مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

حسین رامادان: این روزها اخبار‌ متعددی از افتتاح بزرگراه، پل، تونل و دوربرگردان‌های مختلف به گوش می‌رسد

که هر کدام به سهم خود تاثیر به‌سزایی در کاهش ترافیک پایتخت خواهند داشت در این بین سرعت وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌مثل تاکسی و اتوبوس برای خدمات‌رسانی به مردم بیشتر خواهد شد؛ مانند تونل توحید، پل روشندلان و...حتما با خواندن گزارش‌های شماره‌های قبلی همشهری‌مسافر درخصوص مشکلات تاکسیرانی در سطح خیابان‌های تهران به این نکته واقف شده‌اید که یکی از مشکلات فعلی رانندگان تاکسی، بنا بر اذعان خودشان ترافیک سنگین خیابان‌هاست چرا که آن‌ها این توانایی را دارند که شهروندان تهرانی را با سرعت بیشتر به اقصی‌نقاط شهر برسانند، البته مشروط بر آن‌که خودروهای شخصی جایی برای تردد آن‌ها در خیابان‌ها باقی بگذارند.

بیان این موضوع خود گویا آن است که اگر در مواقع ترافیک خللی در جابه‌جایی مسافران توسط تاکسیرانان به‌وجود می‌آید، این امر بیشتر به‌خاطر گرفتار شدن تاکسی‌ها در ترافیک کشنده خیابان‌هاست. کافی است به این موضوع توجه داشته باشیم که تاکسی‌ها در روزهای جمعه خیلی راحت‌تر و  سریع‌تر اقدام به جابه‌جایی شهروندان می‌کنند، اما در دیگر روزهای هفته نمی‌توانند به سادگی روزهای تعطیل کار جابه‌جایی شهروندان را به نحو مطلوب انجام دهند؟

با این تفاسیر متوجه می‌شویم که هر چه جلوتر برویم از بار ترافیکی خیابان‌ها کاسته نخواهد شد، اما حداقل افتتاح بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها مانند اصلاحات هندسی، بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌ها هم‌چون تونل توحید یا پل روشندلان باعث حذف بسیاری از چراغ‌قرمزها و بالطبع توقف خودروها در سر تقاطع‌ها می‌شود تا تاثیر به‌سزایی در افزایش سرعت آن‌ها در جابه‌جایی‌ها داشته باشد که نمونه بارز آن را در افتتاح پل روشندلان می‌توان دید.

این پل چشم همه را روشن کرد

به هر حال پس از ماه‌ها کار شبانه‌روزی بزرگ‌ترین پل فلزی کشور افتتاح شد تا چشم بسیاری از شهروندان تهرانی که در این مسیر برای رفتن به مقصد خود روزانه ترافیک سنگینی را متحمل می‌شدند، روشن شود چرا که این پل با حذف 3تقاطع مهم با بار ترافیکی سنگین تاثیر به‌سزایی در سرعت اتوبوس‌ها و خودروها برای رسیدن به آن‌طرف پیچ‌شمیران گذاشت. به‌نوعی که مسافران دیگر مجبور نیستند پشست این چراغ قرمز‌های اعصاب خردکن توقف کنند.

افزایش سرعت اتوبوس و تاکسی

این پل فلزی با توجه به طولی که دارد و  مکان احداثش که در یکی از پرترددترین نقاط شهر یا همان خیابان انقلاب قرار دارد، با  انتقال حرکت اتوبوس‌های تندرو به روی پل به‌نوعی باعث ایجاد فضای بیشتری در سطوح خیابان‌ها برای خودروهای عبوری شده و همین مساله باعث افزایش سرعت تاکسی‌ها در مسیر میدان امام‌حسین(ع) تا میدان فردوسی می‌شود. در واقع سرعت خودروهای عبوری در محور خیابان انقلاب اسلامی 7/7درصد افزایش یافته و از 6/15کیلومتر به 8/16کیلومتر در ساعت رسیده است.

کار برای تاکسی‌ها راحت شد

اگرچه افتتاح پل روشندلان برای بسیاری از خودروهای عبوری حتی موتورسیکلت‌ها هم سودمند است ولی در این‌جا قصد داریم به دستاوردهای مثبت آن برای تاکسیرانان بپردازیم چرا که خط تهرانپارس تا آزادی که در مسیر خود چندین میدان و تقاطع دارد، به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسیر اتصالی شرق به غرب آن‌هم از وسط شهر بوده و افتتاح این پل در حدفاصل پل چوبی تا سر خیابان بهار باعث افزایش سرعت تاکسی‌ها شده است.

از کاهش قطره‌ای تا صرفه‌جویی میلیونی

شما هم می‌دانید تاکسی‌ها با توجه به حجم گسترده جابه‌جایی مسافران خیلی زود سهمیه اختصاص داده‌شان ،بنزین‌شان تمام شده و با کمبود سوخت مواجه می‌شوند. به‌طوری‌که حتی بعضی‌ها در پشت چراغ قرمز مجبورند ماشین‌شان را خاموش کنند تا چند قطره کمتر از بنزین‌شان بی‌دلیل  هدر شود.

افتتاح این پل جدای از این‌که باعث عدم اتلاف وقت‌شان به دلیل عدم توقف پشت چراغ قرمز می‌شود، به‌نوعی باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت هم خواهد شد. درواقع تاکسی‌ها که تا دیروز قبل از رسیدن به تقاطع پیچ‌شمیران به دنبال راهی برای پیچاندن ترافیک بودند، این‌بار به مسیر خود ادامه می‌دهند چرا که این پل، ترافیک را پیچانده‌است!

این پل باید زودتر از این‌ها ساخته می‌شد

یکی از رانندگان تاکسی که در خط میدان‌امام‌حسین(ع)-آزادی مسافرکشی می‌کند، خود را محمد معرفی کرده و به خبرنگار همشهری‌مسافر درخصوص افتتاح این پل می‌گوید: اوایل که داشتند این پل را می‌ساختند زیاد غر می‌زدم که با این حرف‌ها کار درست نمی‌شود، ولی الان می‌بینم که نسبت به گذشته حداقل6 یا 7دقیقه زودتر این مسیر را طی می‌کنم.

 از طرفی مسافر هم رغبت می‌کند تاکسی سوار شود. وی ادامه داد: ما قبلا کلی وقت‌مان پشت چراغ راهنمایی پیچ‌شمیران و ترافیک سر بهار هدر می‌رفت ولی حالا خیلی بهتر
شده است.کاش زودتر ساخته می‌شد.

کاش این پل تا میدان آزادی ادامه داشت

ببینید این پل چه‌قدر در ترافیک منطقه تاثیر گذاشته که حالا خیلی‌هامعتقدند، اگر شهرداری این پل را تا میدان آزادی ادامه می‌داد خیلی خوب می‌شد(!)این نظر یکی از تاکسیرانان جوان است که می‌گوید افسوس که مسیر جدید تا میدان انقلاب‌اسلامی  بیشتر نمی‌رود:

وقتی من در ترافیک مجبور نشوم بایستم؛ بنزین کم مصرف می‌کنم، استهلاک ندارم، اعصابم خرد نمی‌شود، مسافر دیر به مقصد نمی‌رسد و همین 7 یا 8دقیقه زودتر از قبل رسیدن باعث می‌شود تایکی، دو کورس بیشتر مسافر بزنم. خوب این‌ها همه منفعت است دیگر؛ راستی خیلی از همکارانم می‌گویند نمی‌شود این پل را تا میدان آزادی ادامه داد تا راحت برویم میدان ؟!

خطی‌های این مسیر راحت شدند
 
افتتاح این پل باعث شد تا پس از سالیان طولانی رانندگان تاکسی از ترافیک این منطقه راحت شوند.سراغ رانندگان عبوری در این مسیر رفتیم تا گزارش را با درج نظرات بیشتری تهیه کنیم. اما چون دیگر ترافیکی نبود تاکسی‌ها گازش را گرفته بودند و سریع می‌رفتند.

در حقیقت تاکسی‌های عبوری در این مسیر با افتتاح این پل راحت شدند چرا که دیگر مجبور نیستند پشت چند چراغ قرمز بایستند. گویا می‌گویند بعد از افتتاح این پل خیلی از تاکسی‌داران می‌خواهند در خط میدان امام حسین(ع) به  میدان انقلاب‌اسلامی کار کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 93655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز