گروه ادب و هنر- الهام اناری: سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری جشنواره‌ فرهنگی هنری رضوی، برای نخستین بار میان اصحاب رسانه آمد و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

این جشنواره اگر چه با هدف توضیح پیرامون جشنواره تشکیل شده بود اما خبرنگاران سؤالات دیگری داشتند. او در این جلسه با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) از 28 مهر‌ماه در قم آغاز می‌شود، گفت: این جشنواره در میانه راه به شاهچراغ و در 8 آبان‌ماه 88 به مشهد مقدس می‌رسد.

به گفته وزیر ارشاد، تولیدات جشنواره امام رضا‌(ع) امسال رشد 30 درصدی داشته است. در این جشنواره‌ مردمی حدود 6 هزار مسجد و مکان مذهبی‌ حضور فعال دارند. در جشنواره همچون گذشته 3 هدف همراهی مردم، کشف استعدادها و تجلیل از فعالان این حوزه مدنظر قرار گرفته است.

امسال برای نخستین بار جشنواره تولیدات رادیویی تلویزیونی و همایش علمی پژوهشی طب‌الرضا نیز به دیگر بخش‌های جشنواره اضافه شده است. مستندهای تاریخی جاده ولایت از دیگر برنامه‌های این دوره است.

غیر از جشنواره

هر چند در جلسه تاکید برگزار‌کنندگان بر طرح سؤالاتی مرتبط با جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) بود اما خبرنگاران حاضر فرصت را مغتنم شمردند و سؤالاتی از حوزه‌های مختلف فرهنگی در این نشست طرح کردند.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال که چه زمانی تکلیف معاونت‌های فرهنگی و هنری به‌طور کامل روشن می‌شود، گفت: برخی معاونت‌ها و مدیران تمایلی به همکاری مجدد با وزارتخانه ندارند و اگر تغییراتی باشد در توسعه فعالیت‌ها و انتظاراتی است که بیش از گذشته متوجه وزارت ارشاد است.

رسانه‌ها پیش از همه در جریان جابه‌جایی‌ها قرار می‌گیرند و خبر انتصاب آقای سید‌احمد میرعلایی به مدیرعاملی فارابی را پیش از صدور حکم زدند که البته ایشان امروز حکم خود را دریافت کردند.

حسینی درباره وضعیت حوزه کتاب نیز افزود: در حوزه کتاب باید زمان‌ها و مسیرهای اعطای مجوز را کوتاه‌تر کنیم. در این حوزه ممکن است یک کتاب مدت‌ها منتظر مجوز باشد. ما باید زمان‌ها را کاهش بدهیم و مسیرها را کوتاه‌تر کنیم. از روز اول نگاه ما آسیب‌شناسی و تقویت نقاط قوت است و اگر ضعفی هم وجود دارد باید آن را بپذیریم.

معتقدیم با عنایتی که در دولت و مجلس وجود دارد در بحث کتاب دنبال وضعیت و پاسخگویی بهتری باشیم.او با تاکید بر لزوم نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش اعطای مجوزهای فرهنگی گفت: این درست نیست که اصل کرامت انسانی تحت‌الشعاع اصل آزادی بیان قرار بگیرد.

کشور ما دارای تنوع قومی است و باید حساسیت‌ها در کتاب، فیلم و سینما مورد توجه قرار بگیرد. مجوز گرفتن برخی فیلم‌ها و کتاب‌ها در هفته‌های اخیر نشان‌دهنده نگاه باز ما بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که این وزارتخانه در مقابل اتفاقاتی همچون توقیف نشریات، ممنوع‌الخروج شدن هنرمندان و پلمب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، چه حمایتی از هنرمندان و اصحاب رسانه می‌کند، افزود: فردی که یک روزنامه را اجاره می‌دهد و کارهایی انجام داده که با شأن روزنامه‌نگاری نمی‌خواند، باید امر نظارتی برای این شخص و روزنامه صورت بگیرد و در این زمینه باید خود اهالی رسانه پیشتاز باشند.

سعی می‌کنیم در آینده اگر توقیف یا منعی صورت بگیرد، دلایلش برای مردم و رسانه‌ها مطرح شود. بعضی از نشریات در آستانه ورشکستگی با تیترهای جنجالی می‌خواهند به‌عنوان قهرمان از صحنه خارج شوند و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصل را بر حمایت گذاشته و سعی می‌کنیم کارها با ضوابط صورت بگیرد و این‌طور نیست که دولت حمایت کند ولی عزت کشور به خطر بیفتد.

او با تاکید بر نگاه حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان گفت: صادر شدن مجوز اکران 2 فیلم توقیف‌شده، نشان‌دهنده نگاه باز ما در حوزه‌های مختلف است. باید دست به دست هم دهیم تا نشریات و روزنامه‌ها بهتر از حال حاضر باشند.

اینکه همه اشکال‌ها را متوجه مدیران بدانیم انصاف نیست. در واقع اگر جلوی کاری گرفته می‌شود لابد ایراداتی دارد که تبعات منفی به‌دنبال خواهد داشت. این منصفانه نیست که ما در یک فیلم یا یک اثر هنری فقط آسیب‌ها را ببینیم که وضع نابسامانی را بخواهد در ایران ترسیم کند؛ هرچند ممکن است  سینماگری انگیزه‌ بدی نداشته باشد، اما ضرورت دارد این موضوع بادقت انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور در حال حاضر پاسخگوی نیازها نیست، خاطرنشان کرد: باید از افراد مشتاق استفاده کرد و از هر مناسبتی برای معرفی ایران بهره گرفت؛ به‌ویژه در نوروز که در یونسکو هم ثبت شده، باید برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

با حرکت آرام نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و انتظارها بیش از اینهاست. او همچنین راه مقابله با تولیداتی که با فرهنگ و باورهای ما همگون نیست همچون رواج موسیقی زیرزمینی را، افزایش تولیدات فرهنگی دانست و گفت: با این کار گرایش به این آثار کمتر می‌شود.

در ادامه این نشست مدیران کل ارشاد استان خراسان‌رضوی و قم که دبیری هفتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و سومین جشنواره ملی فرهنگی هنری کریمه اهل‌بیت(س) را برعهده دارند به ارائه توضیحاتی درباره این جشنواره‌ها پرداختند که همزمان از 28مهر تا هشتم آبان‌ماه برگزار خواهد شد

کد خبر 93119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز