سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری چک قرار نیست به این خاطر که هنوز امضا رییس جمهور این کشور پای پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا نیفتاده است، زیر فشار قرار گیرد.

خبرگزاری اتریش از پراگ و بروکسل گزارش داد، این خبر را فردریک راینفلدت (Fredrik Reinfeldt)، نخست‌وزیر سوئد و رییس کنونی اتحادیه اروپا به روزنامه فرانسوی "لو موند" روز سه‌شنبه اعلام کرد.

وی چهارشنبه این هفته ملاقات مشترکی را با خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و یان فیشر، نخست‌وزیر جمهوری چک خواهد داشت. در این ملاقات موضوع اصلی این است که واسلاو کلاوس (Vaclav Klaus)، رییس جمهور چک چه زمانی پیمان را امضا خواهد کرد.

راینفلدت گفت: "کلاوس ممکن است به این اشاره کند که تصمیم‌گیری در این باره در حال حاضر بر عهده او نیست." دوستان نزدیک سیاسی رییس جمهور چک خواهان تشکیل دادگاه قانون اساسی در این کشور شده‌اند که پیشتر پیمان اصلاحی را تصویب کرده است.

راینفلدت ادامه داد: "ما باید دو تا سه هفته صبر کنیم تا مشخص شود دادگاه چه می‌کند. اگر دادگاه برای دومین بار حکم دهد که پیمان بر خلاف قانون اساسی چک نیست، تلقی من این خواهد بود که کلاوس باید آن را امضا کند. من احتمالا تلاش خواهم کرد تلفنی به او دسترسی پیدا کنم."

پس از رای آری ایرلندی‌ها در همه پرسی چند روز پیش این کشور درباره معاهده لیسبون، اکنون فقط امضای کلاوس و لخ کاژینسکی، رییس جمهور لهستان برای تصویب این پیمان ضروری است. کاژینسکی اعلام کرده است به زودی این پیمان را امضا می‌کند. کلاوس روز سه شنبه به آلبانی سفر کرد که بنا به گزارش خبرگزاری CTK چک به سوالات درباره معاهده لیسبون پاسخ نداد. فیشر گفته است احتمال می‌دهد تا پایان سال جاری میلادی این پیمان تصویب شود. او که وابستگی حزبی ندارد ریاست دولت موقت چک را عهده‌دار است.

فیشر گفت قصد دارد با باروسو درباره کمیساریای آینده اتحادیه اروپا از کشورش نیز گفت‌وگو کند. دوره کاری کمیسیون کنونی اتحادیه اروپا پایان ماه اکتبر خاتمه می‌یابد. در صورتی که تا آن زمان پیمان لیسبون تصویب نشده باشد، کمیسیون باید بنا بر معاهده نیس تشکیل شده و دستکم یکی از سمت‌های خود را حذف کند.

کاژیسنکی چهارشنبه امضا می‌کند
کاژینسکی، رییس جمهور لهستان قصد دارد روز چهارشنبه پس از بازگشت از رومانی پیمان لیسبون را امضا کند. این خبر را پاول ویپیش (Pawel Wypych)، سخنگوی ریاست جمهوری لهستان روز سه شنبه به روزنامه " Dziennik Gazeta Prawna " اعلام کرد. وی به این ترتیب اخبار روز دوشنبه رسانه‌ها را در این باره تکذیب کرد که کاژینسکی قصد تعویق در امضای این معاهده را دارد.

به نوشته این روزنامه، کاژینسکی قرار بود در دیدار با دونالد تاسک، نخست‌وزیر رومانی در این باره رایزنی کند که آیا تعویق بیشتر در تصویب این معاهده برای دولتش سودمند خواهد بود یا خیر.

ویپیش گفت تعویق کنونی موجب ناآرامی‌های بسیاری شده است. وی تصریح کرد: "مصالحه مورد مذاکره قرار گرفته در این سند به نفع لهستان است. رییس جمهور تصویب آن را به تعویق انداخت تا تاکید کند نباید بر کشورهای بزرگ و حتی کوچک همچون ایرلند، فشاری اعمال شود."

کد خبر 92195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز