گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر رضوی با معرفی برگزیدگان و با سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه‌ این جشنواره شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانش به وظیفه خود درقبال هنرمندان اشاره و ابراز امیدواری کرد تا بتواند به وظایف خود عمل کند.

وزیر ارشاد رشد جشنواره تئاتر رضوی در این 7سال را چشمگیر دانست و گفت: جشنواره‌ تئاتر رضوی به سمتی می‌رود که بزرگ‌ترین و فراگیر‌ترین جشنواره‌ تئاتر کشور باشد و حق همین است؛ چرا که ما افتخار می‌کنیم به‌وجود امام رضا (ع) و مشهد را مرکز معنوی ایران می‌دانیم.

سید محمدحسینی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری، تئاتر را هنری اصیل خواند که خود بازیگر باید با توانمندی فراوان و با حضور جمعیت، برنامه‌ زنده‌ای اجرا کند، درحالی‌که هر‌لحظه می‌تواند تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

او با اشاره به این عبارت معروف که «جهان صحنه و کارگردان خداست...» اضافه کرد: در کل جهان آفرینش خداوند کارگردان است و یک‌یک ما بازیگران هستیم. خداوند از روح خود در ما دمیده است و اینکه هنرمندان و افراد خلاق ما چنین صحنه‌هایی را ایجاد می‌کنند و ظرف مدت کوتاهی کارشان را برای اجرا روی صحنه آماده می‌کنند، برای این است که ما را متوجه کنند چنین چیزهایی وجود دارد.

به اعتقاد وزیر ارشاد، تئاتر در جمهوری اسلامی ایران اصالت خود را در بیان درد‌ها و بازگویی مشکلات بشریت پیدا کرده است و هنرمندان ما هم باید به درد‌ها و معضلات اجتماعی توجه و این مسائل را روی صحنه‌ تئاتر بازنمایی کنند.

در این برنامه هنرمندان و مسئولانی چون دکتر ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزارت ارشاد و حسین پارسایی مدیر مرکز هنرمندان تئاتر حضور داشتند. جوایز نقدی برگزیدگان این جشنواره از رقم 400 هزار تومان تا یک‌میلیون تومان به برندگان این حوزه اهدا شد.

دبیر و جشنواره

طبق قانون تمام جشنواره‌ها، سخنرانی دبیر جشنواره‌ بخشی از سنت اختتامیه است، اما در این مراسم محمد خزاعی که دبیری 3 دوره از جشنواره را برعهده داشت به جای سخنرانی تشکر  و اظهار امیدواری کردکه در دوره بعدی، جشنواره شاهد مشکلات کمتری باشد.

وی در نشست خبری جشنواره که پیش از آغاز جشنواره برگزار شده بود، تلویحا از دبیری جشنواره خداحافظی کرد ولی حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی در افتتاحیه اعلام کرد که مرکز هنرهای نمایشی این خداحافظی را قبول ندارد و گفت: این جشنواره در مسیر خودش به نقطه تعالی رسیده است و باید تلاش کنیم تا بتواند گام‌های بعدی را بردارد. در اختتامیه جشنواره هم برخلاف روال دوره‌های قبلی، نامی از دبیر جشنواره سال آتی برده نشد.

2 نمایش خارجی در جشنواره بین‌المللی

جشنواره تئاتر رضوی در زمره جشنواره‌های موضوعی به‌حساب می‌آید و به همین دلیل شرکت آثار کشورهای دیگر با توجه به محوریت موضوع آن‌که امام رضا(ع) است باید تابع شرایط خاصی باشد.

امسال نمایش‌های «زنجیر طلا» از کشور آذربایجان و نمایش‌ «ما سه تن بودیم...» از کشور تاجیکستان تنها آثار شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل بودند که نمایش آخر، تولید مشترک ایران با تاجیکستان بود که نصرالله قادری نمایشنامه این اثر را نوشته بود. طبیعتا حضور این دو نمایش برای بین‌المللی شدن یک جشنواره کم است.

این نکته‌ای است که حسین پارسایی در افتتاحیه جشنواره به‌ آن اشاره کرده و گفته بود: برای فراگیری تئاتر رضوی باید ارتباط مستمر با هنرمندان مسلمان سایر کشورها برای تولید مشترک داشت. در این دوره، جشنواره نیم ‌نگاهی به بین‌المللی شدن داشت. در اختتامیه جشنواره از این دو نمایش تقدیر شد.

جشنواره کودک و نوجوان رضوی

سومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی (یا ضامن آهو) از 27 تا 30 مهر در بندرعباس با 12 اثر اجرا شد. این جشنواره با استقبال خوب تماشاگران و هنرمندان کودک و نوجوان به اتمام رسید.

برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه آموزشی از جمله برنامه‌های این جشنواره بود. محمد خزاعی، دبیر هفتمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی طی ارسال پیام به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی نوید حضور چند گروه نمایشی از کشورهای مسلمان در سال آینده را داد و گفت: در شورای سیاستگذاری تهران مقرر شد به لحاظ حجم و عظمت کار جشنواره تئاتر رضوی که شامل 12 بخش مختلف می‌شود به‌صورت متمرکز برگزار شود اما با توجه به برگزاری مناسب جشنواره در استان هرمزگان به‌عنوان مبدع این حرکت پسندیده و پیگیری‌های بسیار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال جشنواره تئاتر رضوی علاوه بر تهران فقط در استان هرمزگان برگزار می‌شود و این نوید را می‌دهیم که در سال آتی چند گروه نمایشی از کشورهای مسلمان در این جشنواره حضور یابند.

5 مجلس شبیه‌خوانی و 4‌نمایش آیینی

تنوع مضمونی با محوریت امام هشتم از ویژگی‌های جشنواره تئاتر رضوی بود. همزمان با آغاز برنامه‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی در تهران و بندرعباس، 5 مجلس شبیه‌خوانی و 4 نمایش آیینی از آثار منتخب جشنواره در فضای باز مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

به گفته روابط عمومی جشنواره، روزانه بیش از 4 هزار و 200 نفر از نمایش‌های اجرا شده در جشنواره دیدن کردند که بیشترین آمار مخاطبان و رضایت‌مندی آنان به اجرای نمایش‌های آیینی و شبیه‌خوانی برمی‌گشت.

کتاب برای هفتمین جشنواره

تاکید دبیر جشنواره امسال بر امر پژوهش باعث انتشار 7عنوان کتاب شامل مجموعه‌های نمایشی و پژوهشی در جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی شد. این مجموعه‌ها با کمک هنرمندان، نویسندگان و پژوهشگران صاحب نام حوزه تئاتر کشور گردآوری و تالیف شد.

همچنین 2 نشست تخصصی در طول جشنواره با حضور صاحب‌نظرانی چون دکتر حسن بلخاری، سعید شاپوری، نصرالله قادری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی زم، دکتر علی منتظری و حسین مسافر آستانه برگزار شد.

کد خبر 93684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز