پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین :کیوان پهلوان که سالیان سال است در زمینه سازهای کوبه ای و دف و دایره اقصی نقاط ایران را در نوردیده است ، درنهایت برخی از پژوهشهای خود را در قالب سه سی دی به بازار موسیقی عرضه کرده است .

به گزارش همشهری آنلاین این مجموعه که عنوان کلی دف و دایره را برخود دارد ، به دفها  و دایره های سه منطقه موسیقی خیز ایران( خراسان ، سیستان، و یزد و نایین) اختصاص دارد .
نکته مهم این سه اثر که از قرار بسی بیش از این خواهد شد ، همانا ارائه اجراهای صوتی این سازها است که از سوی شاخص ترین نوازندگان موسیقی نواحی ایران اجرا شده است

علاقه پهلوان به دو ساز دایره و دف ریشه در دوران کودکی دارد زمانی که خود وی در گفت و گو با همشهری آنلاین به آن این گونه اشاره می کند .«این علاقه از دوران کودکی با من عجین بود و کم کم به سوی نواختن حرفه ای این ساز کشیده شدم، در همین رابطه ابتدا سبک های مختلف تنبک نوازی را تجربه کردم. چند سال نزد استاد محمود فرهمندبافی و نیز تمرین و ممارست سبک استاد بهمن رجبی به عنوان یکی از جدید ترین سبکهای تنبک نوازی ایران آغاز راهم بود. در دوره ای نیز به دنبال دیگر تحقیقات تاریخی مشغول تدریس تنبک و دایره شدم.»
 تعمق در شیوه های دایره نوازی و دف نوازی ایران وی را به آنجا رهنمون می شود که  در پروسه ای چندین ساله به سبک و سیاق جدیدی در نواختن دایره دست می یابد  و همین امر زمینه ای را فراهم آورد تا وی نواحی مختلف ایران را در نوردد  تا دریابد که  دایره از نظر فرهنگی دارای چه ویژگی هایی است
به گفته پهلوان  این ساز با خود بخشی از تاریخ ذوقی ایران را به همراه دارد و اساسا تاریخ و فرهنگ آن بر می گردد به تاریخ مردم ایران و حتی خاورمیانه.

وی اضافه می کند : «بعد از سالها تحقیق به این نتیجه رسیدم که قدمت این ساز، پیچیدگی و کاربردی بودن آن و طبعاً ماندگار شدنش طی قرن ها، دلایلی تاریخی- اجتماعی دارند،  هیچ سازی نیست که به وسعت و گستره ساز دایره حداقل در خاورمیانه وجود داشته باشد.»


وی در دهها سفری که به نواحی مختلف ایرا ن داشت  ، ویژگی های دف و دایره های مختلف ایران را از نزدیک مشاهده و مطالعه کرد. گستردگی موضوع و تنوع بیش از اندازه نمونه ها و همچنین تکنیک های اجرایی منجر به آن شد که گاهی چندین و چند بار به یک منطقه خاص سفر کند. پس از گرد آوری انواع دایره ها و تجزیه و تحلیل نغمات مربوط به آنها علاقه مند شد تا به نکات تاریخی و فرهنگی این گروه از سازها پرداخته و زمینه های مراسمی و همچنین تغییرات دیگر را نیز مطالعه کند.


پژوهش های این موسیقی پژوه در زمینه دایره و دف به طور کل شامل دو بخش است: یک بخش پیرامون ویژگی های فنی و ساختاری دف و دایره هر منطقه  از ایران که شامل عکسبرداری از ده ها نمونه، مراسم و مجالس مورد استفاده، تکنیک های اجرایی دایره های نواحی، بررسی نغمات آوازی همراهی کننده با دف و دایره است و بخش دوم بررسی اسناد تاریخی مربوط به ساز دف و دایره در ایران، خاستگاه قومی آن، نقش این ساز در جوامع مادرسالاری و استفاده های آیینی، دینی و مذهبی آن در جامعه یاد شده، کم رنگ شدن آن در مراحل بعدی در جامعه پدرسالاری، وضعیت این ساز در جوامع عرب و ایران پیش از اسلام و نیز حوزه کاربرد آن در میان اقوام ایرانی، نحوه کاربردهای مراسمی، مجلسی و آیینی آن و همچنین استفاده متصوفه از این ساز در مراسم ذکر و ثنا.


. این مجموعه در حالی از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه می شود که جلد دوم کتاب دائره المعارف سازهای ایران هم از سوی این ناشر ( اواخر سال گذشته) به بازار موسیقی ایران عرضه شده است . آنهایی که اخبار موسیقی را پی گیری می کنند ، از اعتراض کیوان پهلوان نسبت به استفاده غیر علمی از پژوهشهای وی در کار درویشی اطلاع دارند .

کد خبر 939

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز