پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

«الهی پیر بشی»؛ این جمله را زیاد شنیده‌‌ایم و لابد به این نکته فکر کرده‌ایم که هیچ دوست داریم «پیر» بشویم یا نه؟

جواب این سؤال به چند نکته بستگی دارد؛ اینکه «منظور از «پیر» شدن تنها فرسودگی و فرتوت شدن است یا دانا و دنیا‌دیده و دارای عمر طولانی شدن، یا اینکه با چه توشه‌ای می‌خواهیم به دنیای پیری برویم، با استخوان‌هایی که پوکی به جانشان افتاده یا قلب و ریه‌ای که سیگار و... امانشان را بریده است؟

 خلاصه اینکه آن پیری که وقتی بزرگ‌ترها می‌خواهند در حقمان دعا کنند، برایمان آرزویش را می‌کنند، معنی‌اش عمر طولانی با صحت و سلامت و منزلت و حسن شهرت و... است. طوری که آنقدر بابابزرگ یا مادربزرگ دوست‌داشتنی و خوش‌سخنی باشیم که نوه‌ها دائم دوره‌مان کنند تا برایشان قصه‌های قدیمی بگوییم.

افزون بر اینکه خودمان هم کم و بیش در «پیرانه، سر» حسرت جوانی‌هایمان را نخوریم. اینکه چطور جوانی کنیم که پیری خوبی داشته باشیم و چطور پیری کنیم که جوان‌ها دوست داشته باشند پیری‌شان مانند ما باشد، حکایتی دارد که  تمام و کمال آن را فقط «پیردانا» می‌داند.

 اما کم و بیش، می‌شود گریزی بر این راز و رمزها زد.  آمارها نشان می‌دهد این روزها بیش از 500 میلیون نفر در جهان بالای 65 سال دارند و لااقل از نظر شناسنامه‌ای پیر به حساب می‌آیند. اما پیش‌بینی‌ها می‌گوید تا سال 2030، یعنی نزدیک 20 سال دیگر این تعداد به یک میلیارد نفر می‌رسد.

 با این حساب، در آینده جهان پر از پیرهای جهاندیده‌ای خواهد شد که سبک زندگی مردم را تغییر خواهند داد. اما برای اینکه، یکی از این آدم‌های بالای 65 سال سالم و سرحال و دانا و مؤثر باشیم، از الان چه برنامه‌هایی باید داشته باشیم؟ 

 تغذیه:

اصل مهم سلامت همین است. پرهیز از غذاهای پرچرب، نمک و صنعتی در کنار داشتن یک برنامه غذایی مغذی و مقوی یکی از اصلی‌ترین دلایل عمر بالای کسانی است که بیش از 100 سال دارند. بیشتر آنها سبزی ها  و غذاهای طبیعی مصرف کرده‌اند. افزون بر اینکه یک اصل بدیهی در مورد سلامت بدن وجود دارد. اینکه بدن انسان تا یک مقطع به ذخیره‌سازی می‌پردازد تا در دوران پیری مصرف کند.

نمونه این مسئله، استخوان سازی است. استخوان‌ها تا 35 سالگی تقویت می‌شوند و بعد از آن، خیلی مهم است که قرص و محکم شده باشند که جور لااقل 40 سال دیگر را بکشند. با این حساب، راز اول پیری خوب، تغذیه درست در جوانی است.

  تحرک:

 از بدنی که یک عمر تحرک مفید نداشته و ورزش نکرده است، نمی‌شود انتظار داشت که سر پیری، مانند روز اولش درست کار کند، چه مفصل‌ها و چه اعضایی مانند قلب و ریه‌ها و حتی مغز تجربه نشان داده آنهایی که کار فکری و به نوعی ورزش فکری می‌کنند، در پیری کمتر دچار آلزایمر ¨بیماری فراموشی می‌شوند.

بیمه و بازنشستگی:

سخت‌ترین و دردناک‌ترین حالت برای روزگار پیری این است که در   وضعی که توان کار ندارید، پول هم نداشته باشید و چشم‌ امیدتان به دست بچه‌هایی باشد که تا دیروز همین انتظار را از شما داشته‌اند. اما احتمالاً الان این مسئله را یادشان رفته و طوری رفتار می‌کنند که برایتان سنگین تمام می‌شود. برای دوری از چنین موقعیتی، داشتن بیمه بازنشستگی را شرط همکاری بگذارید. ضمن اینکه سری به شرکت‌های بیمه بزنید و شرایط خدماتی مانند بیمه عمر، بیمه آتیه و... را بپرسید.   

همشهری محله - 22 

کد خبر 92090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز