد و مرزی وجود ندارد و ما می‌توانیم بدون هیچ محدودیتی تا بی‌نهایت در آن حرکت و جست‌وجو کنیم اما چون این فضا ناملموس و مجازی است متأسفانه مضراتی هم که استفاده از آن ممکن است متوجه ما کند نیز برای ما ملموس نیست زیرا با ابزارهای فیزیکی تفاوت فراوانی دارد.

‌بخشی‌زاده خاطر نشان ساخت: تلفن همراه وسیله‌ای است که در تمام مدت شبانه‌روز همراه ماست و ما زمان بسیاری را با تلفن همراه مشغول کار هستیم که به نوعی می‌توان گفت که کلا با آن محشور شده‌ایم که این امر باعث شده به نوعی به استفاده از این وسیله اعتیاد پیدا کنیم.

‌وی ادامه داد: در مباحث مربوط به تلفن همراه و استفاده دائمی از این وسیله، متأسفانه این امر باعث شده تا مشکلاتی در روابط فردی و اجتماعی ما ایجاد کند که مضرات آن نیز روز به روز در حال افزایش است.

‌وی با تاکید بر اینکه گستردگی موضوعات در تلفن همراه تخریب‌ساز است، تصریح کرد: از تلفن همراه فقط نمی‌توان انتظار مکالمه داشت بلکه چند منظوره است و اصلا به‌عنوان یک حافظه قابل‌حمل برای ما محسوب می‌شود که قابلیت‌های فراوان و به تبع آن جذابیت بیشتر برای استفاده از آن را برای ما ایجاد کرده اما آیا به همین نسبت ما به آن آگاهی و شناخت داریم تا بتوانیم از آن به شکل صحیح استفاده کنیم؟

‌این مهندس الکترونیک متذکر شد: تلفن همراه رابطه مستقیم با سلامتی ما دارد زیرا که تشعشعات آن روی پروتئین‌های مغز تاثیر مخرب دارد و ما هرچه بیشتر در معرض این تشعشعات باشیم میزان آسیب‌ها نیز بیشتر خواهد بود و براساس برخی آزمایش‌های انجام شده این تشعشعات سرطان‌زاست به‌خصوص برای کسانی که زیاد با تلفن همراه گفت‌وگو می‌کنند.

‌وی اضافه کرد: البته تشعشعات بلوتوث 14/2 مگا هرتز است که توان تشعشع پایین بوده و در حدی نیست به ما ضرر بزند ولی به‌طور کلی براساس آخرین یافته‌های علمی کودکان کمتر از 12 سال نباید بیشتر از فاصله یک متری به گوشی‌های تلفن همراه نزدیک شوند.

‌وی درخصوص تاریخچه تهدیدات تلفن همراه اظهار داشت: در سال 1980 کشورهای اسکاندیناوی، انگلستان، فرانسه و آلمان تلفن سیار سلولی آنالوگ را با استانداردهای مختلف راه‌اندازی کردند و در سال 1982 گروهی به نام گروه مخصوص موبایل GSM شکل گرفت که هدفش مطالعه در زمینه‌های کیفیت محصولات، کاهش قیمت ترمینال‌ها و سرویس‌های حمایت و پشتیبانی ارتباطات بین‌المللی، توانایی حمایت از ترمینال‌های دستی، قابلیت پشتیبانی از دسته‌ای از امکانات جدید و انطباق با شبکه ISDN بود.

‌بخشی‌زاده با بیان اینکه بحث مهم دیگر ایجاد اخلال به وسیله تلفن همراه است که برای مثال در اماکن خاص مثل اتاق جلسات می‌توان تمامی ارتباطات تلفن همراه را به‌طور کامل مختل کرد، گفت: در دسترس بودن، عدم‌نیاز به نصب نرم افزار در گوشی، قابل استفاده بودن برای تمام گوشی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه ایجاد اخلال توسط تلفن همراه است که از طریق برقراری ارتباط توسط نرم افزار PC Suite تلفن همراه انجام می‌شود.

‌به گفته وی، وابستگی روانی، کاهش مهارت‌های ارتباطی، بحران هویت و هویت کاذب و اعتیاد به تلفن همراه از جمله عواملی است که استفاده زیاد از تلفن همراه از نظر روانی انسان‌ها را تهدید می‌کند و اگر استفاده از این فناوری‌ها بومی نشود از نظر روابط انسانی آسیب جدی به ما وارد می‌کند.

‌وی افزود: در غرب، تلفن همراه بهترین وسیله برای کنترل عامه مردم است و فناوری‌هایی مثل تلفن همراه و اینترنت را جذاب جلوه می‌دهند تا از این طریق وابستگی ایجاد کرده و در پشت آن بتوانند اطلاعات فردی را که از تلفن همراه استفاده می‌کند به‌دست بیاورند.

کد خبر 94929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز