حامد فرحبخش: با آنکه رابطه مراکز اطلاع رسانی‌ پلیس و مطبوعات در شرایط عادی، رابطه‌ای بسیار نزدیک و تنگاتنگ است اما شرایط همیشه اینگونه باقی نمی‌ماند.

هرگاه چند قتل مشابه و پشت سر هم در یک منطقه اتفاق می‌افتد و خبرنگاران حوادث با سماجت این جنایت‌ها را تعقیب می‌کنند و آنها را به هم ارتباط می‌دهند، این رابطه نزدیک ناگهان به شرایط بحرانی می‌رسد.

تکذیب اخباری که خبرنگاران حوادث مطبوعات و سایر رسانه‌ها، درباره زنجیره‌ای بودن جنایت‌ها منتشر می‌کنند، متداول‌ترین شیوه است.

در این شرایط به راحتی و با وجود آنکه خبرنگاران مدارک زیادی درباره ارتباط بین قتل‌ها رو می‌کنند( که البته در مواردی هم این مدارک صد در صد اشتباه از آب در می‌آیند) اما تمامی اخبار تکذیب می‌شود و همزمان به‌صورتی ناگهانی از ورود خبرنگاران به مراکز پلیس آگاهی آن شهر و یا محلی که قتل‌ها در آن به وقوع پیوسته است، جلوگیری می‌شود و حتی در مواردی کار به شکایت از خبرنگاران در دادسراها هم کشیده می‌شود.

طبیعی است که خبرنگاران هم در مواردی معدود درباره ارتباط بین قتل‌ها اشتباه کرده باشند اما حتی اگر مدتی بعد سریالی بودن قتل‌ها فاش شود و قاتل سریالی دستگیر شود، خبرنگاران به این عنوان که با اطلاع رسانی خود باعث شده‌اند که قاتل هشیار شده و فرار کند دوباره مورد مؤاخذه قرار می‌گیرند و جالب اینکه در یکی از پرونده‌های قتل‌های سریالی سال‌های اخیر، با خبرنگاران چند روزنامه به این بهانه که با انتشار زنجیره‌ای بودن قتل‌ها باعث شده بودند قاتل سریالی متوجه شود پلیس در تعقیب اوست به‌شدت برخورد شد و حتی یکی از مسئولان گفته بود خبرنگاران در آخرین قتل سریالی مقصر بوده‌اند چرا که باعث شده‌اند قاتل شگرد خود را عوض کند.

این طرز تفکر در هنگام مواجهه با قتل‌های سریالی متأسفانه باعث شده است که گاهی شمار قتل‌ها به بیش از 15 برسد و چنان‌که در پرونده قتل‌های سریالی آبادان دیده شد قاتل مدت‌های طولانی به راحتی و بدون ترس از دستگیری دست به جنایت بزند و خود را آنچنان قدرتمند و باهوش بداند که با خونسردی جنایت‌های خود را رقم بزند.

روز گذشته فرمانده پلیس استان خوزستان، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت که تجربه قتل‌های سریالی آبادان باعث شده است در پرونده‌های قتل‌های سریالی ماهشهر به سرعت در همان نخستین قتل‌ها اطلاع رسانی کنیم و همین مسئله باعث شده قاتل دیگر دست به جنایتی نزند و فرار کند. 

اذعان به اهمیت اطلاع رسانی رسانه‌ای در هنگام وقوع قتل‌ها به جای مخفی کردن آنها به بهانه‌های امنیتی، مسئله مهمی است که می‌تواند آینده پلیس را در هنگام مواجهه با پرونده‌های قتل‌های زنجیره‌ای مخوف متحول کند.

این مسئله که ماموران پلیس بدانند که همزمان با تحقیقات علمی و تخصصی پلیسی - قضایی باید به مردم درباره وجود یک جنایتکار مخوف اطلاع رسانی شود، اهمیت زیادی دارد.
 این مسئله‌ای است که سال‌هاست در کشورهایی که سیستم پلیسی قوی‌ای دارند به هنگام ظهور یک قاتل سریالی دیده می‌شود.

در چنین شرایطی پلیس علاوه بر اطلاع‌رسانی‌ رسانه‌ای، حتی در نقاطی که قتل‌ها در آن به‌وقوع پیوسته است، تابلوهای ‌اطلاع رسانی‌ای را با انتشار تصاویر قربانیان نصب می‌کند و به مردم درباره وجود این قاتل جنایتکار هشدار می‌دهد.

پلیس با انجام این کار، در مرحله نخست امکان ادامه فعالیت را از قاتل می‌گیرد چرا که با هشیاری مردم، پیدا کردن طعمه برای او بسیار مشکل می‌شود؛ ضمن آنکه جنایتکار وقتی بداند پلیس در تعقیب اوست، از جهت روانی نیز دچار آشفتگی و پریشانی می‌شود و در این شرایط است که به راحتی دچار اشتباه می‌شود؛

اشتباهی سرنوشت ساز که باعث باخت او می‌شود و دست او را پیش پلیس رو می‌کند. ضمن آنکه پلیس علاوه بر اطلاع رسانی از مردم هم می‌خواهد تا هر اطلاعاتی هر چند ناچیز درباره این قاتل سریالی دارند در اختیار پلیس قرار دهند؛  اطلاعاتی که گاهی بهترین سرنخ پلیس در کشف راز جنایت‌هاست.

سخنان فرمانده پلیس استان خوزستان درباره اهمیت اطلاع رسانی شاید بهترین درسی است که بشود از فاجعه غم انگیز ماهشهر گرفت.

کد خبر 89972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز