گروه استان‌ها- نگار صادقی: کاهش سطح زیرکشت چغندرقند که در نتیجه واردات بی‌رویه شکر طی سال‌های اخیر صورت گرفته است تولیدات کارخانه قند قهستان را کاهش داد

از طرفی فرسودگی ماشین‌آلات این کارخانه 48 ساله منجر به از کارافتادن خط تولید بخشی از واحدهای این کارخانه شد، با این حال مسئولان کارخانه از افزایش 20 درصدی تولید کارخانه نسبت به سال‌جاری خبر می‌دهند. آنها نیز مانند سایر واحدهای تولیدی در کشور واردات بی‌رویه و کمبود نقدینگی را مهم‌ترین مشکل کارخانه ذکر می‌کنند.

غلامعلی فیروزی، دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند اما معتقد است کارخانه قند قهستان طی 3 سال گذشته برخلاف کارگاه‌های دیگر استان به‌رغم نوسازی بخشی از تجهیزات کارخانه با بحران مواجه بوده است.

وی به همشهری می‌گوید: واردات بی‌رویه شکر و برخی از مسائل دیگر باعث شده  است تولیدات انبوه شکر کارخانه به فروش نرسد.

این در حالی است که مهدی ماه گلی، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی استان خراسان جنوبی با رد هرگونه واردات شکر به استان، می‌گوید؛ واردات شکر در کل  کشور روی کارخانه‌های تولید شکر اثرگذار بوده است؛ البته فرسودگی ماشین‌آلات کارخانه قند قهستان نیز عامل دیگری در کاهش تولیدات این کارخانه است.

وی همچنین می‌گوید: در برخی موارد مسئولان کارخانه حاضر نبودند شکر را به قیمت خوب در بازار تزریق کنند در نتیجه شکرها در انبارهایشان دپو شد.اما مسعود پارسا، رئیس کارخانه قند قهستان با بیان اینکه کارخانه در حال حاضر با بحران مواجه نیست تصریح می‌کند: کارخانه هم‌اکنون در تعطیلات تابستانی برای تعمیرات و به‌روزسازی برخی از تجهیزاتش بوده که این امر هم کاملا طبیعی است.

فصل برداشت چغندرقند معمولا از 15 مهرماه آغاز می‌شود و  با توجه به آماده‌سازی‌‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد کارخانه از15 آبان ماه وارد برداشت چغندرقند شود. تولید روزانه کارخانه در زمان برداشت بین 100 تا 110 تن است. پارسا می‌گوید: کارخانه از 15 آبان ماه با 100 درصد ظرفیت خود کار می‌کند.

واردات بی‌رویه شکر طی 3 سال گذشته کارخانه‌های تولید قند را در وضعیت دشواری قرار داده و تعدیل نیرو و توقف تولید کارخانه‌ها به یک امر عادی در بین واحدهای تولیدی تبدیل شده بود. پارسا نیز واردات شکر را یکی از مهم‌ترین دلایل فروش نرفتن تولیدات این کارخانه می‌داند و می‌گوید: با این حال توانستیم طی این سال‌ها 12 هزار و 400 تن از محصولاتمان را به فروش برسانیم.

تولید شکر کارخانه قند قهستان در سال گذشته حدود 4 هزار تن بود که به گفته رئیس این کارخانه 3 هزار تن از این رقم به فروش رفته است. فیروزی می‌گوید: به‌دنبال واردات شکر طی 3 سال گذشته شاهد تعدیل نیروی کار این کارخانه بودیم اما پارسا این موضوع را قبول ندارد  و تاکید می‌کند: تاکنون نیروی کار خود را به‌صورت اجباری تعدیل نکرده‌ایم، اکثر کارکنان این کارخانه بازنشسته شده‌اند وگرنه ما کارگران را اخراج نکرده‌ایم.

48 سال از زمان فعالیت کارخانه قند قهستان در شهرستان درمیان می‌گذرد، نقش این کارخانه در ایجاد شغل و در حاشیه آن ایجاد شغل در بخش حمل و نقل و چغندر کاری  حاکی از حیاتی بودن توجه به مشکلات کارخانه قند قهستان است.

چندی پیش فرماندار درمیان، فرسودگی ماشین‌آلات و به روز نبودن تکنولوژی را مهم‌ترین مشکل این کارخانه ذکر کرده بود. پارسا در این ارتباط می‌گوید:30 درصد تکنولوژی کارخانه به روز‌سازی‌ شده است و تکنولوژی 70 درصد دیگر نیز خیلی قدیمی نیست و حداکثر به 10 سال پیش باز می‌گردد.

دبیراجرایی خانه کارگر بیرجند در حالی معتقد است کارگران این کارخانه چندین ماه است طلب خود را دریافت نکرده‌اند که رئیس کارخانه قند قهستان می‌گوید: در حال حاضر کل مطالبات کارگران را پرداخت کرده‌ایم و هیچ بدهی نیز نداریم، ضمن اینکه 10 درصد پیش قسط چغندر سال آینده را نیز پرداخت کرده‌ایم.

فیروزی ادامه می‌دهد: با اینکه مسئولان استان خراسان جنوبی بارها قول همکاری برای رفع مشکلات کارخانه قند قهستان  را داده‌اند اما مشکل هنوز باقی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند پرداخت وام را راه حل خروج از بحران کارخانه قند قهستان نمی‌داند و معتقد است: باید کاری کرد تولیدات کارخانه به فروش برسد وگرنه زمانی که فروشی در کار نباشد حتی با پرداخت وام هم نمی‌توان جلوی تعدیل نیروی کار و ورشکستگی کارخانه را گرفت.

رئیس کارخانه قند قهستان هم کمبود نقدینگی را در بروز مشکلات این کارخانه بی‌تاثیر نمی‌داند و می‌گوید:  در حال حاضر نیازمند یک میلیارد تومان سرمایه در گردش هستیم که امیدواریم بانک کشاورزی که بانک عامل این کارخانه است این رقم را در اختیار ما قرار دهد.

وی از افزایش 20 درصدی تولیدات کارخانه قند قهستان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید:  در مجموع کشور باید 700 هزار تن شکر وارد کند اما واردات بیش از این رقم برای ما مشکل ساز  است .

کد خبر 92866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز