دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: در دولت دهم نیز مانند آغاز به‌کار دولت نهم وزارت آموزش و پرورش بدون وزیر مانده‌است

در شروع کار دولت دهم مجلس به سوسن کشاورز، گزینه معرفی شده رئیس‌جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد نداد.

همزمان با معرفی فاطمه آلیا به‌عنوان دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای دولت دهم، با توجه به در پیش بودن زمان بازگشایی مدارس، رئیس‌جمهوری طی حکمی، معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

رئیس‌جمهوری به فاصله چند ساعت پس از معرفی آلیا به مجلس، نامه خود را پس گرفت. هم‌اکنون وزارت آموزش و پرورش با اینکه حدود 40 درصد کارکنان دولت در این وزارتخانه مشغول به کارند و 14 میلیون دانش‌آموز و بیش از 90 درصد خانواده‌های ایرانی با آن درگیرند، بدون وزیر به‌کار خود ادامه می‌دهد.

به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، «رئیس دولت در سال 84 هم گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی نکرد و به‌دلیل رای منفی مجلس به این گزینه، پرمخاطب‌ترین وزارتخانه‌ کشور به‌مدت 5 ماه بدون حضور وزیر فعالیت می‌کرد.»

البته رئیس‌جمهوری درصدد است فردی را به‌عنوان وزیر کابینه‌اش انتخاب کند که همسو با اهداف و دیدگاه‌های وی در دولت باشد.

این در حالی است که برخی می‌گویند شخص وزیر نقش چندانی در اداره یک وزارتخانه ندارد. سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش بر این عقیده است که «آموزش و پرورش به وسیله سیستم اداره می‌شود و مدیران از رده ستاد تا صف برنامه‌های این وزارتخانه را دنبال می‌کنند.»

بی‌توجهی به آموزش و پرورش

فرایند یادگیری دانش، مهارت و آموزش، از نخستین ستون‌های اساسی پیشرفت یک جامعه محسوب می‌شود و در دنیای امروز، سیستم آموزشی ابزار و تکیه‌‌گاه ‌دولت‌های مدرن برای رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه است.

در کشور ما هنوز به جایگاه آموزش و پرورش اهمیتی آنچنانی داده نمی‌شود. انتخاب افرادی برای وزارت آموزش و پرورش خارج از این مجموعه بزرگ، نمونه‌ای از اهمیت ندادن به آموزش و پرورش است. این در حالی است که آموزش و پرورش از حساسیت خاصی برخوردار است و نمی‌توان آن را با هیچ وزارتخانه‌ای مقایسه کرد.

نگاه بخشی به مشکلات و تغییر در ساختار اداری وزارتخانه، به تنهایی نمی‌تواند راهگشای حل مشکلات باشد.  یک عضو کمیسیون آموزش مجلس، در مقام مخالفت با کشاورز برای وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: ضرورت به‌کارگیری مدیریت خلاق، مجرب، با انگیزه، کارآمد و برخوردار از سوابق روشن در این سمت ضروری است.

به گفته غلامحسین مسعودی‌ریحان، « آموزش و پرورش مبدأ تربیت کارآمدترین مدیران و فرهیخته‌ترین نیروها، متأسفانه در 3 دهه گذشته، هر 4 سال یک بار به فردی خارج از خانواده آموزش و پرورش اجاره داده شده‌است. »

به اعتقاد وی، تجربه دولت نهم، ‌در تعیین یکساله سرپرست و استقرار 2 وزیر در راس این نهاد استراتژیک، برای دولت دهم نیز قابل پیش‌بینی است. اغلب کارشناسان معتقدند کسی می‌تواند در آموزش و پرورش مدیریت کند که در سطح مدرسه، منطقه، استان و حوزه ستادی تعاملی با جامعه و سایر دستگاه‌ها به‌وجود آورد و به نحو مطلوب با آنها ارتباط برقرار کند.

کد خبر 92085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز