همشهری آنلاین: یک مدرس حقوق مطبوعات در مورد اولویت رسانه‌ها در حوزه‌ی رعایت اخلاق، گفت:

رسانه نباید در انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای جانبداری داشته باشد؛ این به معنای این نیست که رسانه فاقد جهت‌گیری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

کامبیز نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که دو دسته از قواعد حاکم بر رفتار رسانه است، تصریح کرد: نخست قانون و دیگری اخلاق حرفه‌ای.

در حوزه قانون هر رسانه‌ای باید قانون را رعایت کند، از افترا بپرهیزد و توهین و نشر اکاذیب نکند و علاوه بر این در حوزه اخلاق، هر رسانه‌ای موظف به رعایت قواعد اخلاق حرفه‌ای است. [اصول بین‌المللی اخلاق حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری]

وی ادامه داد: البته در ایران این موضوع مبحث نسبتا جدیدی است؛ زیرا در ایران رسانه‌ها با وجود فراز و فرودها حدود 10 الی 15 سالی بیش نیست که فعالیت‌شان توسعه پیدا کرده و با سختی‌های فراوان نیز روبه‌رو بوده است. این امر در عمل باعث شده اخلاق حرفه‌ای به عنوان بحثی زنده، تازه‌ باشد.

این مدرس حقوق با یادآوری این‌که ما در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، سندی به نام حقوق و اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری تنظیم کردیم که متاسفانه با توجه به مشکل به وجود آمده و پلمب دفتر، انتشار آن مقداری به تعویق افتاد، گفت: در هر حال اخلاق حرفه‌ای باید حاکم بر رسانه‌ها باشد.

نوروزی در مورد اولویت رسانه‌ها در حوزه‌ رعایت اخلاق، با بیان این‌که اصول اخلاق حرفه‌ای شامل اصول متعددی است که طرح همه آنها از حوصله این مصاحبه خارج است، افزود: یکی از اصول اخلاقی که در شرایط کنونی کشور مایلم بر آن تاکید کنم، اصل عدم جانبداری در انتشار و انتقال اطلاعات است. رسانه نباید در انجام وظیفه‌ی حرفه‌ای جانبداری داشته باشد؛ این به معنای این نیست که رسانه فاقد جهت‌گیری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

وی با بیان این‌که اصولا هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند خنثی و بدون موضع باشد، تصریح کرد: اما مساله این است که در عین حال که جهت‌گیری خود را دارد اما در انتقال اطلاعات جانبدارانه عمل نکند و به شکلی نباشد که مخاطب رسانه فقط در جریان یک سوی اخبار قرار گیرد.
این مدرس حقوق تصریح کرد: امروز با توجه به تنگناهای موجود در حوزه رسانه در ایران و این‌که رسانه‌های فعال در ایران، عمدتا متعلق به یک گرایش سیاسی خاص هستند ، این بحث اهمیت زیادی پیدا می‌کند که انتشار اطلاعات و اخبار، وضعیت یک سویه‌ دارد؛ به ویژه در حوزه‌ رادیو و تلویزیون که با بودجه عمومی اداره می‌شود جانبداری در انتقال اطلاعات بسیار گسترده است. این جانبداری سبب می‌شود مخاطب در جریان آزاد اطلاعات قرار نگیرد و اطلاعات ناقص به دست آورد.

نوروزی تاکید کرد: در فضای فعلی ایران بحث رعایت بی‌طرفی در انتقال اطلاعات یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در حوزه‌ رعایت اخلاق حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی در ارزیابی از عملکرد خبرگزاری دانشجویان ایران در حوزه‌ رعایت اخلاق حرفه‌ای که امسال با شعار «رسانه اخلاق‌گرا؛ رسانه سالم» در جشنواره مطبوعات شرکت کرده است، با اشاره به این‌که «می‌توانم بگویم ایسنا از زمانی که شروع به فعالیت کرده اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرده است و شخصا موردی را مشاهده نکردم که ایسنا مرتکب عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای شده باشد»، ادامه داد: اما در یک سال اخیر نقد جدی به ایسنا وارد است و آن این‌که مشکل جانبداری در انتقال اطلاعات شامل ایسنا هم ‌شده است. به ویژه آن‌که آن چه درچند ماه اخیر اتفاق افتاده در ایسنا به درستی و به طور کامل منتقل نمی‌شود، البته شاید بتوان گفت که این اشکال نسبت به جاهای دیگر، کمتر به ایسنا وارد است

کد خبر 93380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز