دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

26خانه تاریخی در ماسوله ویران شد. این اتفاق به‌دنبال بارندگی‌های اخیر در منطقه و آسیب‌پذیر بودن این خانه‌ها به‌دلیل انجام نشدن مرمت‌های اصولی رخ داد.

شدت تخریب برخی از خانه‌ها تا اندازه‌‌ای بود که آواری از مصالح، خشت و گل و سنگ به همراه تیرهای چوبی در و پنجره گذرها و مسیر‌های آمد و شد را کاملا بسته بود.

ماسوله در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در تلاش است تا در زمره آثار جهانی هم جای گیرد.

به گزارش میراث ‌خبر، علت اصلی تخریب‌ها، رسیدگی نکردن به موقع به بناهای تاریخی و انجام نشدن مرمت‌های اضطراری بوده است.

برخی دیگر از خانه‌ها نیز از ناحیه سقف دچار آسیب جدی شده و ایجاد حفره در آن، هر لحظه احتمال فروریزی کامل و ویرانی بنا را دوچندان می‌کند.

در برخی از این خانه‌ها دیوارها هم فروریخته و در برخی دیگر در حال فروریختن است و در صورت انجام نگرفتن مرمت اضطراری، زمستان امسال به‌طور کامل ویران می‌شوند.

در همین حال با توجه به اینکه مالک خانه‌های ویران شده در آن حضور نداشته‌ و اغلب ساکن خارج از ماسوله‌ هستند، در جریان این اتفاق صدمه جانی به کسی وارد نشده‌است.

خانه حسینیه غریب‌آباد، 3 مغازه در راستای بالای بازار، سقف بالای بازار، خانه فیضی، خانه صمدی، خانه محله کی‌سر، خانه فداکار، دو خانه متعلق به آقای ارفعی، خانه علیزاده، کاروانسرای جمالی، خانه جلالی، خانه زرین بال، ‌خانه نعمت‌زاده، خانه معراجی، خانه‌ای در محله مسجد بر، خانه حاج‌فیض‌الله، خانه اشجاری، خانه جهانی(این خانه در آستانه فرو ریختن است)، خانه خارابی، خانه مومنی و  خانه گودرزی از جمله خانه‌های ویران شده هستند.

به گفته وی این خانه‌ها تقریبا به حال خود رها شده بودند و مرمت‌ها نیز به کندی و به‌طور مقطعی روی بناها انجام می‌گرفته است.

مشاهدات میراث‌خبر از وضعیت کنونی خانه‌های ماسوله حاکی از آن است که در صورت انجام نشدن مرمت اضطراری و ترمیم نشدن  سقف، زمستان امسال آوار بیشتری از این خانه‌ها را درماسوله شاهد خواهیم بود.

در همین حال به‌نظر می‌رسد علاوه بر تخریب خانه‌های تاریخی ماسوله به‌دلیل بی‌توجهی مسئولان نسبت به مرمت مداوم و اصولی که عوامل جوی هم روند آن را سرعت بخشیده، برخی اهالی ماسوله هم کمر به نابودی ملک تاریخی خود بسته‌اند.

چنان‌که چندی پیش خانه «دهرویه» که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده بود توسط مالک و به قصد نوسازی به‌طور کامل تخریب شد.

کد خبر 68617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز