به گزارش همشهری آنلاین، نوید خاصهباف گفت: دو شرکت برای انجام پروژه انتخاب شدهاند. یکی از این شرکتها همان شرکتی است که در بازدید چین نیز حضور داشت و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زبالهسوز در سطح جهانی و چین محسوب میشود.
وی ادامه داد: این دو شرکت در حال حاضر بر اساس سه شاخص اصلی (فنی، مالی و اقتصادی) در حال مقایسه هستند تا بهترین گزینه انتخاب شد. پیشبینی میشود که این انتخاب بزودی در حضور شهردار تهران و اعضای شورای شهر انجام گیرد.
خاصه باف گفت: یکی از ابهاماتی که سبب طولانی شدن روند اجرایی پروژه شد، این بود که آیا واقعا ظرفیت ۶ هزار تن برای این زبالهسوز لازم است یا خیر. در این زمینه دیدگاههای مختلفی مطرح شد؛ برخی پیشنهاد میکردند که ظرفیت ۲ هزار تن مناسب است، در حالی که برخی دیگر به ظرفیت ۱۰ هزار تن تأکید داشتند؛ لذا بر اساس تحلیلهای دقیق، بهترین ظرفیت بهینه برای پروژه تعیین شد که هم در حال حاضر و هم در آینده از نظر اقتصادی و ارزش حرارتی زبالهها قابل قبول باشد.
خاصهباف ادامه داد: پیشنهاداتی نیز مبنی بر اینکه به طور موقت یک زبالهسوز با ظرفیت ۲۰۰۰ تن راهاندازی شود و سپس به تدریج توسعه یابد، مطرح شد. اما این مدل با چالشهایی مواجه بود؛ چرا که هم سرمایهگذار نسبت به آن تمایلی نشان نمیداد و هم مدل اقتصادی آن به هم میریخت. از دو مشاور برجسته، یکی در حوزه نیروگاهسازی و دیگری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان مشاور فنی و اقتصادی استفاده شد تا به بررسی دقیقتر ابعاد مختلف پروژه پرداخته شود.
وی درباره مراحل اجرایی پروژه نیز گفت: امروز به یک جدول زمانی نهایی دست یافتیم که طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده مصوب خواهد شد. پس از این مرحله، قرارداد نهایی امضا و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. فارغ از اینکه پروژه در این دوره از مدیریت شهری به بهرهبرداری برسد یا خیر؟
مدیرعامل سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران گفت: مدلی که ما برای پروژه انتخاب کردهایم، در چین نیز نمونههای موفقی دارد و در آنجا با سرمایهگذاری بخش خصوصی اجرا شده است. از منظر اقتصادی، این پروژه بهطور کامل مقرونبه صرفه است؛ چرا که علاوه بر کاهش آلودگی زیستمحیطی، اشتغالزایی نیز خواهد داشت. هرچند از لحاظ مالی، این پروژه ممکن است سود کلانی نداشته باشد، اما با استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود و حمایت دولت، این پروژه از منظر اقتصادی نیز فیزیبل خواهد بود.
وی در خصوص مشارکتهای طراحی شده در سازمان شهرداریها با بخش خصوصی توضیح داد: در این مدل، سرمایهگذار سرمایه اولیه را تأمین کرده و پس از بازگشت سرمایه، منافع پروژه به شهرداری و مردم خواهد رسید. این نیروگاه برق بهطور تقریبی ۱۰۰ مگاوات تولید خواهد کرد که میتواند برای تأمین یارانه انرژی برقی اتوبوسها و تاکسیهای برقی استفاده شود، یا برق مازاد آن به دیگر نقاط صادر شد.
نظر شما