گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: هر سیاستی را باید در بستر و فضایی که قرار است اجرا شود، ‌بررسی کرد

از همین روست که برخی از فعالان اقتصادی وضعیت حاکم بر بخش تولید کشور را با شیوه تعریف شده در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یا همان جراحی اقتصادی، ناهمگون دانسته و لازمه آن را ایجاد تغییراتی در سیاست‌های موجود دولت و نحوه برخوردش با صنعتکاران می‌دانند.

اهرامیان، مدیرعامل فولاد یزد بر این باور است که بخش خصوصی فولاد با اجرای طرح تحول اقتصادی قادر به ادامه حیات نخواهد بود.وی  ‌در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: برای تولید هر تن فولاد 600 کیلو وات ساعت برق با نرخ دولتی مصرف می‌شود که با آزاد‌سازی‌ حامل‌های انرژی، ‌توان تولید با افزایش هزینه‌ها را نخواهیم داشت.

به گفته وی، ‌در واحدهایی هم که قادر به تولید البته با کاهش ظرفیت خواهند بود، افزایش هزینه تولید، ‌قیمت تمام شده محصول را هم افزایش خواهد داد.اهرامیان  ادامه می‌دهد: فراموش نکنیم که برای محصول گران قیمت هم تقاضایی وجود ندارد که با این روند باید به فکر تعطیلی واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی باشیم.

دبیر انجمن فولاد ایران، هم در حالی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را مناسب می‌داند که با اجرای تدریجی و دراز مدت آن موافق است.خلیفه سلطان  می‌گوید: صنعت فولاد از جمله صنایع گرم کشور است و در دمای1100 درجه به بالا کار می‌کند که باید از شدت مصرف انرژی آن کاست.

وی  با ذکر این نکته که حذف یکباره یارانه‌ها چاره کار نیست، این امر را نیازمند  از  جمله استفاده از تکنولوژی‌های جدیدمی داند.خلیفه سلطان  به تشریح الزاماتی برای تطابق بخش صنعت با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها می‌پردازد و منطقی شدن نرخ تعرفه واردات کالاهای فولادی را یکی از آنها می‌داند.

به گفته وی، در حالی متوسط نرخ تعرفه واردات سایر کالاها حدود 27 درصد است که در بخش فولاد این رقم زیر 8 درصد است، یعنی به همین میزان اجازه واردات به کالاهای خارجی داده می‌شود و از رقابت داخلی سلب می‌شود.

رعایت استانداردهای ملی در واردات از دیگر الزامات مورد نظر این فعال اقتصادی است که طی آن می خواهد  مجوز واردات برای کالاهایی که در داخل به اندازه نیاز تولید می‌شود، داده نشود.

واردات در این صنعت هم مانند دیگر بخش‌های اقتصاد، به حدی تولید داخل را زمین‌گیر کرده که وقتی از اهرامیان در مورد سرنوشت صادرات فولاد پس از اجرای طرح تحول اقتصادی سؤال می‌کنیم، به این جمله اکتفا می‌کند که در کشوری که 150 میلیارد دلار واردات دارد، آیا صادرات معنا دار است؟

خلیفه سلطان  هم با اشاره به کاهش ظرفیت کارخانه‌های این صنعت و اعلام اینکه اکثر کارخانه‌ها با ظرفیت 40 درصدی فعال هستند، یادآور می‌شود: با حمایت دولت از صنعت داخل، دیگر نیازی به واردات نداریم.

دبیر انجمن فولاد ایران، در ادامه حمایت‌های سامانه بانکی کشور از واردات کالاهای فولادی از طریق گشایش اعتبارات« یوزانس» و «ریفاینانس» را یادآور شده و خواستار توقف این شیوه و حمایت از صنعت داخل با همین نرخ می‌شود.

وی  توقف این مهم را از دیگر ضروریات قبل از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در این صنعت می‌داند.خلیفه سلطان  اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را درصورت حمایت دولت از بخش صنعت قابل اجرا می‌داند و تاکید می‌کند: در حال حاضر این آمادگی وجود ندارد که بتوانیم آزاد‌سازی‌ حامل‌های انرژی را پیاده کنیم.

کد خبر 94807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز