چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

کارخانه شرکت واگن‌سازی‌ تهران در پایانه فتح‌آباد، مقصد بازدید سیدجعفرتشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و اصحاب رسانه است؛ جایی که امسال ‌خبرهای خوبی از آنجا برای مسافران متروی تهران مخابره خواهد شد.

مترو

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور: کارخانه شرکت واگن‌سازی‌ تهران در پایانه فتح‌آباد، مقصد بازدید سیدجعفرتشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و اصحاب رسانه است؛ جایی که امسال ‌خبرهای خوبی از آنجا برای مسافران متروی تهران مخابره خواهد شد؛ از تکمیل پروژه توسعه کارخانه برای افزایش ظرفیت تولید در پایان فصل تابستان و تولید ۳رام قطار ملی و به جریان افتادن کارها برای آغاز ساخت رام چهارم تا انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی‌ ساخت بوژی در کشور برای نخستین بار که هرکدام دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. باتوجه به اهمیت تعمیر و نگهداری ناوگان موجود و ساخت واگن‌های جدید می‌توان گفت در اصل نبض متروی تهران در فتح‌آباد می‌زند.

چند خبر خوب

بازدید از نخستین ساعت‌های روز شروع می‌شود. رضا محمدنژاد، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تشکری هاشمی را همراهی می‌کند. قبل از آغاز بازدید میدانی از بخش‌های مختلف کارخانه، علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ گزارشی از کارهای انجام شده در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو در سال۱۴۰۴ ارائه می‌دهد. مهم‌ترینش هم تولید نخستین رام قطار ملی و آغاز پروژه توسعه کارخانه است. شیخ طاهری چند خبر خوب هم دارد که شامل پایان پروژه توسعه شرکت واگن‌سازی‌ تا پایان تابستان۱۴۰۴، توسعه فنی و تجهیزاتی ازجمله بحث انتقال و بومی‌سازی‌ تکنولوژی پیچیده ساخت بوژی از کشور چین و راه‌اندازی روبات‌های تولید بوژی در شرکت واگن‌سازی‌ در سال۱۴۰۴، آغاز ساخت رام چهارم قطار ملی مترو در سال۱۴۰۴و دوبرابر شدن تولید واگن در این کارخانه است.

جلو زدن تولید قطار ملی از برنامه

پس از توضیحات اولیه، بازدید از پروژه‌های توسعه مترو آغاز می‌شود. در محوطه کارخانه ساختمان‌هایی در حال ساخت است. با اضافه‌شدن این بخش‌های جدید به کارخانه، شرکت واگن‌سازی‌ برای افزایش ظرفیت تولید آماده می‌شود. شیخ طاهری با تأکید بر اینکه شرکت واگن‌سازی‌ تهران در ۲۲سال گذشته ۱۵۰۷دستگاه واگن با شرکای چینی تولید کرده، می‌گوید: «تولید ۱۰۸۰واگن مترو در ۵تا ۸سال آینده توسط شرکت واگن‌سازی‌ قطعی شده است. در نتیجه باید ۲برابر سال‌های قبل تولید داشته باشیم و در هر سال بیش از ۱۰۰واگن مترو ساخته شود. بعد از ساختمان‌ها نوبت به سوله‌های بهسازی واگن‌های مترو و تولید قطار ملی می‌رسد.» شیخ‌طاهر تأکید می‌کند که در تولید قطار ملی مترو از برنامه جلوتر هستند.

تولید بیش از هزار واگن در فتح‌آباد

هزارمیلیارد تومان برای بهسازی ناوگان مترو

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران: شورای شهر تهران در بودجه سال۱۴۰۴ برای بهسازی ناوگان مترو مبلغی بالغ بر۳هزار میلیارد تومان درنظر گرفته است. همچنین مقررشده ۱۰۰درصد این بودجه تا آذرماه برای خرید قطعات و تعمیرات قطار و واگن‌های مترو اختصاص یابد و پرداخت شود. امسال قطعا تحول و جهش خوبی را در بهسازی ناوگان مترو شاهد خواهیم بود.

۱۴۰۰واگن جدید، نیاز متروی تهران

رضا محمدنژاد، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو: به غیراز خطوط حومه، درحال حاضر به‌صورت میانگین سرفاصله حرکت قطارها ۵دقیقه است که با افزایش تعداد واگن‌ها، این سرفاصله به ۲دقیقه هم‌ می‌رسد. مدیریت شهری در قالب چند قرارداد مختلف در حال پیگیری تأمین ناوگان است و امسال شاهد افزایش ناوگان مترو خواهیم بود. برای رسیدن به سرفاصله ۲دقیقه در گام‌ اول به حدود ۱۴۰۰واگن نیاز داریم که قرار است در سال‌جاری بخشی از آن تأمین شود.

رسیدن سهم داخلی واگن مترو به ۸۵درصد

علیرضا شیخ‌طاهر، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران:۹۲درصد از ناوگان مترو باتوجه به تعمیر و نگهداری و بهسازی بموقع شرکت واگن‌سازی‌ تهران، درحال بهره‌برداری و خدمات‌رسانی به شهروندان است که این میزان بالاترین رقم بهره‌برداری از یک ناوگان است. در بحث تولید، طی ۲۲سال گذشته ۱۵۰۷دستگاه واگن با مشارکت سهامداران خارجی شرکت تولید شده که سهم تولیدکننده ایرانی کمتر از ۳۵درصد است. ‌ در مجموع تا ۵سال آینده باید ۱۰۸۰واگن وارد چرخه بهره‌برداری شود. ‌

کد خبر 940027
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۳
    1 0
    آقا ممنون ولی بیش از یکسال است دارید همینو میگید، کی این واگن ها به مترو میرسند؟ در برخی خصوط بین 15 تا 20 دقیقه باید منتظر قطار باشیم برخی مسافران نمیتوانند سوار قطار شوند چون جا نیست