چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلابن: کارشناسان و فعالان زیست‌محیطی در نپال گفتند ببرها به گونه‌ای منقرض‌شده بدل خواهند شد

مگر آنکه جامعه جهانی به فوریت راهبردهایی جدید برای تضمین بقای آنها بیابد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه نخست وزیر نپال ،مداو کومار، 27 اکتبر (4 آبان) در مراسم افتتاحیه کنفرانس 200 نماینده از 20 کشور گفت اقدام انفرادی کشورها در این زمینه موفق نخواهد بود.

 او گفت: "اتحاد جهانی و منطقه‌ای و راهبردهای جمعی به همراه اقدامات قاطع اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز هستند."

 کومار افزود: "شکار قاچاق و از دست رفتن زیستگاه مهمترین تهدیدها برای بقای ببرها به شمار می‌آیند."

شکار ببر در سراسر جهان غیرقانونی است و تجارت اعضای بدن ببر بر اساس پیمانی که 167 کشور از جمله نپال به آن ملزم هستند، ممنوع است.

اما شکار گونه‌های جانوری در معرض انقراض با  مقدار هنگفتی که در چین و نقاط دیگر آسیا برای خرید اعضای بدن آنها خرج می‌شود، جذابیت زیادی دارد. در این کشورها اعضای بدن این حیوانات به عنوان داروهای سنتی و شهوت‌افزا و پوست آنها برای اسباب منزل و دکوراسیون به کار می‌رود.

کارشناسان حیات وحش می‌گویند پوست یک ببر واحد تا حداکثر 1000 دلار در بازارهای نپال معامله می‌شود، اما قیمت آن در بازارهای بین‌المللی به 10000 دلار می‌رسد.

رئیس بانک جهانی، رابرت زولیک، که در پیامی ویدئویی که برای این اجلاس فرستاد، گفت فعالیت‌های غیرقانونی معامله‌گران و شکارچیان غیرمجاز نسبت به اقدامات سیاستگذاران و فعالان حفاظت از محیط زیست "بهتر سازماندهی شده" است.

 ماهندرا شرستا، رئیس برنامه "بنیاد ببر را نجات دهید" در سازمان ملل گفت تنها 3200 ببر در طبیعت باقی مانده‌اند، در حالیکه در قرن گذشته این تعداد به 100000 راس می‌رسید.
 او گفت: "ما به اعمال قوی قانون و همکاری منطقه‌ای نیاز داریم."

کد خبر 93868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز