پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

سهیلا نیاکان: نخستین پایان‌نامه دانشگاهی با عنوان «سیر ساده‌نویسی در آثار مهدی آذریزدی» هم‌اینک توسط فاطمه دهقان دهنوی در دست تالیف است

این پایان‌نامه که برای نخستین‌بار با موضوع «آذریزدی» به رشته تحریر در می‌آید، در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و با مساعدت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد و با نظارت استاد یدالله جلالی‌پندری، رئیس دانشکده ادبیات این دانشگاه تالیف می‌شود.

به گفته مسئولان حوزه هنری یزد، ایده تهیه چنین پایان‌نامه‌ای توسط فاطمه دهقان‌دهنوی و با نظر رئیس دانشکده ادبیات شکل گرفته است و بحث ساده‌نویسی و لزوم آن در آثار داستانی کودک در پایان‌نامه مذکور بررسی می‌شود.

 البته بخش دیگر پایان‌نامه نیز رجوعی دارد به آثار آذریزدی که محور اصلی کار هم براساس کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» تالیف مرحوم آذریزدی است. به‌عبارت دیگر، در این اثر، علت اقبال 5 تا 6 نسل از داستان‌های آذریزدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اینکه این داستان‌ها از چه منظری قوی بوده‌اند.

فاطمه دهقان‌دهنوی همان‌طور که گفته شد در این تالیف، بحث ساده‌نویسی و بازنویسی داستان‌های قدیمی را مدنظر قرار داده است و این‌کار، هم‌اکنون در مرحله جمع‌آوری منابع است.

یکی از مسئولان حوزه هنری یزد در این‌باره به ما می‌گوید: این تالیف نهایتاً شهریور سال آینده باید در مرحله دفاع قرار بگیرد و مراحلش به پایان برسد، اما امیدواریم زودتر از موعد مقرر آماده شود. همچنین هیات مؤسس «بنیاد علمی، فرهنگی و پژوهشی آذریزدی» با تایید ابتدایی این پایان‌نامه موافقت خود را برای همکاری در چاپ و نشر این اثر درصورت نهایی شدن آن اعلام کرده است.

به این ترتیب می‌توان امیدوار بود این پایان‌نامه در نهایت به شکل یک کتاب منتشر شود و در دسترس همگان قرار گیرد تا استفاده‌های لازم از آن به‌عمل آید. درخصوص «بنیاد آذریزدی» نیز باید اساسنامه‌اش برای تصویب به شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی برود تا پس از آن به شکل رسمی ادامه فعالیت داشته باشد.

مهدی‌ آذریزدی، نویسنده فقید ادبیات کودکان ایران 18 تیرماه امسال بر اثر بیماری ریه در سن 87 سالگی درگذشت و در حسینیه خرمشاه یزد به خاک سپرده شد. درباره مرحوم آذریزدی که در بازنویسی و بازآفرینی آثار کهن پیشگام بوده است، می‌گویند که همیشه در آرامش به‌کار خود پرداخته است؛ حتی روزهای پایانی عمر خود را که با بیماری می‌گذراند، به ساده‌زیستی و نه زیاده‌خواهی سر می‌کرد. او کسی است که می‌توان گفت بخش‌هایی از تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان این سرزمین را ساخته است.

رئیس حوزه هنری استان یزد درباره مرحوم آذریزدی گفته است: «وقتی خدای خوب ما تولد کودکی خوب را در محله قدیمی و روستایی کناره شهر یزد رقم می‌زد، کمتر کسی باور داشت او روزی پدری خوب برای تمام بچه‌های خوب ایران‌زمین شود و آوازه نیک‌نامی و سختکوشی یزدی‌ها را دوباره تا آن سوی آب‌ها در سرزمین‌های دور دور یادآور شود.

آری امروز بچه‌های خوب دیروز ایران که حالا خیلی‌هایشان باباها و مامان‌های خوبی برای بچه‌هایشان هستند خود را مدیون اخلاص در نوشتن و تلاش فردی درس‌ناخوانده می‌دانند و کودکان ایرانی امروز نیز تشنه‌تر از والدین خود مهدی آذریزدی را در بین صفحه‌های کتاب‌های خویش می‌جویند. روحش شاد.»

مهدی آذریزدی متولد اسفند‌ماه 1300 بود و معروف‌ترین اثرش مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است. او جایزه یونسکو را دریافت کرده بود و 3 کتاب او توسط شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده‌اند. از این نویسنده ادبیات داستانی کودک و نوجوان 35 عنوان کتاب از جمله «قصه‌های ساده»، «گربه ناقلا»، «چهل حدیث»، «قصه‌های پیامبران»، «شعر قند و عسل»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، دو کتاب آموزشی به نام «خودآموز عکاسی» و «خودآموز شطرنج» و... چاپ و منتشر شده است.

کسانی که مرحوم مهدی آذریزدی را به خوبی می‌شناسند، می‌دانند که او هرگز شاد زندگی نکرد و یا شادی را تجربه نکرد، اما با این حال همواره کوشید تا شادمانی خواندن و بهره بردن از خواندن و لذت آن را به کودکان منتقل کند. او در این مسیر همه زندگی‌اش را صرف کرد، از این‌رو باید او را انسانی والا دانست.

همشهری استانها

کد خبر 94353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز