مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

سازمان آتش‌نشانی اولین بار طی فراخوانی عمومی در نمایشگاه کتاب سال گذشته حدود 6 هزار نفر ثبت‌نام از میان داوطلبان آزاد انجام کرد

 از این تعداد وظیفه آموزش 1200 داوطلب برعهده منطقه یک سازمان آتش‌نشانی گذاشته شد که منطقه 7 شهرداری تهران نیز بخشی از منطقه یک سازمان آتش‌نشانی است.

از بهمن ماه سال گذشته آموزش داوطلبان در ایستگاه‌های 53 و 73 آغاز شد.افراد علاقه‌مند به آتش‌نشانی در 3 دوره و هر دوره به مدت ؟؟ ساعت آموزش می‌بینند. در دوره اول با عنوان آتش‌نشان داوطلب، در طول دوره آموزش قادر خواهند بود از پس یک امداد و نجات معمولی بربیایند. در حال حاضر در ایستگاه 53، 180 نفر آموزش دیده‌اند و در ایستگاه 73 نیز 57 نفر دوره اول را گذرانده‌اند. در دوره دوم که عنوان «آتش‌نشان داوطلب فعال» را دارد، داوطلب در کنار سایر آتش‌نشانان در حوادث حضور پیدا می‌کند و در زمینه پیشگیری و حفاظت از حریق در ساختمان‌ها فعالیت می‌کند. سرانجام در دوره سوم با  عنوان «آتش‌نشان داوطلب ویژه» داوطلب همکاری بسیار تنگاتنگی با سایر آتش‌نشانان ایستگاه خواهد داشت..[آشنایی با خودروهای جدید آتش‌نشانی][چطور با آتش مقابله کنیم؟]

به طوری که در شیفت‌ها حضور پیدا می‌کند و حداقل حقوقی را دریافت می‌کند.  زنان پیشتازند، سازمان آتش‌نشانی و پرسنل آن در طول سال‌ها فعالیت در موقعیت‌های مختلفی حضور پیدا کرده‌اند و با واکنش‌های متفاوتی از سوی افراد در موقعیت خطر قرار گرفته‌اند. مانند وقتی که کودکی در میان آتش از ترس و اضطراب حاضر نیست در آغوش آتش‌نشانان مرد برود.خانمی در حمام منزل دچار گازگرفتگی شده و یا پشت درمانده، این موارد و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا سازمان آتش‌نشانی از حضور خانم‌ها در قالب نیروی داوطلب استقبال کند.

نکته قابل توجه در این شرایط حضور گسترده خانم‌ها پس از اعلام این فراخوان در میان داوطلبان است. به طوری که بیش از دو‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان در فراخوان عمومی را خانم‌های مشتاق به این حرفه تشکیل داده‌اند. مدیران ایستگاه‌های 53 و 73 با آموزش داوطلب‌های خانم هر دو بر این عقیده هستند که خانم‌ها نه تنها نسبت به آقایان آتش‌نشانان ضعف ندارند که در برخی موارد بسیار مهارت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

به گفته تقی‌صدفی رئیس ایستگاه 73 در خیابان شریعتی، خانم‌ها در بالا رفتن از نردبام و صعود و فرود با طناب راپل، بسیار  توانمندتر هستند. او معتقد است که آتش‌نشانان زن نه تنها می‌توانند در کنار آتش‌نشان مرد به خوبی فعالیت کنند که لزوم حضور آتش‌نشان زن در بسیاری از حوادث را نمی‌توان نادیده گرفت.

حضور زنان به عنوان آتش‌نشان  در ایستگاه 73 صدفی درباره   57 داوطلب دوره دیده خبر خوشی برایمان دارد. ظاهراً از هفته پیش یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی در اختیار این داوطلبان قرار گرفته است تا بعضی حوادث که مربوط به خانم‌ها است را رسیدگی کنند. این در حالی است که در شهر تهران این اولین حضور فعال خانم‌ها در سازمان آتش‌نشانی است. اما خبر دیگر مربوط به دریافت گواهینامه بین‌المللی از طرف خانم‌های داوطلب است. به گفته اصغر عبادی رئیس ایستگاه 53 در صورت ادامه این روند چند تن از خانم‌های داوطلب را به عنوان مربی تربیت خواهند شد که با دریافت گواهینامه بین‌المللی می‌توانند سایر داوطلب‌های خانم را آموزش دهند. 

همشهری محله - 7  

کد خبر 91909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز