همشهری آنلاین: مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) در پیامی به همایش "اسلام هراسی در غرب پس از 11 سپتامبر، علل، روندها و راه‌حل‌ها"، بر اهمیت وحدت در جهان اسلام و در میان مسلمانان جهان به ویژه آنان که در غرب می‌زیند تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، متن پیام دکتر عبدالعزیز بن عثمان التویجری که  سه شنبه 14 مهر توسط حسن فرطوسی مدیر بخش فرهنگ دفتر منطقه‌ای آیسسکو در تهران در مراسم افتتاحیه همایش دو روزه "اسلام هراسی در غرب پس از 11 سپتامبر، علل، روندها و راه‌حل‌ها" در تهران قرائت شد به شرح زیر است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

الاسلام یعلوا و لایعلی علیه – اسلام بالاترین امت و موردی برتر از آن قرار نمی‌گیرد.

دانشمندان گرامی و حضارمحترم،

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

روشن است که وضعیت فضاسازی منفی که بعضی رسانه‌های عربی به واسطه آن چهره اسلام و مسلمانان را مخدوش نموده‌اند، پدیده‌ای نوین به شمار نمی‌رود، بلکه دارای ریشه‌هایی تاریخی در قرن‌ها پیش و بنیان‌هایی فکری است که از ابتدای رسالت پیامبر و آغاز دشمنی‌ها و تاریخ دادن جنگ‌های صلیبی، هجوم استعمار و ظهور پدیده شرق شناسی، این پدیده از دشمنی صریح با اسلام و مسلمانان، به القای هراس از اسلام و برچسب خشونت‌طلبی و تروریسم منجر شد و این همان پدیده‌ای است که اصطلاحات "اسلاموفوبیا" نامیده می‌شود.

گرچه پس از حادثه 11 سپتامبر، موج جدی جدیدی از اسلام هراسی در جهان شکل گرفت، اما واقعیت آن است که همچنان که گفته شد ریشه این پدیده نامیمون به پیش از آن حادثه می‌رسد و این حادثه صرفا به بهانه‌ای جهت تبلیغات منفی رسانه‌ای تبدیل گردید. در تبیین این غرض‌ورزی غیرمنصفانه دو عامل عمده را بر‌می‌شمرند. شاید مهم‌ترین آن، خوف جدی از انتشار روز افزون اسلام در جهان به ویژه در ربع قرن اخیر بوده است. عامل دوم هراس از تاثیرات جهان اسلام در سیاست بین‌الملل است. به خصوص در رابطه با مسائل عادلانه‌ای که امت اسلامی از آنها دفاع می‌کند که در راس این مسائل مساله فلسطین است که دشمنان اسلام و حقیقت و صلح راستین همه امکانات سیاسی و رسانه‌ای خویش را برای از بین بردن آن بسیج کرده‌اند.

سروران عزیز

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی - آیسیسکو، با توجه به رسالت خویش در راستای دفاع از مبانی اسلام و حقیقت و فرهنگ تمدن آن و در راستای یاری رساندن به اهداف اسلامی و ویژه تصحیح چهره مشوه و اطلاعات نادرست نسبت به اسلام عزیز، با استفاده از ابزار نوین و فن‌آوری‌های روز و به دور از تعصب‌ورزی و با تاکید بر ارزش‌های مشترک که در برادری و مهرورزی و تسامح گفت‌وگو و احترام متبادل و همبستگی و عدالت متبلور می‌شود، اقدام به برگزاری یا حمایت از برپایی نشست‌ها و همایش‌های متعدد و چاپ و انتشار کتاب‌ها و مجلات مختلفی برای نیل به این هدف نموده است.

از جمله این همایش‌ها، همایش بین‌المللی "اسلام هراسی پس از واقعه 11 سپتامبر، علل ، روندها و راه حل ها" است که به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و به ریاست خوشفکر و دانشمند و همکاران تلاشگر و پویای آن برگزار می‌شود.

همچنان که از نام با مسمای این همایش بر می‌آید؛ این همایش همچنان که به علل ظهور و گسترش اسلام هراسی چه در باب مفاهیم و چه در باب نظری می‌پردازد، و روند تحولات این پدیده را بررسی می‌کند و به نقش دولت‌ها، سیاستمداران و رسانه‌های عربی در گسترش آن پس از 11 سپتامبر می‌پردازد، راهکارها و راه حل‌های مواجهه جهان اسلام با اسلام هراسی را نیز موشکافی می‌کند و در این راستا از حقوق بین‌الملل و نقش سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز مدد می‌گیرد.

بی شک این شرکت کنندگان با فضل و دانش این همایش، در خلال بحث‌های سازنده خود به اهمیت وحدت در جهان اسلام و در میان مسلمانان جهان به ویژه آنان که در غرب می‌زیند اشاره خواهند کرد. مفاهیمی به مانند توسعه و پیشرفت و مردم‌سالاری و آزادی‌های اساسی که موجب قدرت و برتری در جهان امروز هستند و نیز احترام به مقدسات از جمله موضوعات مفید مورد بحث می‌توانند باشد.

امید است که با لطف الهی این همایش با بحث‌های ارزشمند پیش روی خود بتواند به نتایج و توصیه‌های علمی و عملی ارزشمندی دست یابد که با عمل بدان‌ها بتوان وجه جمیل اسلام را آن چنان که شایسته است ارایه داد و در برابر هجمه‌های فرهنگی غرض ورزان به اقدامات موثر دست یازید.

در همین جا ضروری است به نمایندگی از سازمان آیسیسکو، از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این همایش و نیز دانشمندان و اساتید گرانقدر ایرانی و غیرایرانی که با مقالات ارزنده خود این همایش علمی را غنا می‌بخشند، تشکر و قدردانی ویژه داشته باشم. همچنان که از همه شما اساتید بزرگوار، حضار گرامی و دانشجویان عزیز که قدم رنجه فرمودید کمال تشکر را دارم.

در پایان برای همه شما دانشمندان، اساتید و شرکت کنندگان عزیز از خداوند متعال توفیق و سلامتی آرزومندم. هم‌چنین مثمر ثمر بودن همایش بین‌المللی "اسلام هراسی پس از واقعه 11 سپتامبر علل، روندها و راه حل‌ها" را مسالت دارم و آرزو می‌کنم که خیر و برکت این نشست، از مکان گردهم‌آیی شما بزرگواران، به تمام جهان اسلام و جهان معاصر منتقل گردد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

شایان ذکر است همایش دو روز "اسلام هراسی پس از واقعه 11 سپتامبر علل، روندها و راه حل‌ها" توسط پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان آیسسکو ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه و موسسه مطالعاتی ابن سینا روز های 14 و 15 مهر 1388 در محل سازمان ایرانی مجامع بین المللی برگزار شد ه است.

کد خبر 92199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز