سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

صحبت از «صرفه‌جویی» که می‌شود، همه به یاد کم‌آبی و قطع برق در تابستان می‌افتیم

انگار صرفه‌جویی فقط برای روزهای گرم و بلند تابستان است. اگر خوب فکر کنیم هر روز به تعداد وسایل برقی و جدید در خانه‌ها افزوده می‌شود. از طرفی در نیمه دوم سال که هوا زودتر تاریک می‌شود، ساعت‌های بیشتری از روز چراغ‌های خانه روشن است. بنابراین صرفه‌جویی و مصرف بهینه زمان خاصی ندارد. در این باره اداره برق منطقه توصیه‌هایی را برای کاهش مصرف برق در منازل، اداره‌ها و اماکن در اختیار ما قرار داده است.

با به کار بستن توصیه‌هایی که در اینجا می‌خوانید، مصرف و هزینه برق شما تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.

توجه به برچسب انرژی برچسب انرژی که بر روی وسایل برقی الصاق می‌شود به خریدار کمک می‌کند که در هنگام خرید وسیله‌ای را انتخاب کند که در مقایسه با سایر وسایل موجود، مصرف انرژی کمتر و کارایی بیشتری داشته باشد.

روی هر برچسب 7 فلش رنگی با حروف لاتین A تا G درج شده است. حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و کارایی بالا و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کارایی کمتر است. در یخچال و فریزر به ازای افزایش یک رتبه در برچسب انرژی حدود 14 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود. توجه به توصیه‌هایی درباره یخچال و فریزر ¦ برفک‌های یخچال و فریزر بطور منظم آب شود، چرا که با افزایش قشر برفک، مصرف انرژی بالا می‌رود.

فضای پشت یخچال و فریزر برای گردش هوا باید حداقل به اندازه 20 سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته و لوله‌های پشت آن سالی 2 بار حداقل گردگیری شود. ¦مواد غذایی  پس از سرد شدن کامل در یخچال و فریزر قرار داده شود تا فشار زیادی به موتور وارد نشود. ¦از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در یخچال و فریزر پرهیز شود، چرا که این کار گردش هوا را دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‌شود.

از باز و بسته کردن بیهوده در یخچال و فریزر اجتناب شود. موقع باز کردن در، مدت زمانی زیادی باز نماند. ¦ نوار لاستیکی در یخچال و فریزر به مرور زمان انعطاف و کارایی خود را از دست می‌دهد. توصیه می‌شود که سالم بودن آنها سالی یک بار کنترل شود تا در صورت کوچک‌ترین نشت هوا، نسبت به تعویض آنها اقدام شود. بهینه‌سازی مصارف روشنایی

بهتر است از لامپ‌های کم‌مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای استفاده شود. زیرا انرژی معرفی آنها حدود 20 درصد لامپ رشته‌ای و عمر آنها 8 برابر لامپ رشته‌ای است. ¦ در زمانی که رفت و آمدی در اتاق‌ها و راهروها صورت نمی‌گیرد، چراغ‌ها خاموش شوند. ¦ از رنگ‌های روشن برای دیوار، سقف و پرده‌ها استفاده شود تا نیاز به روشنایی بیشتر نباشد.

برای جلوگیری از روشن شدن تمام لامپ‌های لوستر از کلید دوپل استفاده شود تا در برخی مواقع بخشی از لامپ‌ها را بتوان خاموش کرد. ¦ تا حد امکان از نور طبیعی برای روشن کردن فضا در روز بهره گرفت و جهت جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید از سایه‌بان و یا پرده کرکره برای پنجره‌ها استفاده کرد.

با نصب کلیدهای زمان‌دار یا چشم‌الکتریکی در نواحی کم رفت و آمد مانند راه‌پله‌ها، انبار و... جهت خاموش کردن لامپ‌ها می‌توان در مصرف برق صرفه‌جویی کرد. ¦ به منظور بهره‌مندی از نور بیشتر می‌توان قاب و لامپ‌ها را هر 3 ماه یک بار تمیز کرد. آیا می‌دانید که... ¦ آیا می‌دانید که 90 درصد برق مصرفی لامپ‌های رشته‌ای به گرما و حرارت تبدیل شده و فقط حدود 10 درصد برق مصرفی آنها به روشنایی تبدیل می‌شود.

آیا می‌دانید اگر در خانه خود از 2 لامپ کم‌مصرف 20 وات به جای 2 لامپ رشته‌ای 100 وات استفاده کنید، هزینه برق مصرفی خود را در یک سال حدود 120 هزار ریال کاهش می‌دهید.

آیا می‌دانید یک کیلووات ساعت معادل روشن بودن یک لامپ 10 وات در مدت زمان 10 ساعت است. ¦ آیا می‌دانید اوج مصرف سراسری برق در ایران یک ساعت و نیم قبل از اذان مغرب تا 4 ساعت بعد از آن است. 

همشهری محله - 10

کد خبر 92758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز