چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: قیمت سکه و طلا که در روزهای نخست هفته جاری با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شده بود در چند روز اخیر روند نزولی به‌خود گرفت

به‌نحوی که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی قدیم که در برخی از روزهای هفته به بیش از 242هزار تومان نیز افزایش یافته بود این روزها به 240 هزار تومان کاهش یافته و این نوسان قیمت در تغییر نرخ طلا در بازار نیز مؤثر بوده است.از سوی دیگر به‌دلیل اعمال نرخ‌های چندگانه در بازار مکاره سکه و طلا و نبود مرجع کارآمدی که به تخلفات عرضه‌کنندگان این محصولات رسیدگی کند، حتی در روزهایی که نرخ سکه و طلا روند افزایشی را تجربه می‌کند همواره این مصرف‌کنندگان هستند که از این نوسان احتمالی قیمت زیان می‌بینند چرا که عرضه‌کنندگان طلا و سکه به هنگام فروش این محصولات نرخ‌های افزایش یافته را اعمال کرده اما به هنگام خرید به بهانه‌های مختلف طلا و سکه مصرف‌کنندگانی  را که قصد فروش دارند به کمترین قیمت ممکن خریداری می‌کنند.

نوسان قیمت هفته گذشته سکه و طلا متاثر از افزایش قیمت‌های جهانی فلزات گرانبها، فرصتی تازه برای عرضه‌کنندگان سکه و طلا فراهم کرد تا مردمی که به‌دلیل این افزایش قیمت و به‌دلیل نیاز به نقدینگی نسبت به فروش سکه و طلا اقدام کرده بودند، بهره‌ای از این افزایش قیمت نداشته باشند و همانند گذشته تنها فروشندگان از کاهش یا افزایش قیمت سکه و طلا سود بردند.

فقدان نظارت بر بازار سکه و طلا موجب شده است تا عرضه‌کنندگان این محصولات نرخ‌های چندگانه‌ای را برای فروش سکه و طلا و اجرت ساخت و سود اعمال کنند. از سوی دیگر خریداران که به‌دلیل نبود نظارت و حتی اطلاع‌رسانی مناسب توسط دستگاه‌های ذی‌ربط یا مرجعی که حرف آخر را در این آشفته بازار بزند، اطلاع چندانی از وضعیت قیمت‌ها ندارند همواره با زیان روبه‌رو می‌شوند. این وضعیت وقتی تشدید می‌شود که بازار طلا و سکه ناشی از برخی مسائل داخلی یا بین‌المللی افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کند.

بازار تکان خورد

قیمت سکه در روزهای نخست هفته گذشته با روند افزایشی شدیدی مواجه شد اما به ‌دلیل کاهش تقاضا برای خرید، قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم در بازارهای داخلی به 240 هزار تومان و سکه طرح جدید به 239 هزار و 500 تومان نیز رسید.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به نوسان 22دلاری قیمت طلا در هفته گذشته می‌گوید: اوایل‌ هفته گذشته قیمت هر اونس طلا 991 دلار بود که در اواخر هفته تا هزار و 9 دلار افزایش پیدا کرد ولی در روزهای اخیر با اعلام برخی آمارهای اقتصادی که حکایت از بهبودی نسبی شاخص‌ها و وضعیت اقتصادی‌غرب داشت، طلا به زیر هزار دلار رسید و این امر سبب شد تا مجددا تعدادی از خریداران برای خرید طلا به بازارهای جهانی مراجعه کنند.

محمد کشتی‌آرای  می‌افزاید: روز جمعه با اعلام کاهش شاخص سهام آمریکا که به کاهش نرخ دلار منجر شد، قیمت طلا مجددا افزایش یافت و تا روز شنبه صبح به 1002 دلار و 90 سنت رسید که در مجموع به نسبت هفته قبل 11 دلار افزایش داشت.

وی در زمینه تاثیر این امر بر نرخ طلا در بازار داخلی نیز می‌گوید: در بازار داخلی نیز با توجه به افزایش قیمت جهانی تا 1009 دلار، قیمت سکه برای نخستین بار به رقم 241 هزار تومان رسید که یک رکورد بی‌سابقه است و قیمت نیم سکه هم به مرز 121 هزار و 500 تومان رسید. وی پیش‌بینی کرده که با توجه به افزایش تقاضا در بازارهای داخلی که ناشی از مناسبت‌های اخیر است، قیمت سکه باز هم افزایش یافته و با در نظر گرفتن افزایش تقاضا در بازار، قیمت طلا بین نیم تا یک درصد با قیمت‌های جهانی تفاوت خواهد داشت. با این روند هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز سه‌شنبه هفته جاری به قیمت 242 هزار و 100 تومان، نیم‌بهار 123 هزار و 500 تومان و هر قطعه سکه ربع‌بهار آزادی 63 هزار و 330 تومان در بازار تهران فروخته شد.

تفاوت فاحش خرید و فروش

میانگین قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم در بازارهای داخلی طی چند روز گذشته 243 هزار تومان، سکه طرح جدید 241 هزار تومان، نیم‌سکه 121 هزار و 500 تومان و ربع سکه 62 هزار و 500 تومان بوده است. همچنین هر مثقال طلای آب شده 17 عیار مطابق قیمت جهانی
 103 هزار و 500 تومان، هر مثقال طلای 18 عیار 110 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 23 هزار و 900 تومان بوده است اما نرخ‌های متفاوتی در خرید سکه و طلا از سوی دست‌اندرکاران بازار اعمال می‌شود.

گرچه بسیاری از عرضه‌کنندگان سکه و طلا به هنگام فروش این افزایش قیمت‌ها را اعمال کرده و حتی در برخی روزهای هفته که روند صعودی قیمت‌ها ادامه داشت سکه و طلا را حتی بیشتر از نرخ‌های افزایش یافته نیز به مردم عرضه کردند اما به هنگام خرید سکه و طلا قیمت این محصولات روند کاهشی به‌خود می‌گرفت و مردم ناچار به تبعیت از نرخ‌های اعلام شده طلافروشی‌ها بودند.

بهانه‌ای برای ارزان خریدن

 یکی از موضوعاتی که بستر مناسبی را برای ارزان خریدن فروشندگان سکه فراهم کرده بحث قدیمی سکه‌های به روز و تاریخ گذشته است. این امر موجب شده است تا حتی برخی دست‌اندرکاران بازار سکه به هنگام خرید نرخ‌های افزایش یافته را مربوط به سکه‌های سال‌های 78 و 88 که هنوز به بازار عرضه نشده قلمداد کنند.

این در حالی است که پیش‌از این بارها رئیس اتحادیه‌ کشوری طلا و جواهر با تخلف خواندن تفاوت قیمت سکه‌های تاریخ جدید و قبلی نرخ قطعات سکه در بازار را یکسان قلمداد کرده بود. اما برخی فروشندگان سکه با استناد به اقدام بانک کارگشایی در قائل شدن تفاوت قیمت برای سکه‌های 86 و قبل از آن این موضوع را مستمسکی برای کاهش قیمت خرید سکه‌های قبل از سال 86 قرار داده و در برخی موارد قیمت سکه تاریخ گذشته را 7 تا 8 هزار تومان کمتر از قیمت نرخ سکه سال 86 از فروشندگان خریداری می‌‌کنند.

به‌نحوی که در روزهای اخیر در حالی که طلافروشی‌ها هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید سال 86 را به قیمت 233 تا 235 هزار تومان خریداری می‌کردند نوع تاریخ قبلی این سکه حتی تا 230 هزار تومان نیز خریداری می‌شد همچنین هر قطعه سکه نیم‌بهار قبل از سال 86 را به نرخ 110هزار تومان یا ربع سکه را به نرخ 59 تا 60 هزار تومان خریداری می‌کردند. گرچه نرخ خرید سکه‌های نیم و ربع سال 86 نیز به‌ترتیب 114 تا 61 هزار تومان بود.

کد خبر 92270

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز