دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

برای بعضی‌ها کار و کاسبی است و برای بعضی‌ها سرگرمی. خیلی‌ها هم مثل هر هنری سراغش می‌روند و بعد از مدتی بی‌خیالش می‌شوند

 این حرف‌ها مهم نیست، مهم این است که در این دوره و زمانه، خطاطی و خوشنویسی هنر است. باید اعتراف کرد که گاهی از ساعت‌ها خیره شدن به بعضی از آثار خوشنویسی و خطاطی سیر نمی‌شوی. حتماً لازم نیست خطاط باشی یا بخواهی خطاط بشوی. خوب است که گاهی سراغ این هنر بروی و ساعتی سرت را با انواع و اقسام خط‌های عجیب و غریب گرم کنی. یک بار امتحان کنید. نگاه کردن به دستنویس‌ها و سیاه مشق‌ها، دل و دماغ عجیبی به آدم می‌دهد. 

 کجا خطاطی یاد بگیریم؟

 اکثر مراکز فرهنگی منطقه کلاس‌های خوشنویسی برگزار می‌کنند و برای خطاط شدن فقط کافی است به یکی از این مراکز سر بزنید و ثبت‌نام کنید. فرهنگسرای سالمند روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت 15 تا 17 دوره خوشنویسی نستعلیق و تحریری را برگزار می‌کند. همچنین خانه فرهنگ حافظیه روزهای چهارشنبه از ساعت 15 تا 16:30، خانه فرهنگ مهرآور روزهای یکشنبه از ساعت 15:30 تا 17، مجتمع کوثر روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت 16 تا 18، خانه فرهنگ صدرا روزهای پنجشنبه از ساعت 14:30 تا 17 و خانه فرش نیز روزهای چهارشنبه از ساعت 15:30 تا 17:30 دوره‌های خوشنویسی را برگزار می‌کنند.

   چقدر باید بپردازیم؟

برای ثبت‌نام در دوره خوشنویسی فرهنگسرای سالمند، برای 10 جلسه باید مبلغ 14 هزار تومان پرداخت کنید. خانه فرهنگ حافظیه هم برای 12 جلسه کلاس خوشنویسی مبلغ 12 هزار تومان از شما می‌گیرد. در خانه فرهنگ مهرآور برای 12 جلسه کلاس خوشنویسی باید 12 هزار تومان، در خانه فرش برای 4 جلسه 10 هزار تومان، در خانه فرهنگ صدرا برای 4 جلسه مبلغ 14 هزار تومان و در مجتمع کوثر برای 10 جلسه باید مبلغ 25 هزار تومان هزینه کنید. 

  وسایل مورد نیاز

 آنهایی که می‌خواهند خوشنویسی تحریری یاد بگیرند فقط کافی است یک مداد معمولی و یک دفتر همراه داشته باشند، اما آنهایی که با قلم و دوات سر و کار دارند به وسایل دیگری هم نیاز دارند:

قلم نی: بهترینش قلم نی اهل دزفول است با این نشانه‌ها: قهوه ای مایل به سرخ که رنگ گوشت داخل آن متمایل به سفید است. قطری مشابه مداد معمولی دارد و شکستگی، کجی و انحراف هم نباید داشته باشد.

 مرکب: بهترین نوعش در عین پررنگی و غلظت، کشش قابل قبولی باید داشته باشد.

قلم تراش: لطفاً با چاقوی آشپزخانه به جان قلم نیفتید. قلم تراشی اصول دارد. این کار را باید با قلم تراش مخصوص که تیغه‌اش فرم خاص داشته و از جنس فولاد خشک و سخت است انجام دهید. 

 قط زن: وسیله‌ای است که هنگام قط زدن نوک قلم، زیر آن قرار می‌دهند. نکته مهم، نرم تر بودن جنس قط زن از نوک قلم است. بالای این وسیله کمی ‌باید انحنا داشته باشد. قلمدان: این همه زحمت برای تهیه و تراش قلم که نباید بیهوده هدر برود. قلمدان را برای همین منظور استفاده می‌کنند. 

 زیر مشقی: از آنجا که کار خطاطی ظریف و نی‌های قلمزنی حساس است، برای حرکت بهتر نوک قلم روی کاغذ، باید زیر آن کمی‌ صاف و نرم باشد. چند لایه روزنامه یا اگر دارید چرم طبیعی کفایت می‌کند. 

لیقه: نخ یا الیاف ابریشمی‌که داخل دوات می‌گذارند تا جوهر را بهتر بشود برداشت.  دوات: ظرف دهانه گشادی است که مرکب و لیقه را داخل آن می‌گذارند. شیشه، چینی یا پلاستیکی‌اش هم موجود است.

کاغذ: کاغذی که برای خطاطی استفاده می‌کنید بهتر است گلاسه یا نیمه گلاسه باشد.

همشهری محله - 13

کد خبر 92587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز