مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

حسین رامادان: قرار بود بحث تغییر ساعات کار اداره‌ها، اصناف، آموزش‌وپرورش، نهادها و سازمان‌ها از دوم آبان‌ماه اجرایی شود که بنابر دلایلی ازجمله درخواست برخی اداره‌ها به تعویق افتاد تا فعلا اجرای این طرح به یک ماه بعد یعنی آذرماه موکول شود.

 کارشناسان از تاثیر به‌سزای این تغییر ساعات کاری در کاهش بار ترافیکی تهران خبر می‌دهند. بنابراین سازمان‌های حمل‌ونقل عمومی هم‌ مانند تاکسیرانی باید میزان فعالیت‌شان بیشتر و البته متفاوت از گذشته شود.

عملکرد شهرداری طی سال‌های اخیر با راه‌اندازی خطوط متعدد اتوبوس‌های تندرو، افزایش مسیرهای مترو و ایستگاه‌های آن و گستردگی میزان خدمات‌دهی تاکسیرانان در کنار افتتاح تونل‌ها، بزرگراه‌ها و دوربرگردان‌ها آن‌قدر متفاوت بود که خیلی‌ها فکر می‌کردند تا چند سال دیگر هم شاهد ترافیک سنگین در خیابان‌های تهران نباشیم،

 ولی در عمل دیدیم که به‌رغم بسیاری از این فعالیت‌های گسترده، هر روز به‌خصوص همزمان با شروع سال تحصیلی و آغاز نیمه دوم سال‌ بر میزان ترافیک خیابان‌های پایتخت افزوده شد و بعید نیست رفته‌رفته شاهد قفل شدن اکثر خیابان‌ها و بزرگراه‌های این کلان‌شهر باشیم.

هر چند تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید از سوی کارشناسان و مسئولان شهرداری بارها بر لزوم تغییر ساعات کاری جهت کاهش بار ترافیکی در ساعات پیک مسافر تاکید شده بود، اما در عمل اتفاقی نیفتاد تا در کمتر از یک ماه مسئولان به این نتیجه برسند جهت مبارزه با افزایش بارترافیکی خیابان‌ها باید هر چه سریع‌تر فکری کرد.

درواقع یکی از ایراداتی که می‌توان در اکثر شهروندان تهرانی مشاهده کرد، عدم مدیریت زمان است. همین امر در کنار بسیاری از موارد دیگر مانع از آن شد تا به یک جمع‌بندی لازم در این زمینه دست یابیم تا به‌رغم آن‌که مترو، اتوبوس و تاکسی تقریبا تمام‌وقت درحال جابه‌جایی شهروندان هستند، باز هم یک جای کار بلنگد و آن هم نداشتن مدیریت زمان است.

این‌که گفتی یعنی چه؟

مدیریت زمان شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است. البته در این مدیریت باید رهنمود‌های متعددی را در نظر گرفت که بخشی از این مدیریت زمان مربوط به حوزه حمل‌ونقل می‌شود و بی‌توجهی به آن دیگر برنامه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مسیرهای منتهی به مقصد را بشناسید

برای تنظیم زمان رسیدن به مقصد باید مسیرها و البته شیوه‌های متعدد رسیدن به مقصدمان را بشناسیم؛ این‌که با مترو، اتوبوس و تاکسی چگونه می‌توان به مقصد رسید و هر کدام چه‌قدر هزینه و زمان می‌برد. یعنی باید بررسی کرد هر کدام از این وسائط نقلیه عمومی در چه مدت زمانی ما را به مقصد می‌رساند تا بتوان برنامه‌ریزی صحیحی داشت. به هر حال با اجرایی شدن تغییرات ساعات کاری از آذرماه ممکن است شاهد برخی بی‌نظمی‌های ابتدایی در روزهای نخستین باشیم ولی در ادامه می‌توان به موفقیت طرح امیدوار بود.

خارج شدن از بن‌بست پیک زمانی یک‌ساعته

تغییر ساعات کاری اداره‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و... از ابتدای آذرماه برای تاکسیرانان شرایط خاصی را ایجاد خواهد کرد. در حقیقت این فرصت برای رانندگان فراهم می‌شود تا در مدت زمان بیشتری در زمان اوج ترافیک اقدام به جابه‌جایی مسافران میلیونی در سطح شهر کنند. چرا که در حال حاضر پیک زمانی حضور مردم در خیابان‌ها از ساعت 7 تا 8صبح است ولی با تغییر ساعت کاری این زمان افزایش بیشتری می‌یابد که همین امر به‌نوعی از ترافیک ساعات ابتدایی روز
می‌کاهد.

افزایش زمان سرویس‌دهی به شهروندان

در حال حاضر بیش از 95هزار تاکسی کار جابه‌جایی مسافران را طی شبانه‌روز برعهده دارند که البته در ساعات پرترافیک صبحگاهی و عصرهنگام به دلیل قرار گرفتن در ترافیک و  با توجه‌ به وجود وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر بار خدمات‌دهی تاکسی‌داران کاهش می‌یابدکه با تغییر ساعات کاری این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود، چرا که اگر در گذشته تاکسیرانان در یک زمان یک‌ساعته 7 تا 8صبح مجبور به حمل‌ونقل مسافران بودند حال می‌توانند در یک فرصت زمانی 2ساعته اقدام به این کار کنند.

باید از ماه رمضان به این فکر می‌افتادند

تغییر ساعت شروع به کار اداری در ماه‌رمضان تاثیر به‌سزایی در کاهش ترافیک خیابان‌ها داشت و باید تا مدارس شروع نشده بود، برای نیمه دوم سال‌جاری هم فکری دراین خصوص می‌شد. محمدی یکی از رانندگان تاکسی خط آزادی-ونک در این‌باره به همشهری‌مسافر گفت: همه‌چیز به تغییر ساعات اداری‌و شروع به کار سازمان‌ها، ارگان‌ها و... برنمی‌گردد. این طرح هم مثل زوج و فرد کردن خیابان‌ها تا حدی پاسخگو خواهد بود. من فکر می‌کنم دولت باید به شهرداری برای افزایش حمل‌ونقل عمومی ‌بودجه بدهد.

نظارت شبانه‌روزی برعملکرد تاکسیرانان

در گذشته نظارت برکار تاکسیرانان تنها به روز محدود می‌شد، اما حالا این نظارت از 8ساعت(قبلی) به 17ساعت در طول شبانه‌روز افزایش یافته که این موضوع-افزایش تعداد بازرسان و افزایش ساعت کاری آن‌ها- تاثیر به‌سزایی در خدمات‌دهی بهتر تاکسیرانان خواهد داشت و مسافران می‌توانند در ساعات بیشتری از روز در صورت مواجه شدن با تخلفی آن را به سازمان تاکسیرانی یا 1888اعلام کنند، چرا که وجود یک سیستم نظارت‌کننده فعال نقش موثری در کاهش میزان تخلفات تاکسیرانان خواهد داشت.

کاهش بارترافیکی خیابان‌ها در ابتدای صبح و عصر

تغییر ساعات شروع به کار اصناف، اداره‌ها و مدارس باعث می‌شود تا با توجه به این‌که شهروندان در چندین نوبت در روز عازم محل کارهایشان  می‌شوند بار ترافیکی خیابان‌ها کمتر شده و بالطبع رانندگان تاکسی خدمات بهتری به مسافران ارایه ‌دهند. این امر باعث می‌شود مسافری در خیابان نمانده و شهروندان در ساعات زمانی متفاوت به مقصد برسند. ضمن این‌که باعث کاهش آلودگی هوا و افزایش بازدهی خدمات‌دهی تاکسیرانی
می‌شود.

همشهری مسافر

کد خبر 93951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز