گروه اقتصادی: اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی، گلایه خود را از دولت درباره نحوه واگذاری سهام شرکت مخابرات، نزد مجلسیان مطرح کردند.

دیروز چند تن از اعضای کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل 44 مجلس در اتاق بازرگانی حاضر شدند تا درباره نحوه تعامل مجلس با اتاق بازرگانی بحث و گفت‌وگو کنند، اما این نشست بیشتر به محلی برای انتقاد از نحوه واگذاری سهام شرکت مخابرات تبدیل شد.

هفته گذشته سهام مدیریتی شرکت مخابرات را کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین خریداری کرد که انتقادهای فراوانی را برانگیخت. مدیران این کنسرسیوم اعلام کرده‌اند که به دولت وابسته نیستند اما دیروز اعضای اتاق بازرگانی اینگونه خریداران را شبه دولتی خواندند.

در مقابل، نمایندگان مجلس گفتند که این معامله غیرقانونی نبوده هرچند  با روح سیاست‌های اصل 44 چندان همخوانی ندارد.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، هم با اشاره به واگذاری سهام شرکت مخابرات، پیشنهاد داد: برای حل مسائل پس از واگذاری‌ها بر مبنای اصل 44 قانون اساسی، سازمان یا نظامی ‌خاص ایجاد شود.

وی گفت: پس‌لرزه‌های پس از واگذاری‌ها مهم‌ترین موضوعی است که نباید نادیده گرفته شود؛ چرا که بسیاری از مسائل بعدی اجرای اصل 44 در عمل به‌نحوی منجر به فضای نامناسب اقتصادی می‌شود.

تعارض با اصل 44

محمد نهاوندیان،  رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم به خرید سهام مخابرات از سوی شرکتی شبه دولتی اشاره کرد و گفت: برخورداری خاص شبه دولتی‌ها از امکانات و فضای کسب وکار غیرمنصفانه بوده و با اصل 44 قانون اساسی در تعارض است. 

بهبود فضای کسب‌وکار و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل، دیگر مسائلی بود که فعالان بخش خصوصی مطرح کردند و در مقابل، نمایندگان مجلس از فعالان بخش خصوصی خواستند با حضور در جلسات کمیسیون ویژه مجلس، نظرات خود را درباره مسائل مختلف مستقیما با نمایندگان مطرح کنند.

بدنه دولت،  اعتقادی  به‌خصوصی‌سازی‌ ندارد

اسدالله عسگراولادی، عضو باسابقه اتاق بازرگانی، با بیان اظهاراتی چون «بدنه دولت اعتقادی به پیاده کردن اصل 44 قانون اساسی برای بخش خصوصی ندارد» و «به سرمایه‌گذاری‌ فکر می‌کنیم اما راهمان نمی‌دهند» از واگذاری سهام مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین انتقاد کرد و گفت: درحالی‌که آنها اصرار دارند بخش خصوصی محسوب می‌شوند اما من می‌دانم که 3 ماه پیش یکی از وزرا پای حکم رئیس کنسرسیوم را امضا کرده است.

کد خبر 92100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز