گروه بین‌الملل: حدود 2ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، پرونده تقلب گسترده در این انتخابات هنوز باز است و هر روز برگ تازه‌ای به آن اضافه می‌شود.

در جدیدترین تحول دیروز مولوی مصطفی باراکزیا، عضو هیات سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره تقلب در انتخابات افغانستان در اعتراض به آنچه وی دخالت خارجی در روند تحقیقات نامیده، استعفا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نهادهای بین‌المللی و کمیسیون انتخاباتی افغانستان تا اوایل هفته دیگر نظر نهایی خود را درباره نتیجه انتخابات پرحاشیه افغانستان اعلام خواهند کرد. در آستانه این تاریخ، عصر یکشنبه سازمان ملل متحد برای نخستین بار رسما از تقلب گسترده در جریان برگزاری انتخابات و شمارش آرا به سود حامد کرزی پرده برداشت.

کای آیده، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان عصر یکشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تقلب گسترده صورت گرفته است. این نخستین باری است که یک مقام رسمی یک نهاد مهم بین‌المللی از تقلب گسترده مؤثر در انتخابات افغانستان سخن می‌گوید.

وی در عین حال در برابر اتهام‌هایی که پیتر گالبریت، معاون پیشین این سازمان در افغانستان مطرح کرده بود، از خود دفاع کرد. گالبریت پیش از ترک افغانستان، فرستاده ویژه سازمان ملل را به چشم پوشی از گستردگی تقلب در انتخابات افغانستان متهم کرده بود. این معاون معزول نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان، رئیس سابق خود را «مرد کرزی در سازمان ملل متحد» دانسته است.

گالبریت گفته بود که کای آیده مانع تحقیقات درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان می‌شد. به‌نظر می‌رسد که سخنان یکشنبه آیده پاسخی به فشارهایی باشد که در این رابطه بر او وارد می‌شده است.

کای آیده که اهل نروژ است قبلا گفته بود که جامعه بین‌المللی و دولت آمریکا کاملا به او اعتماد دارند و بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، شخصا تصمیم گرفت که به ماموریت پیتر گالبریت در افغانستان پایان دهد و او را از آن کشور فراخواند.

گالبریت گفته بود که مخالفان دولت افغانستان به آیده و کارمندانش اعتماد ندارند. پیش‌تر نیز عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و مدعی اصلی تقلب در این انتخابات،  کای آیده را به حمایت از حامد کرزی در انتخابات متهم کرده بود. تا‌کنون ادعاهای نامزد معترض انتخابات افغانستان چندان مورد توجه مقام‌های بین‌المللی قرار نگرفته است.

بنا بر نتایجی که تا‌کنون از شمارش بیش از 90 درصد آرا اعلام شده‌است، کرزی با کسب 54 درصد آرا پیروز قطعی انتخابات است و پس از وی عبدالله با 28 درصد آرا در رتبه بعدی قرار دارد. با وجود این اما رئیس‌جمهوری افغانستان ضمن تاکید بر لزوم بررسی اتهام‌های مطرح شده درباره تقلب در انتخابات، گفته است به سلامت این انتخابات باور دارد.

چگونه تقلب شد؟

پیتر گالبریت بعد از اخراج از افغانستان، در یادداشتی که در بسیاری از روزنامه‌های معتبر دنیا منتشر شد به چگونگی تقلب در انتخابات افغانستان پرداخت. به نوشته گالبریت در اصالت 5/1 میلیون برگ ریخته شده به صندوق‌ها تردیدهای جدی وجود دارد.

این بدان معناست که یکی از هر سه‌رای ریخته‌شده به صندوق‌ها تقلبی است. گالبریت در یادداشت خود با اشاره به راهبرد افزایش نیروی آمریکا در افغانستان، تاکید می‌کند که انتخاباتی که برگزار شده نمی‌تواند بسترهای لازم برای اجرای این راهبرد را در دولت آینده افغانستان آماده کند.

گالبریت با اشاره به فساد دولت افغانستان در بخش‌های مختلف دولت کرزی این سؤال را به نقل از مردم اروپا و آمریکا مطرح می‌کند که چرا سربازان خارجی برای تثبیت چنین دولتی بجنگند و کشته شوند؟

گالبریت همچنین کمیسیون تعیین‌شده توسط دولت کرزی برای نظارت بر روند انتخابات را به حمایت صریح از کرزی در انتخابات متهم کرد. وی همچنین تاکید می‌کند که در 1500‌شعبه اخذ رای به‌دلیل حضور مؤثر طالبان، حتی یک مامور نظارتی هم وجود نداشته است.

به گفته گالبریت برخی شعبه‌های اخذ رای اصلا در روز انتخابات باز نشده‌اند. وی همچنین تاکید می‌کند که شدت تقلب به حدی است که آرای کرزی را به زیر 50‌درصد کاهش می‌دهد و این به معنی دومرحله‌ای‌شدن انتخابات است.

توصیه‌های کلینتون به کرزی

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برنده انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، هر کس که باشد، باید برای حل مشکلات این کشور کارهای بیشتری انجام دهد.  وزیر خارجه آمریکا که در سفر اروپایی به سر می‌برد، دیروز در ایرلند همچنین گفت: اگر انتخابات به پیروزی حامد کرزی بینجامد، لازم است تا روابط جدیدی بین او و مردم افغانستان، بین دولت او و دولت‌هایی که از تلاش برای برقراری ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کنند، ایجاد شود.

کلینتون در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که رئیس‌جمهوری آینده افغانستان باید روابط بهتری را با آمریکا، ارتش و مردم افغانستان برقرار کند. وزیر امور خارجه آمریکا افزود که هدف آمریکا در افغانستان همچنان شکست شبکه القاعده است و در عین حال، بازبینی شرایط جنگ در افغانستان به شفافیت مطلوب‌تری در مورد بهترین تاکتیک‌های مورد نیاز منجر می‌شود. کلینتون گفت که آمریکا با دلواپسی در انتظار اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان است.

کد خبر 92723

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز