شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

20 سال پیش «فرهنگ اساطیر و داستانواره‌ها در ادبیات فارسی» برای نخستین بار منتشر شد.

حالا محمدجعفر یاحقی ویراست تازه‌ای را دوباره به بازار فرستاده است که به نسبت کتاب 20سال پیش، افزوده‌های زیادی دارد و به خواننده این امکان را می‌دهد که با گستره وسیعی از مفاهیم و موضوعات اساطیری نظیر آب، آتش، آبانگان، رستم، آرش، ارومیه و... آشنا شود. این کتاب همچنین مفاهیمی مانند طاووس، فرعون، طاغوت، فریدون، کاوه، عودبن عنق و شیطان را به‌طور مفصل برای خواننده شرح داده است.

محمدجعفر یاحقی در 2زمینه شاهنامه‌پژوهی و قرآن‌پژوهی آثار قابل توجهی را پیش از این منتشر کرده است که برخی از آنها جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را نیز به دست آورده‌اند. «فرهنگ اساطیر و داستانواره‌ها در ادبیات فارسی» که اخیرا به چاپ دوم رسیده است، در 950 صفحه و با قیمت 14هزار تومان از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به بازار آمده است.

  • آقای دکتر، اصلا چرا به فکر یک ویرایش تازه از این کتاب افتادید؟ و این همه دیر؟

با وجود زحمات فراوانی که برای دو چاپ قبلی این کتاب تحمل کرده بودم و در دهه 50 بیش از 5 سال برای گرد‌آوری فیش‌های آن، کتاب‌ها و کتابخانه‌های گوناگون را زیر و رو کردم، اما از نتیجه کار به‌دلیل وجود اغلاط چاپی فراوان و نیز کسر و کمبودهای محتوایی راضی نبودم.

حالا چرا به فکر این اصلاحات افتادید؟

در 5 سال اخیر فرصت خوبی فراهم شد تا در این کتاب بازنگری اساسی صورت گیرد. در این تجدیدنظر هم غلط‌های چاپی تصحیح شدند و هم بسیاری از مدخل‌های لازم دیگر، اصلی و فرعی، بر آن افزوده شد، به‌طوری که می‌توانم ادعا کنم که تعداد مدخل‌های آن در مقایسه با چاپ قبلی نزدیک به دوبرابر شده است و ضمن آنکه به همت ناشر کهنه و گزیده‌کاری چون فرهنگ معاصر چاپ پاکیزه و در خور محتوای این کتاب میسرشد.

  •  اگر بخواهید کتاب‌تان را خیلی کوتاه برای خوانندگان روزنامه معرفی کنید، چه می‌گویید؟

کتاب «فرهنگ اساطیر و داستانواره‌ها در ادبیات فارسی» بر آن است که تا حد ممکن تصویری شفاف، ملموس و قابل درک از اساطیر، حماسه‌ها، داستانواره‌ها و ادبیات حماسی ایران ارائه دهد.

سرگذشت تاریخی و فرهنگی ملت ما که همواره در استبداد و خفقان به سر برده و کمتر توانسته در هوای سالم آزادی نفس بکشد، بسیار غمبار و عبرت‌انگیز است. روزگار درازی بر این ملت  گذشته که در لحظه‌های آن توانسته است ابعاد مختلف زندگی را تجربه کند و از هر تجربه، نکته‌ای بر گیرد.

موارد این برخورد با واقعیت‌های ملموس و گاه تلخ و غمبار، دوره‌های باروری است که مردم این سرزمین در گذر از مراحل اسطوره، حماسه و تاریخ، هویت خویشتن را ساخته و حاصل این ساختن و سوختن را در لابه‌لای افسانه‌ها و اشارات و حماسه‌های دلپذیر، ماندگار کرده‌اند.

کد خبر 92907

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز