یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: روند نزولی صادرات غیرنفتی در سال‌جاری همچنان ادامه دارد

به‌طوری که در 7ماه اول امسال، ارزش صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی حدود 14درصد و بدون احتساب میعانات گازی حدود 9درصد نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته، کاهش نشان می‌دهد.

بنابر اعلام گمرک، تا پایان مهرماه در مجموع 10‌میلیارد و 632 میلیون دلار انواع کالا به خارج از کشور صادر شد که وزن این میزان کالای صادراتی 4/24 میلیون تن بوده است. صادرات غیرنفتی ایران در 7ماهه اول سال گذشته بدون احتساب میعانات گازی 11 میلیارد و 701 میلیون دلار بود.

بدین ترتیب در 7ماه نخست سال‌جاری ارزش صادرات غیرنفتی ایران بدون احتساب میعانات گازی بیش از 9درصد کاهش یافته است. این در حالی است که از لحاظ وزنی، صادرات بدون احتساب میعانات گازی 24 درصد افزایش داشته است.

این واقعیت‌، بیانگر کاهش سطح عمومی قیمت کالاهای صادراتی کشورمان است که در نتیجه کاهش شدید تورم در سطح جهان در اثر رکود و بحران اقتصادی فعلی است. در این مدت متوسط قیمت هر کیلوگرم کالای صادراتی از ایران 40 سنت بوده که نسبت به سال گذشته با 20 سنت کاهش همراه بوده است.

همچنین صادرات غیرنفتی ایران با احتساب میعانات گازی در 7ماه اول امسال به 13 میلیارد و 272 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن 25 درصد افزایش و از نظر ارزش 7/13 درصد کاهش داشته است.

واردات کشورمان نیز در 7ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش با 7/17 درصد کاهش همراه بود و در این مدت 27 میلیارد و 804 میلیون دلار انواع کالا وارد کشورمان شده است. در 7ماهه اول سال گذشته 33 میلیارد و 786 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شده بود. البته وزن کالاهای وارداتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 6/10 درصد رشد همراه بوده است.

کد خبر 94742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز