یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

آرش نورآقایی: جایزه ملینا مرکوری، جایزه‌‌ای است که از سوی دولت یونان با همکاری یونسکو و ایکونوس (شورای حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی) اهدا می‌شود. در 16 شهریور 1384 این جایزه به روستای میمند رسید.

روستای میمند هفتمین منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی جهان است که جایزه مزبور را دریافت کرده است.

روستای چندین هزار ساله میمند که در دل صخره های سخت و در نزدیکی شهر بابک در استان کرمان جای دارد، یکی از معدود روستاهای تاریخی در جهان است که هنوز روابط سنتی زندگی در آن جریان دارد و می‌توان تعامل انسان و طبیعت را در عصر ماشین به خوبی در آن مشاهده کرد.

در واقع منظر فرهنگی تاریخی میمند یکی از جذاب‌ترین و منحصر به فردترین آثار باقی‌مانده  از تاریخ بشریت است. 

نقوش و سفال‌های چندین هزار ساله مکشوفه، تاریخ طولانی میمند را گواهی می‌دهند. روستای میمند از آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است و در مرز مشترک دشت و کوهستان واقع شده.

ساکنان این روستای صخره‌ای هنوز با گذشت چند هزار سال از ساخت آن در درون حفره‌هایی زندگی می‌کنند که پنجره و دودکش ندارد و به زبان محلی «کیچه» نامیده می‌شود. اصالت این روستا تنها مخصوص خانه‌های شگفت آن نیست.

رفتار ساکنان میمند به همراه آداب و رسوم فضایی را ایجاد می‌کند که خواه‌ناخواه اندیشه و توجه همگان را با خود به آنجا می‌برد که خود می‌خواهد. هنوز در زبان و گویش مردم آنجا واژه‌هایی از زبان پهلوی ساسانی یافت می‌شود.

خانه‌ها در دل کوه‌ ایجاد شده‌اند و شامل اتاق، پستو، راهرو و ستون هستند. آتشگاه‌های سنگی میمند در دوره‌ اسلامی به مسجد تبدیل شده‌اند و امروز اگر به میمند می‌روید یادتان باشد از مسجد سنگی آن دیدن کنید.

شکل و شمایل خانه‌های میمند کارشناسان را به این اندیشه می‌رساند که این روستا روزگاری متعلق به کسانی بود که به آئین مهرپرستی اشتغال داشتند.

کد خبر 9443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز