پس از بحث روی گزینه‌های مختلف برای رسیدن به پست مهم وزارت امور خارجه آمریکا گزارش‌ها نشان می‌دهد

باراک اوباما به نتیجه‌گیری نهایی در این مورد رسیده است و به احتمال زیاد هیلاری کلینتون را پس از تعطیلات روز شکرگزاری(7 آذر) به‌عنوان وزیر امور خارجه معرفی می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، یکی از مشاوران اوباما با اعلام این خبر، تاکید کرد: کلینتون و اوباما در این مورد مذاکرات مفصلی داشته‌اند و توانسته‌اند مسائل موجود به‌ویژه قضیه روابط مالی بیل کلینتون، همسر وی را حل و فصل کنند.

پیش از این، عده‌ای عقیده داشتند که روابط مالی بیل کلینتون و فعالیت‌های تجاری او با دولت‌های خارجی و همچنین بنیاد بین‌المللی وی که در 27کشور جهان فعال است، شانس هیلاری کلینتون را برای انتخاب به‌عنوان سومین وزیر خارجه زن آمریکا کم کرده است.

بسیاری، ابهامات مالی بنیاد بیل را بزرگ‌ترین مانع بر سر راه هیلاری کلینتون برای رسیدن به سمت وزیر خارجه آمریکا می‌دانند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیل کلینتون کمک‌هایی از کشورهای داوطلب نظیر عربستان سعودی دریافت کرده است اما کلینتون تاکید کرده حاضر است در این باره شفاف‌سازی‌ کند.

به گفته مشاوران اوباما، او معتقد است که کلینتون شهرت و اعتبار را به روابط دیپلماتیک آمریکا باز می‌گرداند و نقاط مثبت او در این پست بسیار بیشتر از نقاط منفی وی است.

کلینتون پیش از این و در جریان انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری بارها اوباما را به بی‌تجربگی به‌ویژه در زمینه سیاست خارجی متهم کرده بود. کلینتون درصورتی که بخواهد در این پست فعالیت کند باید پس از 8 سال کرسی ایالت نیویورک را در سنای آمریکا ترک کند.

معرفی تعداد دیگری از اعضای کابینه

دفتر اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا از تام داشل، رئیس سابق سنا خواسته است به‌عنوان وزیر بهداشت و خدمات درمانی هدایت امور برای خاتمه دادن به مشکلات جدی بهداشتی و درمانی مردم آمریکا را برعهده بگیرد.

دیوید اکسلراد، به‌عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، لیزا براون به‌عنوان رئیس دفتر، و گرگ کریگ به‌عنوان مشاور کاخ سفید معرفی شدند.

اکسلراد، مشاور سیاسی چند سیاستمدار برجسته حزب دمکرات بوده است و نقش مهمی در انتخاب اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا داشت. کریگ و براون هم در کابینه‌
بیل کلینتون به‌عنوان مشاور ویژه و مشاور معاون رئیس‌جمهوری فعالیت می‌کردند.

همچنین رسانه‌ها گزینه‌های احتمالی را برای پست‌های دیگر مطرح کرده‌اند. از ژنرال بازنشسته جیمز جونز به‌عنوان مهم‌ترین گزینه برای انتخاب به‌عنوان مشاور امنیت ملی نام برده می‌شود.

همچنین احتمال داده می‌شود جانت ناپولیتانو فرماندار آریزونا به‌عنوان رئیس امور امنیت داخلی آمریکا انتخاب شود.

کد خبر 68929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز