شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه براساس قانون باید کنکور دانشگاه‌ها از سال 90 حذف شود اما وزیر علوم پیشنهاد کرد کنکور به‌صورت فصلی، در بهار، تابستان، پاییز و زمستان برگزار شود.

وزیر علوم 16 آبان در گفت‌وگوی تلویزیونی به بهانه آماده‌نبودن زیر ساخت‌های حذف کنکور تا سال 92 یا شاید هم 93، اعلام کرد: «برای کاهش استرس و تنش داوطلبان و خانواده‌ها، کنکور به جای یک‌بار در سال، 4 بار و به‌صورت فصلی برگزار شود.»

کامران دانشجو، که به لحاظ جایگاه حقوقی‌اش باید به‌دنبال اجرای قانون حذف کنکور باشد، گفت: حذف کنکور تا سال 90 امکان‌پذیر نیست. با آنکه وزیر علوم از برگزاری جلساتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین بررسی‌های کار‌گروه کنکور، خبر داد، رئیس کمیسیون آموزش مجلس هفته گذشته در گفت‌وگو با همشهری از برگزاری تنها یک جلسه با وزیر علوم دولت دهم و سرپرست وزارت‌ آموزش و پرورش سخن گفت.

علی عباسپور تهرانی فرد، حتی از برگزاری جلسه کار‌گروه کنکور نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.
وزیر علوم که تا پیش از این از اظهارنظر در باره قانون حذف کنکور طفره می‌رفت و اطلاع‌رسانی در این باره را در حیطه رئیس سازمان سنجش می‌دانست،

اعلام کرد: چون نمی‌توان کنکور را تا سال90 حذف کرد، از مجلس خواستاریم که زمان اجرای این قانون را حداقل تا سال93-92 تمدید کند و پیش‌بینی ما این است که فعالیت آموزش و پرورش برای حذف کنکور تا سال 93 به طول انجامد.

این اظهارات وزیر علوم در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس تا‌کنون چنین درخواستی به‌صورت شفاهی یا کتبی از این کمیسیون نشده‌ است. به گفته عباسپور، موضوع تاخیر در حذف کنکور باید در کار‌گروه کنکور و سپس در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود.

وی در باره اجرای قانون حذف کنکور تصریح کرد: وزیر علوم هنگام ارائه برنامه‌ خود برای تصدی پست وزارت علوم قول داده که این قانون در زمان مقرر اجرا شود.علی کریمی فیروز‌جایی، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس نیز مهر‌ماه اعلام کرد که «وزیر علوم به‌عنوان رئیس کمیته ماده 4 قانون حذف کنکور، موظف شد ظرف 45 ‌روز پیشنهاد‌هایی ارائه کند که قانون حذف کنکور در زمان مقرر یعنی کنکور سال 90 به‌صورت صددرصد به اجرا درآید.

احتمالا پیشنهاد برگزاری کنکور فصلی یکی از پیشنهادهایی است که قرار بوده وزیر علوم در مدت 45 روز ارائه کند.  برخی از کارشناسان معتقدند با اجرای قانون حذف کنکور، به جای اینکه یک آزمون ملاک گزینش دانشجو باشد، آزمون طولانی‌تری در چند نوبت جایگزین می‌شود و این اقدامی عادلانه است.

ورود استرس به دبیرستا‌ن‌ها

وزیر علوم در این برنامه اعلام کرد: راه‌های مختلفی برای کم کردن فشار کنکور وجود دارد. حذف کنکور منوط به این است که نمرات و سوابق تحصیلی دوره دبیرستان استاندارد و امتحانات این دوره به‌صورت نهایی برگزار شود.

این کار موجب می‌شود که استرس از کنکور وارد دوره دبیرستان شود.  دانشجو گفت: این همه در حالی است که اکنون ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بیش از تعداد داوطلبان است و رقابت بر سر رشته و دانشگاه است.

مشکل اصلی در اجرای قانون حذف کنکور ناهماهنگی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم است. به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، تلاطم مدیریتی در آموزش و پرورش و نظرات منفی وزیر سابق آموزش و پرورش برای اجرای قانون حذف کنکور موجب شد تا اجرای این قانون با ابهام روبه‌رو شود.

کد خبر 94649

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز