چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: دبیر همایش امنیت و دولت الکترونیکی با بیان اینکه از میان کاربران 67 درصد افراد حقیقی و 33 درصد افراد حقوقی از جرائم رایانه‌ای دچار خسران شد‌ه‌اند، گفت:

این آمار نشان می‌دهد که افرادی که قرار است از خدمات دولت الکترونیکی استفاده کنند در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند.

سید پاشا ناصرآبادی، در همایش امنیت و دولت الکترونیکی با تاکید بر اینکه افزایش امنیت تنها با ارتقای سواد الکترونیکی میسر نمی‌شود، افزود: طبق آمارهای منتشر شده در زمینه جرائم رایانه‌ای در سال 85، 79 مورد جرم رایانه‌ای صورت گرفته، درحالی‌که این رقم در سال 86 به 98 مورد رسیده است.

وی به انواع جرائم رایانه‌ای در کشور اشاره و بیان کرد: این جرائم شامل 20 مورد در زمینه کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، 31 مورد توهین و نشر اکاذیب، 12 مورد دسترسی به روش هک‌کردن، 10 مورد تکثیر غیرمجاز، 16 مورد کلاهبرداری اینترنتی و 3مورد تخریب داده‌ها بوده است.

ناصر آبادی بالاترین میزان وقوع جرائم رایانه‌ای در کشور را در تهران با 77 درصد وقوع جرم در زمینه رایانه دانست و اظهار داشت: پس از تهران خراسان با 9 درصد و اصفهان با 6 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی همچنین با تفکیک جنسیتی، بیشترین مجرمان رایانه‌ای را در میان مردان ذکر کرد و ادامه داد: از میان افرادی که جرائم رایانه‌ای علیه آنها صورت گرفته است 67 درصد اشخاص حقیقی و 33 درصد افراد حقوقی بوده‌اند. این نشان می‌دهد افرادی که قرار است از خدمات دولت الکترونیکی استفاده کنند در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند.

رئیس همایش امنیت و دولت الکترونیکی با اشاره به میزان جرائم رایانه‌ای کشف شده خاطرنشان کرد: در سال 85، 60درصد جرائم رایانه‌ای کشف و شناسایی شد که این میزان در سال 86 به 50 درصد رسید.

ناصرآبادی ناآشنایی کاربران با ویژگی‌های فضای سایبر، بی‌توجهی و کم توجهی به امنیت فناوری اطلاعات از سوی کاربران منفرد و مؤسسات دولتی و خصوصی، افزایش میزان کاربری رایانه‌ای و بهره‌گیری از شبکه‌های رایانه‌ای، پیچیده‌تر شدن فعالیت‌های متخلفان و مجرمان فضای سایبر و فقدان همکاری‌های بین‌المللی در مقابله با جرائم رایانه‌ای را از علل وقوع جرائم رایانه‌ای دانست.

وی همچنین به فقدان قوانین خاص در زمینه جرائم رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر قانون جرائم رایانه‌ای در هیأت دولت تصویب‌شده و در حال اجراست.

کد خبر 92807

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز