شنبه ۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: می‌گویند وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌دلیل حجم استفاده بالایی که دارند می‌توانند وسیله‌ای برای انتقال ویروس خطرناک آنفلوآنزای خوکی باشند

اما مدیریت پیشگیری و درمان شرکت واحد اتوبوسرانی به‌عنوان یکی از شرکت‌های پرمخاطب حمل‌ونقلی، نظری متفاوت داده و می‌گوید: «با وجود تمام اقدامات گسترده‌ای که انجام دادیم، می‌توانیم ادعا کنیم اتوبوس‌ها کمترین درصد انتقال را خواهند داشت». دکتر سهیل نجوایی در ادامه پرونده آنفلوآنزای خوکی به سوالات ما در خصوص اقدامات اتوبوسرانی برای پیشگیری از شیوع ویروس آنفلوآنزایA ‌نو‌ع پاسخ داد.

 این‌روزها یک‌ویروس کوچک، اما خطرناک ذهن شهروندان را به خود مشغول کرده‌‌است. این‌بار دیگر ترافیک و آلودگی هوا مقصر نیستند. این‌بار مقصر اصلی ویروسی است که از خوک به انسان منتقل شده بلای جان جهانیان. این ویروس کشنده آن‌قدر مردم را ترسانده که حتی یک‌عطسه کوچک هم در ذهن مردم خطرناک به‌نظر می‌رسد.

 خلاصه این ویروس آنفلوآنزای خوکی بلای جان همگان شده و ذهن مدیران شهری پایتخت را هم به خود مشغول کرده‌است، تا جایی که در مورد وسایل حمل‌و‌نقل عمومی ‌که روزانه شهروندان زیادی با آن سر‌و‌کار دارند هم ابراز نگرانی می‌کنند و این شده دلیلی برای آغاز تحرکاتی مانند پیشگیری از همه‌گیر شدن این ویروس در وسایل حمل‌و‌نقلی عمومی.

اقدامات و تحرکاتی آغاز شد تا حداقل شهروندان با خیال راحت از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی ‌استفاده کنند. از این رو، اتوبوس به‌عنوان وسیله‌ای که این روزها در اولویت انتخاب مسافران تهرانی قرار دارد می‌تواند خود عامل نگران‌کننده‌ای باشد، اما به قول دکتر نجوایی آن‌قدر مساله انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی برای مدیران شرکت واحد اهمیت داشته که مدت‌هاست اقداماتی برای مهار و کنترل آن در اتوبوسرانی شروع شده‌است.

 مدیر پیشگیری و درمان شرکت واحد اتوبوسرانی تهرانی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان ویروس آنفلوآنزای خوکی در این شرکت کنترل شده است، سخنان جالبی بر زبان آورد و گفت: «‌ما حدود 14‌هزار نیرو در شرکت داریم و در اولین گام پیشگیری را از خودمان شروع کردیم تا به‌این‌ترتیب خیال‌مان بابت پرسنل‌مان که هر روز با شهروندان از نزدیک سر‌و‌کار دارند، راحت باشد».

 اما مساله اصلی این‌جاست که اتوبوس‌ها تا چه اندازه می‌توانند امن باشند و تا چه حد خیال مسافران نسبت‌به عاری بودن آن‌ها از ویروس آنفلوآنزای خوکی، راحت باشد؟ البته این موضوع مهم و حساس مهم‌ترین محور گپ‌و‌گفت دکتر نجوایی با همشهری‌مسافر شد تا وی با اشاره به نکاتی مهم پاسخگوی مسافران اتوبوس در این زمینه باشد.

آقای دکتر، گفتید مدت‌هاست که در شرکت واحد مساله ویروس‌ آنفلوآنزای خوکی مورد‌توجه قرار گرفته و ابتدا از پرسنل خودتان شروع کردید. دلیل این‌که قبل از مسافران این وسیله حمل‌ونقلی‌، این کارکنان آن بودند که مورد‌توجه قرار گرفتند، چه بود؟

بخش اعظمی ‌از نیروهای شهرداری پایتخت در شرکت واحد فعال هستند، چرا‌که ما حدود 14هزار پرسنل داریم و این یعنی اگر ویروس آنفلوآنزای خوکی بین پرسنل شرکت واحد شیوع پیدا‌کند، آن‌وقت این ویروس به مسافران هم سرایت خواهد‌کرد.

و این شد یک‌دلیل محکم برای این‌که ابتدا از خودتان شروع کنید.

بله، درست از زمانی که به‌طور رسمی ‌مساله انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی در ایران از طریق وزارت بهداشت اعلام شد، کار ما هم آغاز شده و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را آغاز کردیم.

آیا در این راستا جلساتی هم با وزارت بهداشت و اداره سلامت شهرداری پایتخت داشتید؟

بله، سریعاً جلساتی با اداره سلامت شهرداری و وزارت بهداشت  برگزار کردیم و آن‌ها دستورالعمل‌هایی صادر کردند که تقریبا بخش بزرگی از اقدامات مدنظرشان قبل از صدور دستور‌العمل، در شرکت واحد آغاز شده‌بود و بعضی دیگر را نیز بعد از صدور دستور‌العمل شروع کردیم.

مهم‌ترین اقداماتی که انجام دادید، چه بود؟

همیشه اعتقاد شخصی ما بر روی مساله آموزش است و فکر می‌کنیم که با آموزش می‌توان در مقابل حجم بزرگی از مشکلات مقاومت کرد.

به‌این‌ترتیب مساله آموزش برای پرسنل آغاز شد.

درست است. در قالب بروشورهایی که از سوی اداره سلامت شهرداری و شرکت واحد تهیه شده‌بود، کارکنان و مسافران را در مورد این ویروس خطرات و حتی راه‌های ابتلای به ‌آن آگاه کردیم.

آقای دکتر، مساله آموزش البته قابل‌تقدیر است، اما آیا شما فقط به این موضوع اکتفا کردید؟

قطعا نه؛ آموزش در مرحله نخست بود و ما در گام‌های بعدی مسایل عملی را وارد کار کردیم.بحث گندزدایی اتوبوس‌ها مساله‌ای بسیار مهم بود که می‌توانست خیال مسافر را راحت کند، پس دومین بحثی که بعد از مرحله اول یعنی آموزش انجام شد، همین موضوع گند‌زدایی اتوبوس‌ها بود.

این گند‌زدایی به چه صورت انجام می‌شد؟

همان‌طور که می‌دانید در توقفگاه‌های شرکت واحد کارواش‌هایی برای شست‌و‌شوی اتوبوس‌ها ساخته شده‌اند که در یک بازه زمانی اتوبوس‌ها در این کارواش‌ها شست‌و‌شو می‌شوند، اما بعد از این‌که مساله آنفلوآنزای خوکی یا همان آنفلوآنزای نوع‌آ‌ جدی شد، مدیران شرکت تصمیم گرفتند، اتوبوس‌ها را هر شب در کارواش‌ها گندزدایی کنند. به‌این‌ترتیب میله‌های اتوبوس، صندلی‌ها و تمام قسمت‌هایی که در مجاورت تماس مسافران قرار دارد، گند‌زدایی می‌شوند.

این موضوع چه تاثیراتی دارد؟

نمی‌توان گفت تاثیر خاصی نداشته، چرا‌که یک بحث پیشگیرانه است. ما با جان مسافران سر‌و‌کار داریم و نمی‌توانیم حتی از مسایل کوچک و ساده به‌راحتی بگذریم. به‌خصوص همین بحث گندزدایی در اتوبوس‌هایی که در خطوط شلوغ خدمات‌رسانی می‌کردند، در چند‌مرحله انجام می‌شد.

آیا در این بین بحثی برای آموزش رانندگان هم در‌نظر گرفتید؟

یک‌راننده اتوبوس به‌طور‌متوسط در یک‌روز با 700‌مسافر سر‌و‌کار دارد و قطعاً آموزش رانندگان مساله‌ بسیار مهمی بود که این مهم با آموزش حضوری و رودررو انجام شد و رانندگان در کلاس‌های توجیهی شرکت‌کردند.

آیا تا به‌حال در بین پرسنل شرکت واحد هم مورد مشکوکی به آنفلوآنزای خوکی داشتید؟

ما به تمام همکاران‌مان اعلام کردیم حتی با یک عطسه و سرما‌خوردگی کوچک به مراکز درمانی خودمان مراجعه کنند. بعد از این‌که ما این مساله را اعلام کردیم، خیلی‌ها آمدند اما در این بین یک‌مورد مشکوک هم داشتیم که خوشبختانه بعد از انجام آزمایشات نهایی متوجه شدیم که فرد مورد‌نظر به این ویروس مبتلا نشده است.

درپاسخ به سوال قبلی گفتید «مراکز درمانی خودمان». یعنی در شرکت واحد مراکز درمانی وجود دارد؟

ما در هر منطقه یک مرکز درمانی با یک پزشکیار و آمبولانس در اختیار داریم تا به نوعی تمام مسایل درمانی پرسنل‌مان را بررسی و تحت‌نظر داشته باشیم. به قول معروف ما همه چیز را ابتدا از خودمان شروع می‌کنیم تا کسی را متهم نکنیم.

برای آموزش مسافران هم آیتم‌هایی در نظر گرفتید؟

یک‌سری مسایل فرهنگی در خصوص راه‌های پیشگیری از ویروس آنفلوآنزای خوکی را از طریق پخش کردن بروشور بین مسافران برای‌شان جا انداختیم.

مثلا چه مسایلی؟

این‌که میله‌های اتوبوس را نگیرند، به شیشه‌های اتوبوس دست نزنند و مسایلی از این قبیل.


اما وقتی اتوبوس کم باشد و مسافر هم عجله داشته‌باشد، به‌ناچار باید بایستد و از میله‌های اتوبوس استفاده کند، یعنی چاره‌ای جز این کار ندارد.

با حرف شما موافقم، اما بر اساس سیاست‌های مدیران شرکت بعد از این که مساله آنفلوآنزای خوکی به‌وجود آمد، سعی شد در خطوط پر‌مسافر و شلوغ ناوگان اتوبوس‌ها تقویت شود تا مسافران کمتر ناچار باشند بایستند و به‌نوعی از یکدیگر فاصله داشته باشند تا حتی این ویروس از یک‌مسافر به مسافر دیگر منتقل نشود.

این مساله در سامانه اتوبوس‌های تندرو یا همان بی‌.آر‌.تی چه‌طور کنترل شد؟

اتفاقا در بی‌.آر‌.تی مشکل کمتری داریم.

چه‌طور؟

اتوبوس‌های دوکابین و جدیدی که در بی‌.آر‌.تی استفاده می‌شوند، از نظر تهویه هوا سیستمی ‌بسیار پیشرفته دارند و همین بحث گردش هوا باعث می‌شود ویروس از کابین اتوبوس خارج شود.

یعنی این مشکل در اتوبوس‌های معمولی وجود ‌دارد؟

نه این‌که بگوییم در اتوبوس‌های معمولی فقط این مشکل وجود دارد، چون به رانندگان اعلام کرده‌ایم تعدادی از شیشه‌های اتوبوس را به اندازه مناسبی باز بگذارند تابه نوعی این گردش هوا در این اتوبوس‌ها هم وجود داشته باشد.

بحث راه‌اندازی کارت‌-بلیت هم در این راستا کمکی به مهار این ویروس کرده‌است؟

این شاید مهم‌ترین بحثی بود که به آن اشاره کردید. این‌که مسافران با بلیت یا پول سرو‌کار نداشته باشند و از کارت‌-بلیت استفاده کنند، قطعا خود یکی از بهداشتی‌ترین شیوه‌هاست. هم‌اکنون کارت‌-بلیت در قسمتی از شبکه اتوبوسرانی استفاده می‌شود و با توجه به شرایط بحرانی که داریم، به‌زودی در تمام شبکه اتوبوسرانی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

آقای‌ دکتر، آیا می‌توان به مسافران اتوبوس گفت، خیال‌شان بابت عدم‌انتقال ویروس آنفلوآنزای خوکی در این وسیله نقلیه صددرصد راحت‌باشد؟

درصد بروز یک‌اتفاق نه 100 است و نه صفر. ما آن‌‌چه باید انجام بدهیم با جدیت دنبال می‌کنیم، ولی هیچکس در هیچ جای کشور نمی‌تواند بگوید ویروس آنفلوآنزای خوکی را در مجموعه‌اش صددرصد مهار کرده است. این درحالی است که به مسافران می‌گوییم اتوبوس‌ها با اقداماتی که شرکت واحد انجام داده‌است، کمترین درصد انتقال را خواهند
داشت.

همشهری مسافر

کد خبر 94126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز