دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

حامد فرحبخش: شنبه گذشته در جریان یکی از خونین‌ترین کیف قاپی‌های پایتخت، سارقان کیف قاپ هنگام سرقت کیف مسئول یکی از کاروان‌های زیارتی، هنگامی که وی در برابر آنها مقاومت کرد، او را به طرز فجیعی با ضربه چاقو به قتل رساندند و بعد از سرقت کیفش به سرعت فرار کردند.

این حادثه، نخستین حادثه کیف قاپی خشن در شرق تهران نبوده و آخرین آن هم نخواهد بود اما زنگ هشدار بسیار وحشتناکی است که از مدت‌ها قبل به صدا درآمده بود و اکنون رنگ خون به‌خود گرفته است.

متأسفانه در ماه‌های گذشته،  شرق و جنوب شرق تهران و خصوصا خیابان‌های پیروزی،  نبرد، آهنگ، افسریه و... صحنه کیف‌قاپی‌های مکرر باندهای تبهکار خشنی بوده که با توجه به ثروت‌های افسانه‌ای که از این طریق به دست می‌آورند، از اعمال هیچ خشونتی برای سرقت اموال و وسایل طعمه‌های خود ابایی ندارند.

به‌عنوان مثال، تنها یکی از این باندهای کیف‌قاپی و گیشه‌زنی که اعضای آن هم اکثرا ساکن شرق تهران بودند و هفته گذشته خبر دستگیری آنها در رسانه‌ها منتشر شد، بعد از آنکه سرقت‌های خشن و وحشیانه خود را از این منطقه آغاز کردند، در مدت کوتاهی بیش از 3 میلیارد تومان از طریق کیف‌‌قاپی و گیشه‌زنی سرقت کردند.

وقوع کیف‌قاپی‌های مکرر و متعدد، در شرق و جنوب شرق پایتخت که از جهت جمعیتی از متراکم‌ترین مناطق پایتخت به شمار می‌روند متأسفانه باعث ایجاد جو ناامنی در این مناطق شده است.

تماس‌های تلفنی‌ که از صبح دیروز پس از انتشار خبر جنایت کیف قاپ‌ها در خیابان همایون، از سوی ساکنان شرق تهران دائما با گروه حوادث صورت گرفته، بیانگر اضطراب و هراسی است که از تکرار چنین حوادثی ‌وجود دارد.

به گفته بسیاری از تماس‌گیرندگان،  جسارت سارقان کیف‌قاپ در این منطقه به حدی   بود که بعد از سرقت کیف و لوازم مردم با خونسردی در منطقه گشت  ‌می‌زدند ‌ و به‌دنبال طعمه‌های دیگری می‌گشتند.

اما نکته‌‌ای که بیش از همه باعث ناراحتی مردم شده بود، این بود که بسیاری از حادثه‌دیدگان ادعا می‌کردند که بعد از وقوع این حادثه، به شکایت‌های آنها توجه چندانی نشده و ماجرا مانند یک  سرقت عادی تلقی شده است.

البته درباره اینکه چرا کیف‌قاپی‌ تا این حد در این منطقه گسترش یافته و چرا درصد زیادی از چنین سرقت‌هایی در این منطقه رقم می‌خورد،  می‌تواند به عوامل مختلفی مانند بافت قدیمی منطقه،  تجمع بانک‌ها و مراکز تجاری فراوان و علل مختلف دیگری مرتبط باشد اما وجود این علل هرگز نمی‌تواند توجیهی برای ناکافی بودن اقدامات پلیسی  و قضایی برای افزایش امنیت در این منطقه باشد.

در حال حاضر برای جامعه،  تبیین علل وقوع این همه  کیف قاپی  خشن در شرق پایتخت کافی نیست بلکه جامعه از پلیس  و دستگاه قضایی می‌خواهد که امنیت را در این منطقه برقرار کند و حتی اگر لازم است در مقابل سارقان کیف قاپ که این منطقه را برای سرقت‌های خود انتخاب می‌کنند، با شدت بیشتری برخورد کرده و منطقه را برای سرقت‌های آنها ناامن کند.

پیگیری جنایت شنبه گذشته و دستگیری سارقانی که این جنایت وحشتناک را رقم زدند، اگر چه یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند امنیت روانی را در این منطقه حاکم کند اما جلوگیری از تکرار چنین جنایت‌هایی نیز به همان اندازه اهمیت دارد. در این زمینه علاوه بر آنکه باید به مردم درباره حمل پول نقد هشدار داد، باید از مسئولان پلیس خواست به‌صورت ویژه طرحی را در این منطقه برای مبارزه با سارقان کیف‌قاپ اجرا کنند.

استقرار بیشتر گشت‌های پلیسی و سرعت عمل و پیگیری ماموران در هنگام گزارش سرقت‌ها از سوی مردم، می‌تواند موجب ایجاد هراس در میان سارقان کیف‌قاپ شده و باعث شود آنها دیگر این منطقه را به‌عنوان مرکز شکار طعمه‌های خود انتخاب نکنند.

کد خبر 93247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز