نگار صادقی: دور بودن از مراکز تامین مواد اولیه، مسافت طولانی برای رسیدن به بازار فروش و کند شدن روند اعطای تسهیلات بانکی همگی دست به‌دست هم داده‌اند

تا 25 شهرک صنعتی استان خراسان جنوبی با دشواری به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

سید حجت ذاکر، رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان جنوبی به همشهری می‌گوید: طی 5/1 سال گذشته وضعیت اعطای اعتبار به شهرک‌های صنعتی دشوار شده همین امر رغبت سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری کاهش داده و از طرفی کار تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام هم در این استان راکد شده است.

وی درخصوص توقف فعالیت واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی این استان می‌گوید: از آنجا که تعداد واحدهای بهره‌برداری شده ما کم است بنابراین مشکلاتمان هم کمتر است، اما سازمان صنایع و معادن استان پاسخگوی این است که فعالیت چه تعداد از واحدها متوقف شده است.

علیرضا جمی، رئیس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه واحدهای صنعتی در این استان مشکل نقدینگی و فروش دارند می‌گوید: راکد بودن ساخت و ساز در کشور تاثیر فراوانی در چگونگی فعالیت واحدهای صنعتی که در ارتباط مستقیم با این بخش هستند گذاشته است به نحوی که 15 درصد واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی استان دچار مشکل شده‌اند.

2 سال است که روند اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی در کشور کند شده است، زمانی که بانک‌ها عملا منابع سرمایه در گردش تولید را تامین نمی‌کنند آنها نیز قادر به تامین نقدینگی مورد نیازشان نیستند در نتیجه بازپرداخت تسهیلات نیز به سختی انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی واردات کالا را علاوه برکمبود نقدینگی از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی این استان می‌داند و ادامه می‌دهد؛ بحران اقتصادی جهان باعث شده است بخش قابل توجهی از شرکت‌های تولیدی بین‌المللی در آسیای جنوب شرقی بازارهای خود را از دست بدهند بنابراین از طریق دمپینگ کالاهای کم کیفیت خود را به بازارهای ایران سرازیر می‌کنند و واحدهای تولیدی هم به‌دلیل مشکلات فوق قادر به رقابت با کالاهای وارداتی نیستند.

جمی با بیان اینکه تلاش کردیم تا بدهی همه واحدهایی را که دارای مشکل نقدینگی هستند استمهال کنیم و یکسال بازپرداخت بدهی آنها را به تعویق بیاندازیم ادامه می‌دهد: اما نمی‌توانیم در مورد واردات کالا یا رکود بخش مسکن در کشور کاری را انجام دهیم این امر از حیطه مسئولیت‌های سازمان صنایع و معادن استان خارج است.

وی ادامه داد: از طرفی سرمایه‌گذاری در استان اولویت‌بندی شده و دیگر اجازه سرمایه‌گذاری در صنایعی که ظرفیت آن در استان اشباع شده را نمی‌دهیم، سرمایه‌گذاران می‌توانند در بخش‌های فولاد، پتروشیمی صنایع سبک و نوین ساختمانی و طرح‌های آمایش در استان سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی منابع در اختیار این سازمان را حدود 300 میلیون تومان اعلام و تصریح می‌کند: اما به‌دلیل کمبود اعتبارات تاکنون 150 میلیون تومان تسهیلات در اختیار تعداد محدودی از واحدهای شهرک‌های صنعتی قرار داده‌ایم.

ذاکر از کاهش 50 درصدی قرارداد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی خبر می‌دهد و می‌گوید: زمانی که تسهیلات نباشد رغبت سرمایه‌گذاران هم برای سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد.

سال گذشته 3 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای آماده‌سازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اختصاص داده شد که این رقم در سال‌جاری به 5 میلیارد تومان افزایش یافت، رییس شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی می‌گوید: تاکنون 3 میلیارد تومان از این مبلغ در اختیار سازمان قرار گرفته است.

همشهری استانها

کد خبر 89615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز