0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
میانبرهای صفحه کلید
پخش/توقفSPACE
افزایش صدا
کاهش صدا
پرش به جلو
پرش به عقب
زیرنویس روشن/خاموشc
تمام صفحه/خروج از حالت تمام صفحهf
بی صدا/با صداm
پرش %0-9
00:00
00:00
00:00
 

جنگنده پیشرفته اف-۳۵ بی با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)، از یک سیستم منحصربه‌فرد برای انجام این مانورهای پیچیده بهره می‌برد. در هنگام برخاست عمودی، نیروی محرکه اصلی هواپیما از طریق یک کلاچ به فن بالابر متصل می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، فناوری نوآورانه، اف-۳۵ B را به یک دارایی ارزشمند برای نیروهای نظامی تبدیل کرده است، زیرا امکان عملیات در محیط‌های محدود و بدون نیاز به باندهای فرود طولانی را فراهم می‌سازد.

جنگنده پیشرفته اف-۳۵ بی با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL)، از یک سیستم منحصربه‌فرد برای انجام این مانورهای پیچیده بهره می‌برد. در هنگام برخاست عمودی، نیروی محرکه اصلی هواپیما از طریق یک کلاچ به فن بالابر متصل می‌شود.

خلبان با فعال کردن کلاچ، باعث چرخش فن بالابر توسط شفت متصل به موتور اصلی می‌شود. همزمان با این فرآیند، نازل خروجی موتور نیز به زاویه ۹۰ درجه پایین می‌آید. ترکیب این دو عملکرد، نیروی بالابری معادل ۴۱ هزار پوند را تولید می‌کند که به هواپیما اجازه می‌دهد به صورت عمودی از زمین بلند شود.

علاوه بر این، بخش دیگری از هوای خروجی از موتور اصلی از طریق کانال‌هایی به نام «رول پست» جریان می‌یابد. این سیستم پیشرفته، ثبات بیشتری را برای جنگنده در حین مانور عمودی فراهم کرده و امکان چرخش (رول) را نیز به خلبان می‌دهد.

این فناوری نوآورانه، اف-۳۵ B را به یک دارایی ارزشمند برای نیروهای نظامی تبدیل کرده است، زیرا امکان عملیات در محیط‌های محدود و بدون نیاز به باندهای فرود طولانی را فراهم می‌سازد.

منبع: عصرایران

کد خبر 938703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

بیشتر

دیدگاه خوانندگان امروز

بیشتر

پر بیننده‌ترین خبر امروز

بیشتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۳۰
    0 0
    کلاچ که گفته اند درمورد عمودپروازی اف35واقعی نیست. اولاً کنترل کلاچ توسط خلبان امکان ندارد و جنگنده دارای تراز لیزری و ژیراسکوب می‌باشد که وقتی خلبان دکمه عمود را میزند جنگنده اتومات بلند میشود. اگر قرار بود قیمت جلو جنگنده دستی کنترل شود قطعا هر دفعه پرواز شاهد اتفاقات سقوط بودن.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۱
      0 0
      مگه گفته کلاچ با پاش میگیره گفته فعال میکنه
  • کارشناس مکانیک IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۳۱
    3 0
    عمود پروازی به ظاهر خیلی ساده میاد ولی دانش پیچیده‌ای پشت آن نهفته است.
  • کامران IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۳۱
    1 8
    اف ۳۵ خوراک پهبادهای پنهانکارپرسه زن هست
  • X32_f35_f313 IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۱
    0 0
    عزیز اون x32 بوئینگ هست که آمریکا f35 رو انتخاب کرد و واقعا میتونه به صورت عمودی فقط بلند بشه و یکی از دلایل رد شدنش اینه بیشتر جنبه نمایشی داره و برای عملیات مناسب نیست