همشهری آنلاین: گرچه کتاب‌های کاغذی هنوز بیشتر از تعداد متونی هستند که می‌توان آنها را به صورت آنلاین یا روی دستگاه‌هایی مانند Kindle یا eBook خواند، اما استفاده از نسخه‌های الکترونیک رو به رشد است.

به گزارش آسوشیتدپرس بسیاری از شرکت‌های انتشاراتی نسخه‌های الکترونیک کتاب‌های‌شان را برای اولین بار در شصت و یکمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی کردند. اما بسیاری از ناشران، در حالیکه یقین دارند که کتاب‌های الکترونیک در آینده‌شان نقش بزرگتری را ایفا خواهند کرد، می‌گویند هنوز باید دید این گرایش جدید تا چه حدی رشد خواهد کرد.

 یک شرکت هلندی انتشاراتی به نام De Bezige Bij (زنبور گرفتار) که در آمستردام مستقر است، اولین کتاب‌های الکترونیکی‌اش را در ماه آگوست منتشر کرد.

پیتر سوینکلز، ویراستار ارشد این شرکت می‌گوید: "همه به کتاب‌های الکترونیکی علاقمند هستند، اما در حال حاضر هنوز آینده واضح نیست."

 جیسون کوپر، رئیس شرکت انتشاراتی Faber & Faber، یکی از بزرگترین ناشران مستقل در بریتانیا می‌گوید: "کتاب‌های (معمولی) هنوز تکنولوژیی قابل استفاده‌ هستند،‌و هنوز هم می‌توانند نیازهای شما رابرطرف کنند."

 او می‌افزاید، با اینکه کتاب‌ به شکل معمولش از بین نخواهد رفت، مهم است که انتشار کتاب‌های الکترونیک هم شروع شود، کاری که خود این شرکت سال گذشته انجام داد.

کیتا مانکتالا، مدیر ویراستاری، انتشارات دانشگاه "انستیتو تکنولوژی ماساچوست"  (MIT Press) بر خلاف بسیاری از ناشرن دیگر از اوائل دهه 1990 انتشار کتاب‌های الکترونیکی را شروع کرده است. اکنون انها عناوینی را برای Kindle منتشر کرده‌اند، و تقریبا نیمی از فهرست کتاب‌های 4000 عنوانی به صورت الکترونیکی در دسترس هستند.

 او می‌گوید: "عاملی که واقعا باعث گرایش به کتاب‌های الکترونیکی شده است، کتابخانه‌ها هستند."

 به گفته او تقاضای کتابخانه‌ها برای نسخه‌های الکترونیک در حال افزایش است، چرا که سهل‌الوصول‌ترند، فضای کمتری را اشغال می‌کنند و می‌توان آنها را در دسترس افراد بیشتری قرار داد.

یواخیم لسر، سخنگوی شرکت انتشاراتی Klett-Cotta Verlag مستقر در اشتوتگارت در این باره می‌گوید این شرکت در حال انتشار کتاب‌های الکترونیکی برای همه انواع تکنولوژی‌های از جمله آیفون‌ها و eReaders‌های سونی است.

او می‌گوید: "مشکل فعلی این است که مشتریان هنوز سوگیری مشخصی ندارند، و نمی‌‌دانند چیزهایی که می‌خواهند کجا پیدا کنند. به نظر من شخصا گرایش جهت هم به تکنولوژی تلفن همراه و آی‌پاد خواهد بود."

 پیتر پرانگ، نویسنده رمان‌های تاریخی آلمانی پرفروش، از جمله کتاب "Die Principessa," گفت برای نویسندگان مشاهده روند کتاب‌های الکترونیک پیچیده است.

 او می‌گوید: "این روند برای دنیا عالی است، اما برای نویسندگان مصیبت‌بار است، چرا که تقریبا هیچ پولی برای آنها ندارد."

 پرانگ می‌گوید که با اینکه کتاب‌های الکترونیک سهل‌الوصول و قابل‌حمل هستند، حالت خودمانی کتاب‌های سنتی را ندارند.

او می‌افزاید: "کتاب‌ها دوستان ما هستند. و من می‌خواهیم کتابی را که خوانده‌ام در قفسه کتاب‌هایم داشته باشم. بنابراین به نظر من کتاب‌های بدون‌کاغذ در حد توالت‌های بدون کاغذ توالت موفقیت‌آمیز خواهند بود."

کد خبر 93027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز