همشهری آنلاین: مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در لایحه اخذ جرایم رانندگی خودروی رانندگان متخلف حادثه ساز، توقیف و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

وی افزود: در لایحه اخذ جرایم رانندگی برای رانندگانی که فراموش کنند مدارک شناسایی خودرو، بیمه‌نامه و گواهینامه را همراه داشته باشند، ارفاقاتی درنظر گرفته شده تا با مشکل مواجه نشوند اما خودروی رانندگان متخلفی که چند تخلف حادثه‌ساز را همزمان انجام دهند بدون هیچ ارفاقی توقیف و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

امین حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که چند ماده دیگر از مفاد لایحه اخذ جرایم رانندگی در جلسه هفته گذشته به تصویب کمیسیون رسید، تصریح کرد: یکی از مواد جدید لایحه اخذ جرایم رانندگی، رانندگان را موظف می‌کند در هنگام رانندگی مدارک مربوط به مالکیت خودرو، بیمه‌نامه، گواهینامه و برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشند.

به گفته نماینده مردم ملایر، اگر راننده‌ای در حین رانندگی فاقد مدارک مورد نیاز برای شناسایی خودرو، گواهینامه و بیمه‌نامه باشد، پلیس می‌تواند خودرو را متوقف کند تا این مدارک را ارایه دهد. اما از آنجاکه ممکن است برخی افراد فراموش کنند مدارک را با خود همراه داشته باشند برای این‌که مشکلی برایشان ایجاد نشود، می‌توانند شناسنامه یا کارت شناسایی معتبری در نزد پلیس بگذارند تا مدارک اصلی را ارایه کنند.

وی ادامه داد: پلیس با مشاهده مدارک خودرو مدرک شناسایی که از راننده گرفته بود را به وی پس می‌دهد.

رحیمی خاطرنشان کرد: در مواردی هم ممکن است افراد در جاده متوجه شوند مدارک شناسایی خود را همراه ندارند؛ برای نمونه مسافری که از مشهد به سمت تهران می‌آید در جاده متوجه می‌شود این مدارک را ندارد. اگر پلیس خودروی وی را جهت بازدید مدارک متوقف کرد، برای این‌که نخواهد دوباره به مقصد بازگردد، یکی از مدارک مورد نیاز را به پلیس ارایه می‌کند و پلیس هم باید مدرک مذکور را به آدرس راهنمایی و رانندگی محل سکومت راننده پست کند. این رانند موظف است در اسرع وقت مدارکش را به راهنمایی و رانندگی محل ارایه کند تا بتواند آنچه را نزد پلیس نهاده پس بگیرد.

مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به ماده دیگر لایحه اخذ جرایم رانندگی در خصوص تخلفات حادثه‌ساز گفت: پلیس خودرو رانندگانی که چند تخلف حادثه‌ساز را همزمان انجام دهند، متوقف می‌کند. در لایحه این موضوع بسیار وسیع‌ دیده شده بود اما ما آن را محدود کردیم که بر اساس آن اگر راننده‌ای چند تخلف حادثه‌ساز را همراه یکدیگر انجام دهد ضمن توقف خودرو توسط پلیس، راننده به مراجع قضایی معرفی می‌شود. برای نمونه اگر راننده‌ای سرعتش غیرمجاز باشد، حرکات مارپیچ انجام دهد و سبقت غیرمجاز هم بگیرد ماشین تا 24 ساعت متوقف شده و راننده به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: هم‌چنین خودرو رانندگانی که مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر داشته باشند ازآنجاکه می‌توانند برای دیگران خطرساز باشند، متوقف می‌شود و این رانندگان متخلف برای رسیدگی به جرم‌شان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

کد خبر 91858

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز