چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا با دفاع از سیاست‌های واشنگتن در قبال ادامه شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد

که ایالات متحده فعالیت‌های شهرک‌سازی این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد و خواهان پایان آن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون 13 آبان در قاهره پایتخت مصر با حسنی مبارک دیدار و درباره موضوع صلح خاورمیانه گفت‌وگو کرد. به گزارش رسانه‌های مصری کلینتون نتایج دیدار خود و جورج میچل فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه را با مسئولان فلسطینی و رژیم صهیونیستی به اطلاع مبارک رسانده است.

کلینتون پس از دیدار با مبارک گفت: مذاکراتی که من با مبارک داشتم، در این زمینه بود که هر گونه توافق فلسطینی‌ها بر سر تشکیل دولتی که ملزم به شروط کمیته‌ کاری چهار جانبه نباشد، موجب افزایش تحریم‌ها علیه تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد شد.

کلینتون خاورمیانه را منبع نگرانی توصیف و همه بازیگران منطقه را به رعایت احتیاط در گفته‌ها و موضع‌گیری‌های خود دعوت کرد. هیلاری کلینتون همچنین با اشاره به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی آن را اقدام غیرقانونی مقامات این رژیم اعلام کرد. وی با بیان اینکه مذاکره سریع‌ترین راه ممکن برای توقف شهرک‌سازی است، افزود که آمریکا فعالیت شهرک‌سازی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

کلینتون گفت: ما فعالیت شهرک‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسیم و کاملا معتقدیم که پایان همه فعالیت‌های شهرک‌سازی در زمان کنونی و آینده بهترین راه است. وزیر امور خارجه آمریکاگفت: پیشنهادی که من به دولت اسرائیل ارائه کردم، بیانگر تمام تمایلات واشنگتن نیست بلکه تضمینی برای پایان تمامی شهرک‌سازی‌‌ها و توقف صدور مجوز جهت ساخت شهرک‌های جدید و مصادره اراضی خواهد بود و فرصت‌های ازسرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها را تحکیم خواهد بخشید. 

کلینتون گفت: آمریکا تمایل به ازسرگیری مذاکرات وضعیت نهایی دارد و آنچه من می‌خواهم، رایزنی میان گروه‌های دوطرف در جهت وضعیت نهایی نظیر مرزهای 1967، آوارگان، بیت‌المقدس و تمامی مسائلی است که نیازمند راه‌حل است و این مسئله ما را به هدفمان یعنی پایان دادن به درگیری‌های دو طرف نزدیک می‌کند.

کلینتون سه‌شنبه شب پس از سفر به پاکستان، افغانستان، فلسطین اشغالی و مراکش وارد مصر شد.

طرح مارشال عربی

معاون وزیر امور خارجه‌ رژیم صهیونیستی،  ایجاد طرح مارشال عربی برای اراضی فلسطینی را خواستار شد. دنی آیالون، معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی در جمع دیپلمات‌های خارجی و خبرنگاران در بیت‌المقدس از کشورهای عربی خواست تا یک طرح مارشال به ارزش 10 میلیارد دلار برای حمایت از فرایند صلح ارائه دهند.

وی افزود: ما جدا از کشورهای عربی ناامید شدیم درصورتی که این کشور‌ها به‌ویژه عربستان می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند و حمایت‌های بیشتری از فرایند صلح  به عمل آورند. وی تاکید کرد: به‌نظر من، در شرایط فعلی 10 میلیارد دلار کمک به اقتصاد فلسطین به معجزه منجر می‌شود.

وی ادامه داد:‌ چنین کمک‌هایی برای تغییر فضا و کمک به انجام مذاکرات صلح بسیار مفید خواهد بود. این مقام رژیم صهیونیستی تاکید کرد: چنانچه به عربستان نگاهی بیندازیم می‌بینیم که این کشور با میلیارد‌ها درآمد نفتی‌اش می‌تواند کمی از این سرمایه را برای فلسطینیان بفرستد.

کد خبر 94491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز