پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار آزادراهی گفت: فاز ۳ آزادراه تهران - شمال یکی از گران‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های راهسازی در کشور است و در سطح جهان نیز مشابه‌های کمی دارد.

منطقه دوم آزادراه تهران - شمال

به گزارش همشهری آنلاین، خدایار خاشع دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار آزادراهی اظهار کرد: «آزادراه تهران - شمال» پروژه‌ای عظیم و پیچیده به طول ۱۲۱ کیلومتر در ۴ قطعه در حال ساخت و تکمیل است. منطقه یک این آزادراه که به طول حدود ۳۲ کیلومتر از تهران تا شهرستانک است، در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. منطقه ۲ که در ادامه منطقه یک آغاز شد، باند جنوب - شمال در سال ۱۴۰۲ افتتاح شد. باند شمال - جنوب این منطقه نیز در شهریورماه امسال به طول ۲۳ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: «تونل البرز» که شامل این منطقه می‌شود، بزرگترین تونل ترافیک‌رو خاورمیانه به شمار می‌رود، تونل مسیر جنوب به شمال افتتاح شده و تونل شمال به جنوب نیز طی سال‌های آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین منطقه ۴ اولین قطعه آزادراه تهران - شمال به طول ۲۰ کیلومتر از مرز آباد به چالوس ساخته و طی سال‌های اخیر در ۲ مقطع افتتاح شد.

دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار آزادراهی گفت: منطقه ۳ از لحاظ ساخت جزو حساس‌ترین بخش پروژه آزادراه تهران - شمال به شمار می‌رود، زیرا ویژگی‌های خاصی دارد. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در شمال البرز یکی از زیست‌محیطی‌ترین و حساس‌ترین نقاط کشور از نظر حیات وحش و گونه‌های گیاهی محسوب می‌شود. علاوه بر این، عبور از ۲ رشته کوه البرز و زاگرس که در این منطقه واقع شده‌اند، نیازمند تدابیر ایمنی و فنی بسیار ویژه‌ای است.

خاشع درباره مشارکت‌های خارجی در پروژه نیز گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال از سال ۱۳۷۵ با مشارکت بنیاد مستضعفان شروع شده است. این پروژه عمدتا با سرمایه‌گذاری داخلی و مشارکت بنیاد مستضعفان در حال انجام است، ولی در برخی مقاطع از سرمایه‌گذاران خارجی، به‌ویژه شرکت‌های چینی، دعوت به همکاری شده است. با این حال، به دلیل برخی مشکلات اقتصادی و شرایط خاص، مشارکت جدی از سوی شرکت‌های خارجی صورت نگرفته است.

وی در پایان گفت: قطعه سوم آزادراه تهران - شمال به عنوان یکی از گران‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های راهسازی در کشور است و در سطح جهانی نیز مشابه‌های کمی دارد. همچنین این پروژه با سرمایه‌گذاری دولت و بنیاد مستضعفان نیز ساخته خواهد شد.

کد خبر 942357
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    8 0
    جای تأسف دارد. به هیچ‌وجه رشته کوه زاگرس در مسیر بزرگراه تهران شمال قرار ندارد.
  • سعیدی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    4 0
    بادرود واحترام وقت بخیر انشالله تنتان سلامت باد من همیشه از صخره فوبیا دارم حدود 15سال قبل سنگ افتاد رو داشبوردم بخیر گذشت فقط مالی بود توفیق وارامش همیشگی کارکنان جاده ای آرزوی ماست این کار بسیار ارزشمند است دلارام باشید
  • ابوالفضل IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    0 0
    راه سازی شهری و روستایی و بین شهری و آزاد راه و راه های ریلی از مهمترین گزینه های پیشرفت جوامع شهری و روستایی است
  • بازنشسته IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۱
    0 0
    ای داد بی داد دبیر آزاد راه که نمیدونه زاگرس کجاس البرز کجاس اونوقت میخواد راجع به ساخت آزاد راه اظهار نظز کن. ای وای از بیسوادی و نفهمی دولتمردان
  • مهری US ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
    1 0
    کار سخت وبزرگیه،درود به همه کسانی که سنگی از جلوی پای ما برمیدارن تا راحت تر زندگی کنیم
  • صفری IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
    0 0
    سلام و خداقوت .واقعا جهاد فی سبیل الله انجام می‌دهید کارگران دوست داشتنی و باارزش که پیامبر رحمت ص بوسیدند دست مبارک کارگر زمان خودشان که تاقیامت الگو باشد،مقام کارگران زحمتکش .شماها انتخاب شده الهی هستین که لیاقت راهسازی در صعب العبورترین خطه کوهستانی و خطرناک را به انجام می رسانید.
  • mohammad IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
    0 0
    فقط جنگل های هیرکانی از بین نره خواهشن و در ضمن اجازه ساخت هیچ هتلی رو ندید در جنگلها زودتر تموم شه این ملت هیشه در صحنه زودتر برسن به شمال خودشونو خفه کنند اونجا رو هم به گند بکشن متاسفانه همه جا شده زباله خونه 😔