شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه حوادث- آزاده مختاری: پسر خانواده بر سر ارثیه ، 5 نفر را به گلوله بست و به قتل رساند.

این مرد بعد از فرار به خانه‌ای در منطقه ولنجک، در جریان 17 ساعت عملیات روانکاوانه پلیس دستگیر شد. ساعت 19:20 پنجشنبه گذشته، صدای شلیک گلوله‌های پی‌‌درپی، سکوت مالکان یک برج   در منطقه ولنجک را در هم شکست. صدای گلوله‌ها که با فریادهای کمک‌خواهانه چند زن همراه شده بود، از یکی از واحدهای این برج به گوش می‌رسید و همسایه‌ها به محض خروج از خانه‌های خود مردی را دیدند که یک قبضه کلت کمری در دست داشت و سراسیمه به طرف در خروجی مجتمع می‌دوید.

شاهدان که این مرد را می‌شناختند و می‌دانستند او پسر همسایه سالخورده‌شان است، سراسیمه خود را به خانه خانواده ا و رساندند و آنجا بود که با پیکر غرق خون 5 زن و مرد روبه‌رو شدند.

شروع تحقیقات

ماموران کلانتری 163 ولنجک، نخستین تیم پلیسی بود که در محل حادثه حاضر شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌‌داد در جریان تیراندازی پسر خانواده، 3 نفر در دم کشته شده و 2 نفر دیگر نیز به‌شدت مجروح شده‌اند. 

مجروحان حادثه به سرعت به بیمارستان منتقل شدند اما شدت جراحات آنها به حدی بود که یکی از مجروحان در بیمارستان جان سپرد و دیگری نیز دچار مرگ مغزی شد.  هنوز دقایقی از تیراندازی مرگبار نگذشته بود که بازپرس ویژه قتل تهران همراه با تیم جنایی اداره آگاهی، در صحنه جنایت حاضر شد و به این ترتیب تحقیقات پلیسی کلید خورد.

قاتل آشنا

« در همان بررسی‌های اولیه مشخص شد عامل جنایت کسی نیست، جز پسر خانواده به‌نام حمیدرضا» این را قاضی روشن، بازپرس کشیک قتل تهران می‌گوید.  او ادامه می‌دهد:« حمیدرضا از مدت‌ها قبل بر سر ارثیه میلیاردی با اعضای خانواده‌‌اش اختلاف داشت. ساعتی قبل از حادثه نیز مادر وی برای پایان دادن به این اختلافات از قاضی منصوری، رئیس حوزه شورای حل اختلاف شعبه 608 و یک فرد امین دیگر خواسته بود تا به خانه آنها بیایند و بین اعضای خانواده و حمیدرضا وساطت کنند.

در زمان حادثه، مادر خانواده به همراه 2 دخترش، داماد خانواده، نوه‌اش، حمیدرضا، وکیل خانواده و قاضی منصوری و همان فرد امین در داخل خانه مشغول گفت‌وگو بودند که ناگهان به خاطر مشاجره‌ای لفظی، حمیدرضا عصبانی می‌شود.

با شدت یافتن این مشاجره، حمیدرضا ناگهان با استفاده از یک اسلحه کمری به سوی حاضران در خانه شروع به تیراندازی می‌کند و بعد از شلیک 17 گلوله، پا به فرار می‌گذارد.»  بررسی‌ها نشان می‌داد در جریان شلیک‌های پی در پی حمیدرضا، مادر او به همراه رئیس شورای حل اختلاف منطقه و وکیل خانواده در دم کشته شده‌اند و خواهر‌زاده وی نیز در بیمارستان جان باخته و داماد خانواده نیز دچار مرگ مغزی شده است.

با مشخص شدن این موضوع، دستور بازداشت حمیدرضا صادر شد و ماموران، تحقیقات برای شناسایی مخفیگاه مرد تیرانداز را شروع کردند. 

عملیات 17ساعته

بررسی‌ها نشان می‌داد که متهم بعد از جنایت به خانه خود در منطقه ولنجک گریخته و در آنجا مخفی شده است. بنابراین، تیم‌های عملیاتی پلیس در کمتر از یک ساعت این خانه را شناسایی و آنجا را محاصره کردند.

قاضی فخرالدین جعفرزاده، سرپرست دادسرای جنایی تهران که برای نظارت بر عملیات دستگیری عامل جنایت به محل حادثه رفته بود، با بیان این جملات ادامه می‌دهد: تحقیقات پلیسی حاکی از آن بود که حمیدرضا در خانه‌اش چندین قبضه اسلحه دارد و از طرفی کارگر وی نیز در خانه حضور دارد. بنابراین، ماموران با متهم وارد مذاکره شدند تا بدون ایجاد درگیری او خودش را تسلیم کند.

اما متهم حاضر به گفت‌وگو نبود و مدام پلیس را تهدید می‌کرد که اگر از اطراف خانه او دور نشوند، خود و کارگرش را به قتل خواهد رساند.قاضی جعفرزاده می‌افزاید: در نهایت تلاش‌ها نتیجه داد و متهم تا مقابل در خانه و پشت میله‌های فلزی در ورودی جلو آمد.

او مردی بود عصبی که هر لحظه امکان داشت اسلحه‌اش را به سوی شخص دیگری نشانه بگیرد و شلیک کند. حتی امکان خودکشی خود متهم نیز وجود داشت ولی با تمام این شرایط ویژه همچنان به گفت‌وگو با وی ادامه دادیم.

در حالی که پلیس با محاصره کامل خانه، همه راه‌های فرار متهم را بسته بود، مذاکره با او ادامه یافت و ساعت‌ها به طول انجامید.  متهم از قتل‌هایی که مرتکب شده بود عصبی بود. بیشتر اعضای خانواده‌اش را کشته بود و هر لحظه با یادآوری این صحنه عصبی‌تر می‌شد.

او که با شنیدن حرف‌های ماموران پلیس و مسئولان قضایی کمی آرام‌تر شده بود، بدون اینکه اسلحه را از خودش دور کند، یک صندلی پشت در ورودی گذاشت و با نشستن روی آن، به مذاکره ادامه داد.

پلیس که متوجه شده بود حمیدرضا آرام‌تر شده، خود را برای عملیات نهایی آماده می‌کرد. در همین هنگام، متهم از ماموران خواست که وکیلش را به آنجا بیاورند. این خواسته متهم بعد از ساعتی عملی شد ولی با وجود حضور وی در محل، باز هم حمیدرضا حاضر نشد خود را تسلیم کند.

او از ما خواست که تا ساعت 4 بعدازظهر شنبه برای تسلیم شدن به او وقت بدهیم. این در حالی بود که وی 5 نفر را به قتل رسانده بود و هر لحظه امکان داشت جنایت دیگری نیز مرتکب شود.

بنابراین ماموران به کمین فرصتی مناسب برای دستگیری وی نشستند و سرانجام بعد از گذشت 17 ساعت از زمان حادثه موفق شدند صبح جمعه گذشته، حمیدرضا را دستگیر کنند.

اعتراف به قتل

متهم بعد از دستگیری به اداره آگاهی منتقل شد و صبح دیروز مقابل بازپرس پرونده قرار گرفت. او در تحقیقات اولیه با اعتراف به جنایت مدعی شد:  چون احساس می‌کردم از مسیر قانونی نمی‌توانم به حق و حقوق خود برسم و خانواده‌ام می‌خواهند حق مرا تضییع کنند، تصمیم به انتقام از آنها گرفتم.

سرهنگ کارآگاه سعید لیراوی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران با بیان اینکه متهم فاقد سوء پیشینه و دارای تحصیلات دانشگاهی از کشور آمریکاست، می‌گوید: این مرد در روز حادثه با سلاح کلت کمری که از قبل با خود به همراه داشته اقدام به شلیک 17 گلوله به سمت افراد خانواده خود و وکیل خانواده و نماینده شورای حل اختلاف کرده است که همین امر یعنی حمل سلاح گرم و خشاب کافی و شلیک‌های متعدد توسط متهم، یکی از علل مورد بررسی درخصوص قصدسوء  و نیت قبلی او در انجام جنایت است.

وی ادامه می‌‌دهد: بعد از دستگیری حمیدرضا، ماموران در بازرسی از خانه‌اش تعداد زیادی اسلحه شکاری و جنگی آماده شلیک نیز کشف کردند. تحقیقات تکمیلی درخصوص این جنایت از سوی کارآگاهان اداره آگاهی ادامه دارد.

کد خبر 93579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز