مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

مسابقات تنیس روی میز بانوان محله‌ها برگزار شد

مسابقات ورزشی بانوان محله‌ها که به دلیل تقارن با ماه رمضان با وقفه‌ای یک‌ماهه مواجه شده بود، از سر گرفته شد. رقابت‌ها در بیشتر رشته‌ها برگزار شده است و فقط چند رشته ورزشی باقی‌مانده که آنها نیز تا پایان مهرماه برگزار خواهد شد. بخش دوم بازی‌های بانوان در روزهای 13 و 14 مهرماه با مسابقات تنیس روی میز در سالن الزهرا¨س14 آغاز شد. سری به محل برگزاری این مسابقات زدیم تا از نزدیک شاهد رقابت بانوان در این رشته ورزشی باشیم. 

برد و باخت مهم نیست

خانم‌ها که کمتر از 30 نفرند، با لباس‌های ورزشی گوشه سالن دور هم جمع شده‌اند و منتظر شروع مسابقه‌اند. بیشتر حاضران را خانم‌های خانه‌دار تشکیل می‌دهند به غیر از چند نفری که از مدرسه اجازه گرفته‌اند تا بازی‌ها را از دست ندهند. معلوم است که بعضی از بانوان دفعه اولی است که راکت تنیس دست می‌گیرند. راکت و توپ دستشان هست اما نمی‌دانند چطور باید بازی کنند؛

منتظرند تا مسئول برگزاری بازی‌ها به سراغشان بیاید و در یک کلاس فشرده چند دقیقه‌ای طریقه بازی کردن را یادشان بدهد. گوشه‌ای از سالن 2 دختر نوجوان با هم تنیس بازی می‌کنند. «ملیحه قنبری» 16 ساله، همراه دوستش سخت مشغول تمرین است. این دومین سالی است که پشت میز تنیس این رقابت‌ها قرار می‌گیرند.

قنبری درباره اینکه چطور به این ورزش علاقه پیدا کرده، می‌گوید: «به دلیل علاقه‌ای که به ورزش‌های انفرادی داشتم در کلاس‌های تنیس روی میز ورزشگاه الزهرا¨س 14 نامنویسی کردم. در مدرسه‌مان هم میز تنیس داریم؛ آنجا هم می‌شود تمرین کرد. با اینکه سال گذشته در مسابقات محله‌ها مقامی نیاوردم اما برایم برد و باخت مهم نیست. فقط دوست دارم بازی کنم.» 

آموزش فشرده قبل از شروع مسابقات

مسئول برگزاری بازی‌ها عده‌ای را دور خودش جمع کرده و قوانین بازی را به صورت فشرده آموزش می‌دهد. از نحوه راکت دست گرفتن تا چگونگی ضربه زدن به توپ و قوانین اصلی بازی. خانم‌ها با دقت گوش می‌دهند چرا که چند دقیقه‌ای بیشتر تا شروع بازی‌ها نمانده است.

«سمیه موسوی» خانم 27 ساله‌ای که در این جمع دیده می‌شود. از طرف بسیج مسجد پنج تن برای شرکت در مسابقات معرفی شده و در همین مدت کوتاه حضورش در سالن شیفته تنیس شده است می‌گوید: «فکر می‌کردم امروز فقط یک تماشاچی باشم نه یک ورزشکار. اما از صبح که همراه خانم‌های دیگر شروع به تمرین کردم دیدم آنقدرها هم سخت نیست؛ بلکه رشته جذاب و زیبایی است.»

موسوی که قبل از این کلاس‌های ایروبیک و کاراته را هم تجربه کرده، حالا تصمیم گرفته تنیس روی میز را شروع کند. به عقیده او این ورزش برای یک خانم خانه‌دار علاقه‌مند به ورزش، راحت و سبک است.  «منصوره تقی زاده» نیز عضو بسیج مسجد پنج تن است. او هم مانند دیگران خیلی زود به این ورزش علاقه پیدا کرده و می‌گوید:

 «وقتی درباره یک ورزش اطلاع رسانی کافی صورت نگیرد، مردم تصور غلطی از آن در ذهنشان خواهند داشت. خیلی‌ها فکر می‌کنند تنیش روی میز ورزش سخت و پردردسری است، برای همین اصلاً سراغش نمی‌روند. اما وقتی در جمعی قرار بگیرند که همه مبتدی هستند روحیه رقابت درونشان ایجاد می‌شود و از همانجا به این ورزش علاقه‌مند می‌شوند.»

تقی‌زاده این اقدام شهرداری را در برگزاری مسابقات محله‌ها برای بانوان قابل تحسین می‌داند و ادامه می‌دهد: «برگزاری این مسابقات باعث شد تا خانم‌ها فقط در یکی 2 رشته خاص فعال نباشند، بلکه برای یک بار هم که شده ورزش‌های دیگر را هم امتحان کنند. من میز تنیس را فقط در پارک‌ها دیده‌ام، اما نه راکت و نه همبازی داشتم که با هم تنیس بازی کنیم. اما حالا در منطقه محل زندگی‌ام این امکان برایم فراهم شده تا با دیگران رقابت کنم.»

مجموعه‌ها همکاری نمی‌کنند

مسابقات در 2 رده سنی زیر 30 و بالای 30 سال، به صورت تک حذفی برگزار می‌شود. آمار  نشان می‌دهد بالای 30 ساله‌ها استقبال بیشتری کرده‌اند. این را «سمانه خمارباقی»، مسئول انجمن تنیس روی میز بانوان منطقه می‌گوید. او همچنین از سهمیه 206 نفری منطقه در این رشته می‌گوید که البته جدول ثبت نام اسامی 230 نفر را در خود جای داده است.

با این همه استقبال بانوان منطقه از این رشته آنقدرها خوب نیست. وی با اشاره به این نکته می‌گوید: «بیشتر شرکت کنندگان مبتدی هستند و ما باید قبل از شروع مسابقه تازه به آنها این ورزش را یاد بدهیم. متأسفانه این رشته ورزشی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و کمتر مجموعه‌ای پیدا می‌شود که این رشته را در بین دیگر کلاس‌های ورزشی داشته باشد.

از طرفی خانم‌ها علاقه چندانی به این رشته نشان نمی‌دهند و همه ورزش‌های گروهی را انتخاب می‌کنند.» این کارشناس ورزشی ادامه می‌دهد: «در انجمن برنامه‌های ویژه‌ای برای جذب بانوان به تنیس روی میز تدوین کرده‌ایم که اگر مورد موافقت مسئولان تربیت بدنی منطقه قرار بگیرد آنها را اجرا خواهیم کرد تا دیگر مجبور نباشیم قبل از شروع مسابقات به شرکت‌کنندگان آموزش چند دقیقه‌ای بدهیم، البته از بین ورزشکاران سال گذشته 50 نفر تحت آموزش کوتاه مدت قرار گرفتند که در نهایت 5 نفر به عنوان برترین تنیسور‌ها برای شرکت در این مسابقات معرفی شدند.»

یک ورزش راحت برای خانم‌ها

راکت، توپ و لباس‌های ورزشی روی میز داوران چیده شده است. «ماندانا نامداری» سرپرست فنی مسابقات، «طاهره رحمتی منش» و «تهمینه باقرپور» به عنوان داور از طرف سازمان ورزش به ورزشگاه آمده‌اند تا بازی بانوان منطقه ما را قضاوت کنند. «ماندانا نامداری» که چند سالی است در مسابقات تنیس روی میز محله‌ها به مناطق مختلفی رفته، درباره علاقه خانم‌های بالای 30 سال به تنیس روی میز اینطور می‌گوید:

«تصور این دسته از خانم‌ها که بیشترشان خانه‌دار هستند این است که در تنیس روی میز فقط دست‌ها حرکت می‌کند و از تحرک و هیجان رشته‌های دیگر خبری نیست. آنها دوست دارند ورزش کنند، اما نه ورزشی که آنها را خسته می‌کند برای همین تنیس روی میز را انتخاب می‌کنند. در صورتی که یک ورزشکار حرفه‌ای در این رشته بسیار پرتحرک و پرهیجان بازی می‌کند که این درست برخلاف عقیده آنهاست.»

فینالیست‌ها نتایج بازی‌ها بعد از پایان 2 روز مشخص شد تا نفرات اول تا سوم هر رده خود را برای حضور در مسابقات نهایی بین مناطق آماده کنند. در رده سنی زیر 30 سال «سمانه عروجی» به مقام اول دست یافت، «مژگان طاهری» دوم شد و «مریم همتی» نیز رتبه سوم را به خودش اختصاص داد. در رده سنی بالای 30 نیز «لیلا خراسانی»، «اعظم مظفری» و «صفیه یزدی» به ترتیب عناوین اول تا سوم را از آن خود کردند.  

همشهری محله - 17

کد خبر 92764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز