دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: برای صنعت سینمای آمریکا و کمپانی‌های فیلمسازی و هنرمندان دست‌اندرکار آن، موفقیت یا عدم‌موفقیت کلی یک‌سال سینما، زمانی مشخص می‌شود که با اکران عمومی فیلم‌ها در 2 ماه آخر سال میلادی روبه‌رو می‌شویم.

 به اعتقاد اهل فن و تحلیل‌گران اقتصادی سینما، این 2ماه از اهمیت زیادی برخوردار است. البته فصل تابستان همیشه مهم‌ترین فصل برای اکران عمومی فیلم‌های سینمایی بوده است‌ اما این 2 ماه آخر سال که با تعطیلات نیز همراه است، اهمیتی همپای فصل تابستان دارد. این فصل مهم سینمایی آخر سال از یک هفته قبل از ایام تعطیلات روز شکرگزاری شروع می‌شود و تا اولین هفته سال جدید میلادی ادامه دارد.

البته در این ایام برخلاف فصل تابستان، تماشاگران کمتر شاهد نمایش عمومی فیلم‌های پرسروصدا، اکشن و کمیک استریپی و ابرقهرمانانه خواهند بود.همانطور که در ایام کریسمس همه چیز رو به تازه شدن می‌رود، تعطیلات مربوط به آن به صنعت سینما امکان آن را می‌دهد که تعدادی از فیلم‌های خوب و سرگرم‌ کننده خود را به نمایش بگذارد؛ به همین دلیل، تولید و توزیع‌کنندگان محصولات سینمایی با اشتیاق تمام در رقابت سالم و هیجان‌انگیزی شرکت می‌کنند که در آن، فیلم‌های کمدی، خانوادگی و حتی اکشن خود را روانه پرده سینماها می‌کنند. همه آنها امیدوارند با نزدیک‌شدن به خط پایان سال سینمایی، محصولات‌شان با فروش‌هایی بالا در صدر جدول گیشه فروش و نمایش قرار بگیرند و پایان خوشی را برای یک‌سال تحرک و دوندگی رقم بزنند.

معمولا فیلم‌هایی که در فصل تعطیلات آخر سال به نمایش در می‌آیند، در دو دسته جداگانه جای می‌گیرند: دسته اول فیلم‌هایی با ظرفیت بالای تجاری و عامه‌پسند هستند که احتمالا از مضامینی استفاده کرده‌اند که در ارتباط با همین ایام تعطیلات است. در نقطه مقابل، دسته دوم فیلم‌هایی را تشکیل می‌دهند که از آنها به عنوان کارهای جدی و عمیق اسم برده می‌شود. اما این فیلم‌ها هم مثل دسته اول جزو کارهایی هستند که موردپسند و علاقه تماشاگران قرار می‌گیرند.

تعدادی از فیلم‌های عامه‌پسند و تجاری به قدری دیر در ایام تعطیلات اکران عمومی می‌شوند که صحبت درباره وضعیت کلی فروش آنها در جدول گیشه نمایش به سال بعد منتقل می‌شود. این فیلم‌ها جزو کارهای دووجهی به حساب می‌آیند که هم محصول سال جاری میلادی هستند و هم سال جدید میلادی!

 اما با توجه به فروش‌های افتتاحیه بالا و عظیم فیلم‌های سینمایی در ماه‌های اخیر، حتی فیلم‌هایی که در روزهای مربوط به جشن کریسمس اکران عمومی می‌شوند هم می‌توانند در فهرست فیلم‌های سال جاری، مقام ویژه‌ای را به خود اختصاص دهند. در حقیقت، جدول گیشه نمایش سالانه به‌مدد همین فروش‌های بالای افتتاحیه، موفق به رکوردشکنی‌های خوبی می‌شود. وقتی صحبت از موفقیت مالی محصولات سینمایی در سال2009 می‌شود، بلافاصله نام 2 کمپانی برادران وارنر و پارامونت مطرح می‌شود. این دو کمپانی با فیلم‌های موفق خود، در صدر تولیدکنندگان موفق صنعت سینما هستند.

برادران وارنر 20درصد از فروش بازار سینما را در اختیار خود دارد. این موفقیت، ناشی از فروش 6/1میلیارد دلاری محصولات آن در خاک آمریکا و کانادا است. موفقیت فوق در شرایطی نصیب این کمپانی شده که هنوز یکی از محصولات پرسروصدای آن در سال2009 به نمایش عمومی درنیامده است. منظور نسخه جدید سینمایی «شرلوک هلمز» است که برای 25دسامبر اکران عمومی خواهد شد. رابرت داونی‌جونیور مرد آهنی سینما در این فیلم به جای کمک‌گرفتن از زور بازو و اکشن‌کاری‌های ریز و درشت، از عقل و هوش‌خود کمک می‌گیرد تا در نقش شرلوک هلمز- کارآگاه نکته‌سنج قدیمی انگلیسی-  به کشف رمز و رازهای درون چند جنایت پیچیده بپردازد. جودلا هم در نقش دکتر واتسن دوست صمیمی هلمز به کمک او می‌آید.

کمپانی پارامونت با اختصاص‌دادن 17درصد از فروش گیشه نمایش در سال جاری میلادی، تا به امروز دومین کمپانی تولید و توزیع فیلم‌های سینمایی است. محصولات پارامونت از آغاز سال جاری میلادی تا به حال حدود 3/1میلیارد دلار فروش کرده‌اند. در ماه‌های باقیمانده تا پایان سال، این کمپانی فیلم تجاری و عامه‌پسندی را روانه پرده سینماها نخواهد کرد. محصولات جدید پارامونت جزو کارهای سنگین و جدی هستند که مخاطب خاص را مدنظر دارند و حتی می‌توان گفت چشم به جوایز اسکار دوخته‌اند.

 این کمپانی چهارم دسامبر فیلم جدید جرج‌کلونی «بالا در آسمان» را در چند سینمای محدود اکران عمومی می‌کند. سپس از آن نوبت «استخوان‌های دوست‌داشتنی» اثر پیتر جکسن (خالق فیلم اسکاری «ارباب حلقه‌ها») است که در روز یازدهم دسامبر روی پرده سینماها برود.

شرکت سونی هم برای ماه‌های پایانی سال، برنامه وسیعی را تدارک دیده است. این شرکت فیلمسازی که 13درصد فروش کلی جدول سالانه گیشه نمایش را از آن خود کرده، با فروش فیلم‌هایش به یک رقم فروش یک میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. اما مسئولین این کمپانی با اطمینان می‌گویند این رقم تا پایان سال افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. برگ برنده آنها در این رابطه، درام ماجراجویانه و علمی- تخیلی «2012» است. رونالد آمریخ، کارگردان این فیلم‌ در دنباله ساخته‌های قبلی‌اش «روز استقلال» و «روزی پس  از فردا»، در این فیلم‌ هم کره خاکی را به سمت نابودی کامل می‌برد و هیجان تازه‌ای برای تماشاگران سینما فراهم می‌کند.

اما کمپانی فوکس قرن بیستم مدعی است که بهترین مهره سینمایی را در اختیار دارد. این کمپانی که به صورت مشترک با کمپانی والت‌دیزنی، 13درصد از کل فروش سالانه جدول گیشه نمایش را در اختیار دارد، می‌گوید نباید به این سرعت و زود جدول فوق را بست. هر دو کمپانی در سال جاری نزدیک به یک میلیارد دلار فروش داشته‌اند. فوکس به احتمال زیاد می‌تواند موفقیت خیره‌کننده‌ای را تجربه کند. این موفقیت خیره‌کننده قرار است با اکشن علمی- تخیلی «آواتار» اثر جیمز کامرون فراهم شود.

10سال پس از اکران عمومی فیلم پر سروصدای «تایتانیک» (که با فروشی 600میلیون دلاری، هنوز پرفروش‌ترین محصول کل تاریخ سینمای آمریکاست)، منتقدان سینمایی، تماشاگران و حتی اهالی سینما بی‌صبرانه در انتظار نمایش عمومی اولین فیلم بلند داستانی کامرون هستند که پس از «تایتانیک» کارگردانی کرده است. فیلم که هجدهم دسامبر روی پرده سینماها می‌رود، در دو نسخه سه‌بعدی و دوبعدی به دیدار تماشاگران می‌آید. تحلیل‌گران سینمایی برای این فیلم پیش‌بینی موفقیت مالی بالایی می‌کنند و می‌گویند اکران عمومی آن تا مدت‌زمانی طولانی، ادامه خواهد داشت. اما سؤالی که مطرح است این است که آیا «آواتار» می‌تواند موفقیت 600میلیون دلاری «تایتانیک» را در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای‌شمالی تکرار کند؟

کمپانی فوکس در کنار «آواتار» قسمت دوم «آلوین و سنجاب‌ها» را نیز تا قبل از پایان سال جاری میلادی اکران عمومی خواهد کرد. فیلم «روز کریسمس» در آمریکای شمالی اکران عمومی می‌شود و برای آن پیش‌بینی موفقیت‌آمیزی  می‌شود. قسمت اول فیلم در کمال حیرت تحلیل‌گران سینمایی 217 میلیون دلار درخاک آمریکا و کانادا فروش کرد و فوکس امیدوار است قسمت جدید آن هم به همین اندازه فروش کند. کمپانی دیزنی هم مطرح‌ترین فیلم آخرین فصل سینمایی سال خود را با سر و صدای زیاد اکران عمومی خواهد کرد. این فیلم «یک سرود کریسمسی» نام دارد، که همانطور که از نام آن پیداست فیلمی خاص دوران تعطیلات و کریسمس است. فیلم که روز ششم نوامبر روی پرده سینماها می‌رود، مثل «آواتار» در دو نسخه سه بعدی و دو بعدی اکران عمومی خواهد شد.

جیم کری نقش اصلی فیلم را بازی کرده و مسئولان دیزنی می‌گویند آن را برای جمع خانواده‌ها ساخته‌اند و یک قشر سنی خاص، بیننده آن نیست. این فیلم به صورت زنده و انیمیشن ساخته شده و از تمام عوامل فانتزی، کمدی و   اکشن کمک گرفته تا بتواند تماشاچی خود را جذب قصه و ماجراجویی‌های کاراکترهای اصلی آن کند. نکته جالب در مورد هر دو فیلم «آواتار» و «یک سرود کریسمسی» این است که تعداد سالن‌های نمایش دهنده فیلم سه بعدی و دو بعدی برابر خواهد بود.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما از حالا برای «آواتار» پیش‌بینی یک افتتاحیه 75میلیون دلاری در 3روز اول نمایش آن می‌کنند. فیلم در 3500سالن سینما به نمایش عمومی درمی‌آید. این در حالی است که « تایتانیک» 10سال قبل با یک افتتاحیه معمولی نمایش خود را آغاز کرد و در کمال تعجب همگان،  از هفته چهارم نمایش شاهد افزایش فروش هفتگی خود بود.

این اتفاق نادر در شرایطی رخ داد که فیلم‌های سینمایی با یک رقم فروش مناسب و بالا نمایش عمومی خود را آغاز می‌کنند و به صورت طبیعی، در هفته‌های بعدی نمایش با افت 20درصدی فروش روبه‌رو می‌شوند. بروس سیدنی، مدیر واحد توزیع کمپانی فوکس می‌گوید:«پیش‌بینی قبلی و اولیه ما این بود که برای هر دو فیلم «آواتار» و «آلوین و سنجاب‌ها» تا حد امکان، تعداد بیشتری سالن سینما را برای نمایش در اختیار داشته باشیم. هر سال در ایام کریسمس ما با کمبود سالن نمایش روبه‌رو می‌شویم.

علت آن هم طبیعی است؛  تعداد زیادی فیلم پرسرو صدا در این ایام می‌خواهد اکران عمومی شود و همه سالن‌های نمایش را برای محصولات خود می‌خواهند. به همین دلیل، ما از قبل به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم حداقل 3500سالن نمایش را به هر یک از آنها اختصاص بدهیم.»بحث نمایش عمومی این دو محصول جدید کمپانی فوکس در شرایطی مضمون اصلی بحث‌های مسئولان آن است که شرکت فوکس سرچلایت که وابسته به این کمپانی است انیمیشن «آقای فوکس فانتزی» را آماده نمایش کرده است. این فیلم که  روز سیزدهم دسامبر راهی پرده سینماها می‌شود، صدای یک دوجین بازیگر معروف – و از جمله جرج کلونی و مریل استریپ- را قرض گرفته، تا به جای کاراکترهای اصلی آن صحبت کنند.

‌منتقدان سینمایی با نگاهی به مجموعه فیلم‌هایی که در ایام تعطیلات اکران عمومی می‌شوند، اینطور اظهارنظر می‌کنند که این فیلم‌ها تلفیق خوبی از هنر و تجارت هستند و جدول گیشه نمایش به صورت همزمان با محصولاتی روبه‌رو می‌شود که در کنار حفظ جاذبه‌های تجاری، حرف‌هایی هم برای گفتن دارند و درباره مضامینی جدی با بینندگان خود صحبت می‌کنند.

ورایتی

کد خبر 93715

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز