همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت: نگاه تفننی قدرت‌های بزرگ به موضوع هسته‌ای ایران هیچ تاثیری برای منصرف کردن ملت ایران از خواست خود ندارد.

به گزارش شبکه خبر؛ علی لاریجانی در حاشیه‌ همایش حسابرسی عملکرد، پاسخگویی و ارتقای بهره‌وری در جمع خبرنگاران گفت: تا امروز همه مذاکراتی که انجام شده، غالبا یک طرف نوعی چانه زنی برای کاستن از ظرفیت ملی ایران بوده است و در مسیر راه هم شاهد بداخلاقی‌های اصلی و فرعی بودیم که شاید فکر می‌کردند از این طریق می‌توانند توقفی در خواست ملت ایجاد کنند ولی حالا تا حد زیادی عرصه روشن تر است.

لاریجانی افزود:مجلس شورای اسلامی به طور جد بر این موضوع متمرکز است و ارزیابی می‌کند و مراقب است مذاکرات از چارچوب خودش جدا نشود؛ فکر می‌کنم مسیر تا اینجا معقولانه طی شده است.
 
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس موضع خود را در خصوص مسائل هسته‌ای روشن کرده‌اند، گفت: آن‌ها در بیانیه‌ای با 230 امضا موضع هسته‌ای ایران را روشن کرده‌اند که ملت ایران از حقوق خود دفاع می‌کند و بر اساس مبانی فکری خود هیچ گاه به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا آمدن البرادعی به ایران در مذاکرات 1+5 تاثیرگذار است، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی یک مرجع بین‌المللی است که باید بر همه فعالیت‌های هسته‌ای کشورها نظارت و برای خلع سلاح تلاش کند، اما سابقه‌ آژانس نشان داده که در این زمینه موفق نبوده و دلیل آن هم سایه قدرت‌های بزرگ روی آژانس است.

وی افزود: آژانس هیچ گاه یقه زورگویان را نگرفته است که چرا بند خلع سلاح را درست انجام نداده‌اند البته آقای البرادعی گهگاه حرف‌های تندی زده ولی هیچ وقت نتیجه‌ای نداشته است.

لاریجانی ادامه داد: در زمینه گسترش فعالیت‌های صلح آمیز به بعضی کشورها که خودشان می‌خواستند، مثل ژاپن و برزیل اجازه دادند و برخی جاها که در دالان سیاسی می‌افتاد با فراز و فرود سیاسی همراه می‌شد و آژانس هم کمر خم می‌کرد؛ آژانس باید تحلیلی از خودش داشته باشد که قدرتش چقدر نافذ است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قصد تضعیف آژانس و البرادعی را ندارد گفت: آقای البرادعی نگاه مثبتی به مسائل داشت، اما اجازه نمی‌دادند و معلوم بودکه صحنه، ‌صحنه اراده یک مدیر کل نیست.

لاریجانی افزود:‌ آمدن البرادعی به کشور ما مفید است چون مرکز هسته‌ای تازه تاسیسی که در ایران شکل گرفته است مطابق معیارهای آژانس فعالیت می‌کند و دیدار آقای البرادعی از ایران مثبت ارزیابی می‌شود.

وی درخصوص گزارش نظارت چشم‌انداز و برنامه‌ پنجم که دولت هنوز ارائه نکرده است، گفت: گزارش نظارت چشم‌انداز و برنامه بحث مماشات نیست، بلکه این وظایف را نهادهای دیگری مثل سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌ها هم می‌توانند انجام دهند، البته این اشکال به ساختار برمی‌گردد که باید یک مرجع ملی که مستظهر به اراده ملت باشد بتواند گزارشی از عملکرد قوا ارائه کند که این مورد هم‌اکنون وجود ندارد.

رئیس مجلس ادامه داد: شاید حسابرسی عملکرد بتواند این مسائل را حل کند؛ اما اگر سوال شما این است که آیا این نظارت کافی است باید بگویم که خیر، کافی نیست، خلأهایی داریم اما بخش‌هایی مثل بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات می‌توانند مسیر را نشان دهند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی که تکلیف ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس چه می‌شود، گفت: نمی‌دانم این موضوعات چرا اینقدر برای شما مهم است! این موضوع جزو علوم لاینفع است.

کد خبر 91962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز