مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پیش از این به 4 منطقه تقسیم می‌شد

اتوبوسرانی

اینک بخشی از وظایف این شرکت به معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک شهرداری مناطق واگذار شده است. پس چندان دور از ذهن نیست که مدیر اتوبوسرانی شهرداری منطقه ما درباره وظایفی که او و همکارانش برعهده دارند، بگوید: «ما همان کارهایی را می‌کنیم که پیش از این در اتوبوسرانی منطقه 4 که محدوده منطقه 16 شهرداری تهران را نیز شامل می‌شد، انجام می‌دادیم.»

 «غلامرضا بخشی» تنها مشکلی را که این روزها در اتوبوسرانی منطقه بر سر راه خود می‌بیند، عملکرد اتوبوس‌های بخش خصوصی می‌داند. گرچه هنوز این اتوبوس‌ها در همه خطوط منطقه به کار گرفته نشده‌اند، اما مطابق با مصوبه سال گذشته مجلس، تا 3 سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.

 این در حالی است که بخشی اعتقاد دارد: «ما ابزارهای کافی را برای نظارت بر اتوبوس‌های بخش خصوصی در اختیار نداریم.» به گفته او، اتوبوسرانی منطقه تخلفاتی را که مربوط به بخش خصوصی می‌شود، باید در قالب مکاتبه با سازمان نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی در میان بگذارد و تنها ماموران سازمان نظارت می‌توانند به این تخلفات رسیدگی و با آنها برخورد کنند.

 همین باعث می‌شود که رانندگان بخش خصوصی چندان مقررات را جدی نگیرند؛ چه آنکه به گفته مدیر اتوبوسرانی منطقه، تعداد ماموران سازمان نظارت به اندازه‌ای نیست که بتوانند همه خطوط شهر تهران را تحت پوشش قرار دهند. بخشی، به عنوان مثال به بندی از قرارداد شرکت واحد با بخش‌های خصوصی اشاره می‌کند که تأکید دارد: «50 درصد شاغلان بخش خصوصی یک خط اتوبوسرانی باید در روزهای تعطیل مسافران را جابجا کنند»؛ بندی که بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌شود.

خطوط شبانه اتوبوسرانی

مدیر اتوبوسرانی منطقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فعالیت خطوط شبانه در منطقه می‌گوید: «خطوط شبانه مسافر چندانی ندارند و نه بر مبنای درآمدزایی که صرفاً برای رفاه مردم راه‌اندازی شده‌اند. این خطوط، به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. اگر می‌بینید که خط شبانه ترمینال جنوب ـ ولیعصر¨عج دیگر فعالیت نمی‌کند، به دلیل سودآور نبودن این خط برای بخش خصوصی است.»

بخشی همچنین از رفع مشکلاتی که پیش‌تر در خطوط اتوبوسرانی جوادیه وجود داشت، خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: «از ابتدای مهر، 5 دستگاه اتوبوس به ناوگان خطوط این محله اضافه شد. الان فکر نمی‌کنم دیگر مشکلی از این نظر در جوادیه وجود داشته باشد مگر برخی روزها در ساعات اوج ترافیک.»

 او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره خواسته‌ شورایاران یاخچی‌آباد برای رفع مشکلات خطوط این محله اطمینان می‌دهد: «آمارهای ما نشان می‌دهد بیشترین فاصله میان تردد اتوبوس‌ها در یاخچی‌آباد یک ربع است. بنابراین مشکل خاصی در این محله مشاهده نمی‌شود.»

تاکسیرانی

شاید شما هم این اطلاعات را در دست داشته باشید، مثل کثیری بتوانید به راحتی مشکل موجود در تاکسیرانی منطقه را تشخیص دهید... بله، درست حدس زدید: ساماندهی مسافربرهای شخصی اگرچه مشکلات زیادی را که در گذشته به چشم می‌آمد، برطرف کرد؛ اما تعداد تاکسی‌های خطی منطقه را تقریبا به 2 برابر رقم سابق رساند؛ موضوعی که به خودی‌خود می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

کثیری در این باره می‌گوید: «2­3 ماه پیش آمار گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که نزدیک به یکهزار و 200 تاکسی که پیش از این مسافربر شخصی بوده‌اند، در خطوط تعریف شده فعالیت نمی‌کنند.» او دلیل این موضوع را تعداد بالای تاکسی‌ها در یک خط می‌داند و به عنوان مثال،

به خط بازار دوم ـ ایستگاه مترو علی‌آباد اشاره می‌کند که ظرفیتش نهایتاً 30 تاکسی است، اما 180 تاکسی برای آن در نظر گرفته شده است. مدیر تاکسیرانی منطقه تأکید می‌کند: «راننده‌هایی که در خطوط خود فعالیت نمی‌کنند، حتما به سازمان فراخوانده می‌شوند تا درباره غیبت خود توضیح بدهند. اگر توضیحشان موجه نباشد، کارنامه‌شان لغو خواهد شد.»

ون‌های غیر فعال

  یکی از نتایج مثبتی که تمرکززدایی سامانه تاکسیرانی به دنبال می‌آورد، امکان دسترسی به اطلاعات پایه و ضروری است. بر اساس این اطلاعات می‌توان تحلیل کرد و راهکارهایی را برای رفع مشکلاتی که در سامانه تاکسیرانی آن منطقه به چشم می‌آید، ارائه داد. مدیر تاکسیرانی منطقه ما نیز گفت‌و‌گوی خود را با خبرنگار همشهری محله با ارائه همین اطلاعات آغاز می‌کند تا بعد بتواند بر اساس آنها به تحلیل وضع موجود بپردازد.

 اینگونه که «امیر کثیری» می‌گوید، 4 هزار و 853 دستگاه تاکسی در منطقه ما فعالیت می‌کنند که از این تعداد، 729 دستگاه تاکسی گردشی است و تنها رانندگان آنها در این منطقه سکونت دارند. همچنین از سال‌های گذشته 26 خط قدیمی‌در منطقه فعال است که یکهزار و 218 دستگاه تاکسی در آنها مسافران را جابجا می‌کنند.

پس از اجرای طرح ساماندهی مسافربر‌های شخصی در سال 86، 15 خط به خطوط تاکسیرانی منطقه اضافه شد و به این ترتیب، 2 هزار و 413 دستگاه تاکسی در آنها مشغول فعالیت شدند. در این میان، 8 خط تاکسی ون نیز در منطقه تعریف شد که از قرار معلوم، اکنون بیشترشان غیرفعالند.

 اعتراض‌های متقابل

کثیری در ادامه صحبت‌های خود به مشکلاتی می‌پردازد که در میدان بازار دوم نازی‌آباد وجود دارد: «حجم تقاضای سفر از این میدان بسیار بالاست، اما متأسفانه مسافران همکاری نمی‌کنند و انتظار دارند هر جایی که می‌ایستند، راننده تاکسی برایشان نگه دارد و سوارشان کند. همین باعث شده که راننده‌ها از پایانه 17 شهریور استفاده نکنند. جالب آنکه وقتی ما می‌خواهیم راننده‌ها به پایانه بروند و از آنجا مسافرها را سوار کنند، شهروندان اعتراض می‌کنند.»

همشهری محله - 16

کد خبر 92595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز