همشهری آنلاین،فرخنده رفائی: صدای آژیر که بلند میشود سرها به سمت درِ نردهای شکل ایستگاه هفت برمیگردد. با خروج ماشینهای اطفا حریق از ایستگاه، مردم خودشان را کنار میکشند و چرخیها تندتر حرکت میکنند تا راه را برای عبور سریعتر خودروها باز کنند. از حادثه حریق انبار پارچه مولوی زمان زیادی نگذشته و کسبه میترسند آتشسوزی بعدی همین نزدیکیها رخ داده باشد؛ در کوچه پسکوچه های گذری که به بازار «کفاشها» معروف است اما تا وسط دالان های باریکش را طاقههای پارچه اشغال کردهاند...
استانداردهایی که به کار بازار نمی آیند
معابر تنگ و دالان های باریک، ویژگی بازار بزرگ تهران است و البته اصلیترین چالش امدادرسانی در حوادث. ابعاد ماشین های اطفای حریقی که در ایستگاه های آتشنشانی تهران و همه جای دنیا وجود دارد ازاستانداردهایی پیروی میکند که با این ویژگی خاص بازار بزرگ تهران همخوانی ندارد و خیلی از مواقع دسترسی به کانون حریق را برای آتشنشانان غیرممکن میکند. اما حسن طاهرخانی، رئیس ایستگاه هفت آتشنشانی تهران که نیمی از ۲۸ سال سابقه کارش را در بازار تهران گذرانده می گوید تجهیزات ویژهای که سازمان آتش نشانی تهران برای ایستگاههای ۷ و ۱۰۷ در محدوده بازار تدارک دیده قدرت مانور آتشنشانان را در معابر تنگ این محدوده تاریخی بیشتر کرده است. در این گزارش نگاهی داریم به تجهیزاتی که شاید فقط اینجا و در محدوده بازار تهران بتوان آنها را دید.
خودروهای ایسوزو ۳ و ۵ تن
این خودروها همان خودروهای معمول آتش نشانی هستند با این تفاوت که برای بافت بازار و معابر تنگ آن مناسب سازی شده اند. عرض آنها بین ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر از خودروهای ۶ تن کمتر است و به طور تقریبی ۱۵۰ سانتیمتر عرض دارند و می توانند تجهیزات و آب را تا نزدیکی محل آتش سوزی برسانند. این خودروها حدود ۲ سال است که در اختیار ایستگاه های ۷ و ۱۰۷ قرار گرفته اند.
خودروهای چهارچرخ
کاربری این خودرو لوله کشی در معابر تنگ است. عرض خودروهای چهارچرخ بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر است. این خودروب همحض رسیدن به محل می تواند از نزدیکترین محل آب بگیرد و عملیات اولیه اطفا را تا رسیدن نیروها آغاز کند. دو دستگاه از این خودروها ایستگاه های ۷ و ۱۰۷ موجود است و گفته می شود که یک دستگاه ازآن هم برای امداد و نجات کوهستان استفاده می شود.
خودرو لوله کشی پیکاپ
در مواردی که به هر دلیل استفاده از خودرو چهار چرخ امکان پذیر نباشد، از خودرو پیکاپ به عنوان پلن B استفاده می شود که شیوه سنتی لوله کشی در موارد آتش سوزی است. البته خودرو پیکاپ عرض استاندارد دارد و به بعضی دالان ها و کوچه ها نمی تواند وارد شود اما در ایستگاه ۷ بازار، این خودرو با حدود ۲۰ بند لوله که در آن سری و جاسازی شده، طول مناسبی را از لحاظ لوله کشی در اختیار آتش نشان ها قرار می دهد.
موتورسیکلت
با توجه به بافت تو در تو و معابر باریک محدوده بازار برای سرعت بخشیدن به امدادرسانی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که خودروهای آتش نشانی نتوانند به سرعت حریق را پیدا کنند از موتورسیکلت برای پیدا کردن سریع تر آتش و آغاز عملیات اطفا با خاموش کننده های دستی تا رسیدن خودروهای اطفا استفاده می شود.
تأمین خودروهای آتشنشانی ویژه بازار
قدرتالله محمدی، مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران: روزانه ۱/۵میلیون نفر در بازار تهران که قطب اقتصادی پایتخت است، تردد میکنند درحالیکه چالشها در حوزه ایمنی بازار زیاد است. ایمنسازی بازار تهران نیازمند ارادهای قوی و برنامه جدی ۵ساله است که امیدواریم با حمایت دولت اجرا شود. ما بارها در جلسات مختلف با این موضوع شرکت کردهایم و هربار هیچ نتیجهای حاصل نشده است. معتقدم باید یک فرمانده مشخص از سوی دولت برای ساماندهی وضعیت بازار تهران مشخص شود. یعنی این فرد یک برنامه ۵ساله مشخص با بودجه و اختیارات کامل داشته باشد تا بتوان یک برنامه دقیق را طراحی و اجرا کرد. این فرمانده باید تمام اختیارات لازم را از رئیسجمهور داشته باشد تا تمام دستگاهها مانند شهرداری، وزارتخانهها و سایر نهادها از دستورات وی اطاعت کنند. خودروها و موتورهای کمعرض را مخصوص بازار خریدیم اما مشکلات بازار تهران بسیار اساسی و نیازمند یک برنامه مشخص است.

نظر شما