جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: «سیل»؛ فرقی ندارد سیل را به زبان‌فارسی عنوان کنیم یا با زبان لاتین

سیل زمانی که قصد ورود به زندگی انسان‌‌ها را دارد، همه‌چیز را از بین می‌برد، اما تفاوت در نوع و میزان آسیب‌هایی که سیل‌ در کشورهای مختلف ایجاد می‌کند، در تدبیر و کار کارشناسی مدیرانش است. گزارش این شماره همشهری‌مسافر درباره شهرهای بزرگی است که با بلایی به نام سیل روبه‌رو شده‌اند.

 بلایی طبیعی به‌نام سیل، از آن دست اتفاقاتی است که به‌دلیل دست به گریبان بودن شهرهای پرآب با آن، تلاش برای مقابله با آن ساده‌تر از دیگر بلایا به حساب می‌آید. اما همین سیل، زمانی که به وقوع می‌پیوندد، جزو مهارنشدنی‌ترین بلایا به‌حساب می‌آید. نوع این اتفاق طبیعی به‌طوری است که مقابله با آن بعد از وقوع، کاری سخت و غیرممکن می‌شود و به‌همین‌دلیل شاید تنها راه برخورد با چنین اتفاقاتی، علاج قبل از وقوع باشد.

نمونه‌های سیل در کشورهای خارجی نشان می‌دهد، آن‌جا که تدبیر و مدیریت، پرفایده و بر‌اساس اقدامات کارشناسی بوده است، سیل به جوی آب تبدیل و در شهرهایی که مدیرانش تمایلی به برازنده کردن زندگی خوب برای شهروندان نداشته‌اند، سیل به بلایی غیرقابل‌جبران تبدیل شده است. مرور  چند‌تجربه خارجی، تفاوت‌های میان شهرهای بزرگ که دچار فاجعه سیل نمی‌شوند با آن شهرهایی که سیل، در یک لحظه همه دار‌و‌ندارمردمان‌شان را از میان می‌برد، نشان می‌دهد.

پکن

پکن یکی ازشهرهایی است که همواره در معرض سیل قرار داشته و دارد. چند ماه پیش بر اثر بارش سیل‌آسای باران در پکن و جاری شدن سیل، بیش از 3هزار منزل مسکونی تخریب شد و بیش از 2هزار نفر هم مجبور به ترک منازل خود شدند. اداره هواشناسی مرکزی چین اعلام کرد، حدود 140میلی‌متر در پایتخت چین باران باریده که این مقدار بارش طی 70سال گذشته در این شهر بی‌سابقه است.

ترافیک سنگین در سراسر پکن به‌خوبی دیده شد و حدود 500نفر از کارگران شهرداری پکن برای جمع‌آوری آب‌های روان در سطح شهر مشغول به‌کار شدند. یکی از علل افزایش خسارت‌های مالی و جانی در چین بر اثر حوادث طبیعی هم‌چون سیل، ضعف سازمان هواشناسی این کشور عنوان شده و همین امر علت ناتوانی مقامات این کشور در رسیدگی و پیشگیری به‌موقع درخصوص وقوع فجایع طبیعی ‌و اتخاذ تدابیر لازم محسوب می‌شود.

 به‌همین خاطر یکی از مسئولان چینی اعلام کرد، کشورش طی 3سال آینده مبالغ بیشتری را برای تقویت سازمان هواشناسی خود برای پیش‌بینی درباره وقوع حوادث طبیعی هزینه خواهد کرد.

مانیل

کمتر از یک‌ماه پیش وقوع سیل در مانیل پایتخت فیلیپین دردسرهای بسیاری را به‌وجود آورد. توفان گرمسیری موسوم به کتسانا که شدیدترین بارندگی‌ را در فیلیپین طی ۴۰سال گذشته به‌همراه داشته باعث مرگ بیش از 240نفر در مانیل شد. در این بین بیش از 375هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند.

 بسیاری از مزارع اطراف و منازل مسکونی و ساختمان‌های مانیل تخریب یا دچار آسیب‌دیدگی‌های بسیاری شد. 12 ساعت بارش بی‌وقفه باران، سیلی ویرانگر را به‌راه انداخت تا خسارات و تلفات بسیاری به‌بار آید. بر اثر این اتفاق بخش زیادی از پایتخت فیلیپین را آب فراگرفت و امور شهر به‌طور کلی فلج شد.

بسیاری از سیل‌زدگان برای حفظ جان خود به دکل‌های برق پناه آوردند که آن نیز خود موجب به‌بار آمدن خسارت و تلفات شد. البته بازهم یکی از دلایل اصلی چنین تلفاتی را باید در ضعف اداره هواشناسی و هم‌چنین آماده نبودن شهر بزرگی چون مانیل برای روبه‌رو شدن با بلایای طبیعی چون سیل دانست.

 ابعاد تلفات و خسارات به‌قدری گسترده بود که دولت فیلیپین از مجامع مختلف بین‌المللی و هم‌چنین سایر کشورها درخواست کمک کرد. میزان خسارات مالی توفان کتسانا در فیلیپین رقمی بالغ بر 100میلیون دلار برآورد شده است.

استانبول

نزدیک به 2ماه پیش پایتخت اروپایی ترکیه دچار سیل سنگینی شد که حاصل آن خسارات و تلفات بسیار بود. در برخی نقاط شهر ارتفاع آب به بیش از 2مترونیم رسیده بود و مردم که کاملاً غافلگیر شده بودند برای رسیدن به پناهگاهی با تمام توان تلاش می‌کردند. در عین حال دولت رجب‌طیب‌اردوغان در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک‌میلیون‌و350هزار دلار برای برای نجات آسیب‌دیدگان استانبول اختصاص داده است.

 کارشناسان هواشناسی نیز این وضعیت را بدترین شرایط آب و هوای استانبول طی 80سال گذشته عنوان کردند. بیش از هزارنفر که در محاصره سیل مانده بودند ، با کمک گروه‌های آتش‌نشانی نجات یافتند. بر اثر جاری شدن این سیل بیش از 30نفر جان خود را از دست دادند.

در کنار این تلفات و خسارات بسیار مسایل جالب و البته اسف‌باری نیز به‌وقوع پیوست. به‌دنبال جاری شدن این سیل کم‌سابقه منابع خبری از غارت اموال سیل‌زدگان به‌وسیله برخی از تبهکاران خبر دادند. مقامات امنیتی و پلیس استانبول بلافاصله پس از شنیدن چنین ماجرایی دست به‌کار شدند که تا اندازه‌ای هم در جلوگیری از غارت اموال موفق بوده‌اند. پلیس برخی از دزدها را نیز دستگیر کرد.

بانکوک

رودخانه‌های پر‌آب در تایلند در کنار مزایای فراوانی که دارند، بسیار خطرناک هم هستند. همه‌ساله با آغاز فصل پر باران سال که در میانه ماه اکتبر فرامی‌رسد، با بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها روستاها و زمین‌های چندی دچار آب‌گرفتگی می‌شوند. هر از چند گاهی اداره بلایای طبیعی تایلند هشدار می‌دهد مثلاً شهر بانکوک و اطراف آن ممکن است در معرض سیل بی‌سابقه‌ای قرار بگیرند.

 3سال پیش افزایش سطح آب رودخانه چائوفرایا و بارش باران سیل‌آسا باعث جاری شدن سیل در بانکوک و حومه آن شد. سال1995 نیز سیل بی‌سابقه‌ای پایتخت تایلند را دربرگرفت و زندگی مردم را برای مدتی دچار اختلال کرد. از آن تاریخ به بعد ترس از وقوع مجدد سیل شهر را همیشه در حال آماده‌باش قرار داده است.

تایلند کشوری است که در نزدیکی خط استوا قرار گرفته و از 2طرف به دریا محدود می‌شود. در جریان سیل 3سال پیش بیش از 8هزار واحد مسکونی آسیب دید و خسارات وارده به بخش کشاورزی 10میلیاردبات(333میلیون دلار) تخمین زده شد. در این بین درحالی که به‌واسطه وقوع سیل رفت و آمد کلیه خودروها در برخی شهرها مختل شده بود، فیل‌ها عملیات جابه‌جایی افراد و امداد و نجات را برعهده گرفتند!

همشهری مسافر

کد خبر 93763

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز