دور جدیدی از ساخت‌وساز در ماسوله به‌نحوی آغاز شده است که مالکان زمین‌ها و یا خانه‌های این شهر تاریخی، پس از ناامیدی از میراث فرهنگی و عدم‌دریافت مجوز ساخت‌وساز، از طریق دیوان عدالت اداری اقدام کرده و به این شکل ساخت‌وساز خود را به انجام می‌رسانند.

این درحالی است که طبق قوانین، حکم دیوان عدالت اداری می‌تواند به ماده 18 ارجاع داده شود.به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی چندی پیش یکی از ساکنین ماسوله با طرح شکایتی از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری ماسوله به دیوان عدالت اداری موفق به دریافت حکم این دیوان قضایی به نفع خود و در نهایت مجوز ساخت‌وساز شد.

در پی این مجوز، وی اکنون با قطع دو درخت گردو،  زمینی به مساحت 40 متر را در محلی که به گفته کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی ماسوله پیش از این فضای سبز بوده و هیچ ساخت و‌سازی‌ طبق طرح جامع شهری نباید در آن شود،برای گودبرداری آماده می‌کند.

امید غنمی، معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این موضوع که حکم دیوان عدالت اداری در مورد مسائل مربوط به میراث فرهنگی قابلیت پیگیری دارد، گفت: آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب از جمله راهکارهایی است که سازمان میراث فرهنگی، می‌تواند به این وسیله حکم دیوان عدالت اداری را پیش از آنکه به اجرا درآید، مورد بازنگری قرار دهد.

طبق این آیین‌نامه از آنجایی که قضات دیوان عدالت اداری از تمامی حساسیت‌های مربوط به میراث فرهنگی مطلع نیستند، حکم صادره به‌منظور عدم‌مطابقت با ضوابط و قوانین مربوط به میراث فرهنگی می‌تواند مورد بازنگری قرار گرفته و با ارائه مستندات قانونی تغییر کند.

این در حالی است که ارجاع حکم دیوان عدالت اداری به آیین‌نامه ماده 18 از وظایف سازمان میراث فرهنگی بوده و هرچه زودتر پایگاه میراث فرهنگی باید نسبت به این موضوع اقدام کند.

از سوی دیگر ارجاع حکم به ماده 18 مشکلات دیگری به همراه دارد. از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که ارجاع حکم نیازمند بررسی هیاتی کارشناسی برای کشف این موضوع که آیا حکم صادره به لحاظ شرعی و قانونی مشکل‌ساز است، دارد. به این ترتیب ارجاع حکم گاهی به بیش از چند ماه هم طول می‌کشد.

کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی ماسوله معتقدند که زمین مورد نظر که اکنون طی مجوز شهرداری و براساس حکم دیوان عدالت اداری آماده گودبرداری می‌شود، پیش از این و طبق نقشه‌های قدیمی ماسوله هرگز مورد ساخت‌وساز قرار نگرفته و در طرح جامع شهری ماسوله نیز این قطعه زمین همچون گذشته به‌عنوان فضای سبز دیده شده و به همین علت ساخت‌وساز در آن غیرقانونی است.

همچنین این کارشناسان معتقدند که زمین مورد نظر 8 ضلعی بوده و این درحالی است که زمین‌های مورد ساخت‌وساز در ماسوله به‌صورت چهارضلعی هستند و ساخت این خانه می‌تواند فضای بافت تاریخی را برهم زند.

از سوی دیگر شهرداری ماسوله نیز طی حکمی مجوز گودبرداری را با رعایت ملاحظات میراث فرهنگی و گودبرداری در مکان تاریخی داده است.

اینکه شهرداری چنین حکمی صادر کرده بی‌دلیل نیست. زیرا مالک با حکم دیوان عدالت اداری به شهرداری مراجعه کرده و شهرداری نیز موظف به دادن مجوز ساخت‌وساز در ماسوله است.

اما این وظیفه پایگاه میراث فرهنگی ماسوله است که باید هرچه زودتر با پیگیری و ارجاع  پرونده به ماده 18 جلوی این قبیل ساخت‌وسازها را در شهر تاریخی ماسوله بگیرد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان میراث فرهنگی در حال تنظیم لایحه‌ای برای ارسال به مجلس است تا معضل دستوراتی که به حکم دیوان عدالت اداری داده می‌شود را به‌نحوی کنترل کرده و یا به استعلام از این سازمان واگذار کند.

کد خبر 92977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز